Продажбите на оръжие и военни услуги в световен мащаб се увеличават за седма година поред. За 2021 г. ръстът е с 1,9%, въпреки проблемите, предизвикани от Ковид-пандемията. Това сочи последният доклад на Стокхолмския международен институт за изследване на проблемите на мира – СИПРИ.
През миналата година 100-те водещи оръжейни компании са реализирали продажби на стойност 592 млрд. долара, или близо 2% повече спрямо 2020 г.
Увеличението следва устойчива тенденция вече 7 години, но ефектът от Ковид-19 продължава да се усеща. Макар да се наблюдава по-висок темп на растеж спрямо предходната година, стойностите му все още са далеч от нивата преди пандемията. Тогава покачването за година беше средно 3,7 на сто, посочват от СИПРИ.
Лидерските места в класацията очаквано се заемат от американски компании, като Локхийд Мартин държи първенството от 2009 г. насам. В доклада за пръв път намират място китайски дружества, част от които се настаняват директно в челната десетка.
Основен фактор, който управлява оръжейния пазар през последните месеци, е руската инвазия в Украйна, посочват анализаторите на Стокхолмския институт. Тя предизвика бум на търсенето в Европа и САЩ. В хода на войната западните съюзници доставят оръжия и боеприпаси на Киев, но с течение на времето собствените им арсенали намаляват и трябва да бъдат запълнени.
На фирмите обаче са им нужни години, за да наваксат с производството. Още повече с оглед на проблемите във веригата за доставки, които ще продължат да се задълбочават, тъй като Русия е основен износител на суровини за оръжейната индустрия.