На 20 септември т. г. Министерството на отбраната съобщи: „Мащабни строителни дейности започват в авиобаза „Граф Игнатиево”. Летищната инфраструктура ще бъде модернизирана за приемане на новите изтребители Ф-16“. Поради това бойните и учебно-бойните самолети се пребазираха на Летище Пловдив. Оттам продължава изпълнението на мисията по охрана на въздушното ни пространство в интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО – Air Policing („Еър полисинг”), и провеждането на летателната подготовка.
По това време командирът на 3-та изтребителна авиобаза бригаден генерал Николай Русев каза за в. „Българска армия“: „Ще има ремонт на полосата и на част от пътеките за рулиране. Уточнявам, че правим ремонт на полосата не защото не е годна в момента, а да си гарантираме, че след пристигането на Ф-16 поне 10–15 години няма да й се налага сериозен ремонт. Ще се изгради стоянка за самолетите цистерни за зарядка във въздуха в северната част на летището, нов ГСМ, още една стоянка за изтребители в южната част на летището с ескадрилен дом. И трябва да започне изграждането на хангари за самолети Ф-16 и на зона за разполагането им“.
На какъв етап са планираните строителни дейности?
От 2020 г. насам са сключени 35 договора за проектиране и изпълнение на строителство. Те са за осигуряване на изискващите се условия за съхранение, поддръжка и експлоатация на Ф-16 Блок 70, което трябва да стане с изграждане на нови сгради и съоръжения, както и модернизиране на съществуващата инфраструктура в района на летището. Това става ясно от писмения отговор на министъра на отбраната Димитър Стоянов на въпрос на народния представител Атанас Славов. Предстои да се възложат още 11 договора за останалата част от необходимата инфраструктура за приемане и експлоатация на новите изтребители.
Добрата новина е, че всички сключени договори са в процес на изпълнение. Все още обаче нито един не е приключил. (Б.р. – информацията е към 9 ноември т.г.) За 9 от обектите има подписан протокол за откриване на строителна площадка и е стартирало фактическо изпълнение на строително-монтажни работи на място.
Според предоставената информация от САЩ за изпълнението на договора за доставката на самолетите първите трябва да пристигнат до края на март 2025 г. В тази връзка, посочва министърът на отбраната, дейностите по изграждане и реновиране на инфраструктурни обекти и съоръжения се очаква да приключат в срока за приемането на новия тип боен самолет.
Съществуват непредвидими рискове
Те се пораждат от икономическата и международната обстановка в резултат на световната пандемия, свързана с разпространението на COVID-19, неговите варианти и войната в Украйна. В отговора се констатира, че в световен мащаб е налице недостиг на компоненти и суровини. В същото време е голямо търсенето в ЕС и извън него, а производственият капацитет е ограничен. Трябва да се има предвид и непрекъснатото повишаване на цените на енергия, горива, суровини и материали. Министърът на отбраната прави извода, че несигурността и рисковете, свързани с перспективите за растеж на инфлацията, затрудненията в производството, респективно забавянето на доставки, включително недостиг на определени материали и изделия оказват влияние върху планирането и застраховането при определяне на сроковете за изпълнение на договорите. Това е и причината за постъпването на искания от изпълнителите за индексация на цените по сключените договори.
Използваме и авиобаза „Безмер”. През пролетта на 2016 г. завърши модернизацията на Летище „Безмер”, в която бяха инвестирани средства на НАТО за над 60 млн. лв. Поради ремонта в авиобаза „Граф Игнатиево” Военновъздушните сили на Кралство Испания предислоцираха там на 11 ноември 6 самолета „Юрофайтър Ф-2000 Тайфун” със 150 души състав. Българските и испанските изтребители ще изпълняват съвместно задачи в рамките на мисията на НАТО по усилена охрана на въздушното пространство по Източния фланг на Алианса в периода 14 ноември–2 декември 2022 г. На 14 и 15 ноември испанските самолети изпълниха дневни опознавателни полети във въздушното пространство на Република България с облитане на граждански и военни летища в районите на градовете София, Пловдив, Бургас и на село Безмер, област Ямбол.
Българските военновъздушни сили продължават да работят за националния принос към Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО (NATINAMDS), каза тогава генерал-майор Димитър Петров, командир на ВВС. Той бе категоричен, че съвместното изпълнение на задачи от ВВС на България и Испания в мисията на НАТО по усилена охрана на въздушното пространство осигурява способността на българската бойна авиация да действа интегрирано със силите на съюзниците и да охранява въздушното пространство на страните – членки на Алианса.
„С това краткосрочно пребазиране Испания доказва своите способности и готовност да допринесе за колективната отбрана на НАТО в Черноморския регион“, заяви генерал-лейтенант Франсиско Брако Карбо, командир на испанското Съвместно командване по операциите. „Очакваме с нетърпение да работим с българския екип в авиобаза „Безмер” и да демонстрираме общите си ангажименти към колективната отбрана“, добави още той.
При изпълнение на съвместните задачи по усилване на охраната на въздушното пространство на страната ни от Военновъздушните сили на България и Испания българските дежурни изтребители ще се използват приоритетно. Охраната на въздушното пространство на НАТО е мирновременна колективна отбранителна мисия. Нейното предназначение е да гарантира целостта и сигурността на въздушното пространство на съюзниците от Алианса.
Мащабните строителни дейности на летището в Граф Игнатиево не са причина Военновъздушните ни сили да не изпълняват конституционните си задължения. Да носят бойно дежурство самостоятелно или съвместно със съюзнически самолети. Това те го правят. Въпросът е колкото е възможно по-бързо изтребителите ни да се върнат в своя дом, а изпълнителната и законодателната власт да осигурят реализирането на инвестиционния проект, за да разполага Българската армия с една ескадрила от 16 самолета Ф-16 Блок 70.