Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Тилтроторите спечелиха състезанието

[post-views]
Тилтроторите спечелиха състезанието
Favicon_File

Михаил Григоров

Армията на САЩ избра на 5 декември самолета  Bell V-280 Valor. Той ще замени почитаемия боен хеликоптер  UH-

60 Black Hawk, който лети по бойните полета от 70-те години на миналия век. V-280 Valor (храброст) е многоцелеви военен самолет, тилтротор, за вериткално излитане и кацане, както и хоризонтален полет. Съперникът му в силно оспорвания конкурс по програмата  FLRAA – за бъдещ щурмови самолет с голям обсег, инициирана от армията на САЩ,  е  Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant-Х, който е с два коаксиални ротора, въртящи се в противоположни посоки за по-голяма стабилност.  Bell V-280 Valor ще служи главно на Морската пехота и на Командването за специални операции на ВВС на САЩ.

Компанията „Бел“ е собственост на американския индустриален конгломерат „Текстрон“ и по този договор може да получи във времето над $7 млрд. „Бел“ създаде V-280, базирайки се на дизайна на тилтроторния самолет  V-22 Osprey, създаден от „Бел“ и „Боинг“ в края на 80-те години на миналия век. Въвеждането му на въоръжение става през 2007 г.

Тилтроторът може да излита и да каца вертикално като хеликоптер, но и да завърта витлата си и да лети хоризонтално. Това му дава възможност да лети с по-голямата скорост на самолет с фиксирано крило. Комбинацията между тилтротора, иновативното цифрово инженерство и отворената архитектура, вложени във V-280, предлагат на армията щурмови самолет с далечен обсег от ново поколение, притежаващ изключителна оперативна гъвкавост при работа в тежки природни и метеорологични условия. От „Текстрон“ съобщават още, че за V-280 е избран двигател на „Ролс-Ройс“. Според договора първият V-280 трябва да полети през 2025 г.

Самолетът „Bell V-280 Valor“ е с тилтротор, създаден от „Бел“ и „Локхийд Мартин“. Разработен е специално за програмата  FLRAA и първият му полет се провежда през декември 2017 г. в Амарило, Тексас. Тогава започват и изпитанията.

През април 2018 г. е пуснат да лети 19 ч, като достига скорост 150 км/ч. През май скоростта му е вече 350 км/ч в. След 155 ч изпитания на роторите и 70 летателни часа, през декември 2018 г. достига скорост от 460 км/ч. След една година – през януари 2019 г. скоростта е 520 км/ч. А през декември 2020 г. самолетът V-280 след 200 летателни часа достига и максималната си скорост от 565 км/ч.

Secretary of the Army, Hon. Ryan D. McCarthy, attends a Boeing-Sikorsky flight demo of the SB-1 Defiant, the SARA, and the S-97 Raider at the William P. Gwinn airport in West Palm Beach, F.L., Feb. 20, 2020. (U.S. Army photo by Sgt. Dana Clarke)

Двигателят AE 1107F е турбовитлов с мощност 7000 к. с. Максималното тегло при излитане е 14 т с обхват от 3900 км. Ефективният боен обсег е до 1480 км. Разликата между V-280 и базовия модел  V-22 Osprey е, че двигателите остават неподвижни, докато задвижващите валове и витлата се накланят. Задвижващ вал минава и през фиксираното крило, което дава възможност на самолета при авария да лети с един двигател. V-280 е много по-лек от V-22, може да изстрелва по време на полет ракети и малки безпилотни летателни апарати. Екипажът е от 4 души, вози и 14 войници. Има дължина 15, 4 м, ширина 24, 93 м, височина 7 м и празен тежи  8, 2 т. Витлата имат диаметър 10, 7 м. Крейсерската му скорост е 520 км/ч.

Лека бойна машина с тежко въоръжение

Белгийската компания „Джон Кокерил Дефанс“ разработи нова интегрирана бойна машина  Cockerill i-X. Машината  е стелт и е предназначена за сухопътни операции. Екипажът е от двама души – стрелец и шофьор. На купола може да се монтират 25-мм и 30-мм оръдие, както и картечница 7, 62 мм. Освен това изстрелва противотанкови ракети и ракети за противовъздушна отбрана. Машината е много мобилна и се движи с висока скорост по бойното поле.

На практика това е наземен прехващач и може да проследява няколко цели. Защитена е от балистични заплахи и мини. Системата за наблюдение осигурява ситуационна осведоменост на 360 градуса. Оборудвана е с телевизор, инфрачервен сензор и лазерен далекомер. Термосензорът „вижда“ до 13, 5 км.

Машината може да се оборудва с от две до четири противотанкови ракети и тежка картечница 12, 7 мм. В нея има внедрен изкуствен интелект, който интегрира информацията от сензорите. Задвижва се от хибриден двигател с мощност 800 к. с. Развива до 200 км/ч на равен път и до 160 км/ч в пустинята.  От 0 до 100 км се ускорява за 6 сек. Има вградени крикове за измъкване при затъване в пясък и 600 км пробег.

Мощни дронове срещу радари и себеподобни

Тайван разработи голям безпилотен летателен апарат Teng Yun, който прилича на американския MQ-9 Reaper и може да издържа във въздуха до 24 ч. Големият дрон е дело на Националния институт за наука и технологии „Чунг-Шан“ на Тайван в Тайчунг.

През този месец Тайван показа своите нови самостоятелни разработки на дронове. Институтът „Чунг-Шан“, който разработва военни технологии, показа и дрона Chien Hsiang, предназначен да унищожава вражески радари и други дронове. Това е дрон за еднократна употреба, официално наречен боеприпас. Превозва се по една дузина с камион. Дронът камикадзе се изстрелва от вградена ракета и се насочва от витлов двигател, преди да се разбие в целта. Демонстриран беше и хеликоптерен дрон за наблюдение, разузнаване и комуникация. Очаква се Тайванската армия да получи 100 такива дрона.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани