Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Нападенията в Червено море имат значение за целия свят

[post-views]

Марк АНДРЕЕВ

Воля за решение има в много държави, дори между опоненти като Китай и Индия или САЩ.

От Античността досега транспортът по море e най-големият, евтин и достъпен начин за превоз. Хората да извършват чудеса, за да съкратят разстоянията – прокопаването на Панамския и Суецкия канал например. Търговията по море е била често причината или част от причините за конфликти.

В рамките на две публикации ще разгледаме икономическия и военния аспект на атаките на хутите  в Червено море – първо, защо това може пряко да ни навреди икономически и след това, каква е военната обстановка – как се случват атаките, какви са вариантите за военни и политически решения и защо тези атаки са по-трудни за спиране от пиратството преди години.

С разрастването на световните икономика и търговия определени морски пътища станаха критични за благополучието на света. Проливът на Малака, Червено море и Суецкия канал свързват икономиките на Азия и Европа и в това си качество са незаменими – ако не можеш да минеш през Суец, трябва да заобикаляш през целия африкански континент като мореплавателя Вашку да Гама.

Аденският залив и Портата на плача

Проблемът със Суец е, че, за да мине през него, е нужно да се мине през Аденския залив, протока Баб ел Мандеб – Портата на плача, и Червено море. Повечето държави там са бедни или са във война – Еритрея, Сомалия, Йемен и Джибути. Предвид огромното значение на Суец и Червено море и преди е имало кризи и конфликти – Суецката криза през 50-те години на миналия век и сомалийското пиратство. В резултат но това, за да се пази мореплаването много държави имат сво морски бази в региона и най-вече Джибути – САЩ, Китай и Франция например.

Войната в Йемен

За да се придържаме към темата, няма да се задълбочаваме във войната в Йемен. От 2014 г. има война между правителството и шиитската ислямистка организация – хутите.  Правителството изгуби контрол над западния регион до Червено море и столицата Саана и дори се стига до намеса на Саудитска Арабия, която и с големи ресурси не успя да бие хутите. Този провал е благодарение на друг играч в региона – Иран. Като шиити, хутите  работят близо с Иран. Иран им дава финансиране, логистика, обучение и въоръжение – муниции, оръжия, дронове и балистични ракети. Без тази помощ хутите са слаби и това ги прави зависими от Иран, които имат голямо влияние над тях – това е част от стратегията на Иран в региона.

Ескалацията след 7 октомври

След терористичната атака на „Хамас“ срещу Израел през октомври  и началото на войната в Газа хутите започнаха да атакуват с ракети Израел. През декември те изместиха фокуса си върху кораби в Червено море и около Портата на плача, обявявайки, че ще атакуват само израелски кораби. Въпреки това атаките им, изглежда, не подбират израелски цели, а удрят всички – пример за това е атаката срещу индийски танкер, натоварен с руски петрол. Към този момент има два похитени кораба, един с българи на борда. Освен тях има около 6/7 ударени от дронове и ракети. Хутите използват лодки и хеликоптери за похищения и крилати ракети и дронове, за да удрят кораби.

Как да парализираш два континента

epa09504789 A cargo ship carrying containers is seen approaching the Victoria International Container Terminal in Melbourne, Victoria, Australia, 04 October 2021. Melbourne has become the most locked down city in the world, surpassing the 245-day record set by Argentina’s Buenos Aires. EPA/DANIEL POCKETT AUSTRALIA AND NEW ZEALAND OUT

В резултат на атаките и похищенията множество от корабните компании прекратиха преминаването през Червено море и насочиха товарите си през Африка. Към този момент близо 40% от транзита през Суец е пренасочен натам. Това са много, много лоши новини за всички държави в Азия и Европа, включително и България.

Корабите се застраховат за различни сценарии– например бури, аварии или в този случай въоръжена атака. Ако регионът, през който минаваш, крие риск от атаки, цената на застраховането нараства много. Начините на застраховане варират, но в случая на търговски кораби таксата се изчислява на база на процент от превозвания товар. Ако превозваш евтин товар, не е голям проблем да се застраховаш и да рискуваш да преминеш през региона. Но когато превозваш скъпи стоки (като коли, машини и др.), застраховката може да стане десетки милиони и тогава повечето кораби просто решават да заобиколят – в този случай около Африка. Това заобикаляне е с около 10 дни повече в най-добрия случай. Логично корабите трябва да акостират и имат нужда от достатъчно пристанища – за зареждане, поправки и др. Африка няма добре развити пристанища, които могат да поемат огромния поток от кораби, заобикалящи Суец. Нещо повече, те нямат достатъчно пристанища изобщо. Ако атаките в Червено море продължат и накарат още по-голяма част от корабите да се насочат през Африка, лошата инфраструктура на континента много лесно може да се претовари и забавянето от 10 дни реалистично може да се проточи в седмици, а дори и месеци. 

За азиатските икономики като Китай, Виетнам, Корея, Япония това значи, че продукцията им няма да може да стигне навреме до Европа и да реализира печалби, както и да върне внос, нужен за тях. За Европа това значи забавяне и блокаж на вноса на стоки –  от стоки за потребление до критични за европейските икономики суровини и вещи.  Всеки, който е работил в предприятие, знае колко важни са доставките. Предприятия могат да останат без работа, ако нямат доставки навреме. Тази парализа има лавинен ефект и засяга почти всяка част от икономиката – без работа предприятието не може да плаща дълго задължения и заплати, не може да произвежда стоки, нужни на други отрасли. И двата континента може да претърпят икономически шок, който да хвърли милиони зад борда.

Да дадем пример – компания, която произвежда строителни материали, изпитва забавяне на доставка на компоненти за машини. Без тези компоненти машините не работят и не произвеждат продукция. Тази продукция не стига до строителните фирми. Тези фирми започват да я търсят другаде на по-високи цени и забавят строежи. По-скъпи материали и забавяне на строежи намаляват предлагането, което заедно с  балон довежда до много високи цени на имоти – това звучи познато нали?

Друг пример са храните – често се ползват вносни торове. Без тях има по-малко продукция и освен ако не искаме да се храним с хляб и ряпа като Германия по време на хранителната блокада през Първата световна война, ще трябва да плащаме по-високи цени за храна. 

Тези примери са само началото. Живеем в глобализиран свят и достъпът ни до всякакви технологии, услуги и вещи е почти изцяло свързан с глобалната търговия, а голяма част от нея минава през Червено море и сега е обект на атаки от хутите.

По-голяма заплаха от пиратството

За разлика от пиратството сегашната заплаха от хутите е от съвсем друго естество – тя не цели печалба. Хутите целят да направят Червено море неизползваемо за придвижване, а трафикът да бъде насочен през Африка, което, както обяснихме, е апокалиптично за световната икономика. Атаки по кораби и отвличания са средството, с което те постигат това. Те имат и две предимства – контрол над голяма територия в Йемен и евтини оръжия с широк обсег в Червено море.

Причината за атаките според тях е, че са отговор на Израел и операцията им срещу „Хамас“. Хутите имат и собствени мотиви, един от които е да съберат подкрепа от населението на териториите си, което през годините  страда от глад. Друга причина е свързана с донора им Иран, който по доклади осигурява освен въоръжение и актуално разузнаване относно търговски кораби, които са добри цели. Tова значи, че в Техеран виждат търговията в Червено море като поредния лост за влияние.

Налице е парализиране на транзита между Европа и Азия – това би било катастрофално за целия свят. Заради това воля за решение има в много държави, дори между опоненти като Китай и Индия или САЩ. Отговор на тези атаки вече започна да придобива вид и в следващия материал по темата ще се концентрираме върху него и потенциалните начини, по които тези атаки могат да бъдат спрени. Едно е ясно, такова изнудване не трябва да бъде допускано.

Най-ново

Единична публикация

Избрани