Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Лъжите за Зелената сделка

[post-views]
Лъжите за Зелената сделка

Автор: Ралица КОВАЧЕВА, Factcheck.bg
Дезинформацията, насочена срещу Европейския зелен пакт (Зелената сделка) е най-голямото предизвикателство за проверителите на факти в ЕС. Това показват данните в платформата Elections24 на Европейската мрежа на проверителите на факти EFCSN. Платформата е създадена специално за европейски избори, проведени миналата седмица. В портала са събрани над 2400 публикации от над 40 проверители на факти, членове на EFCSN.

Най-много публикации са посветени на темата за войната в Украйна, следвана от климатичните промени, европейската политика и различни национални въпроси. Но тъй като публикациите попадат едновременно в повече от една категория, ако се разгледат преплитанията между темите според зададените етикети, се получава различна картина. Сумарно най-много публикации се занимават с темите климат, европейски институции и политика, енергетика и законодателство.
Фокусната точка на всички тези теми е една: европейският Зелен пакт. Наративът, разказван в различни европейски държави по сходен начин, е следният: Няма климатични промени, въглеродният диоксид е полезен, изкопаемите горива не вредят, затова всички мерки, предлагани от ЕС – възобновяеми източници, електрически автомобили, въглеродни квоти и др., са вредни и са против интересите на европейската икономика и европейските граждани.

Този наратив е добре познат на българските граждани и подробно описан от Factcheck.bg в различните си аспекти. Разпространението на дезинформацията по някои теми, свързани със Зеления пакт, силно зависи от конкретния политически дневен ред в съответните държави. Това е особено очевидно по отношение на енергетиката.

Прави впечатление, че сред най-активните по тези теми са полските проверители на факти. Това е обяснимо с факта, че в Полша темата за зеления преход, свързан със затварянето на въглищните централи, е особено чувствителна. Още една прилика между Полша и България е активното използване на дезинформация по темата от политици.

Подобен дебат се води и в Латвия, само че там става дума за добив на торф за производство на енергия, а не на въглища.
Както в България, така също и в други източноевропейски държави като аргумент срещу Зеления пакт се използва невярното твърдение, че въглеродният диоксид всъщност е полезен, а намаляването му ще застраши живота на земята. Това твърди например латвийски депутат и кандидат за член на Европейския парламент от популистката партия „Латвия на първо място”.
Наративът за заплахата от намаляването на въглеродния диоксид е популярен също в Чехия и Полша. Всъщност целта е да се докаже, че климатичните промени не са причинени от хората, а са част от естествен природен цикъл. А това би означавало, че няма смисъл да се ограничава и променя човешката икономическа дейност.

Че човешката дейност не оказва въздействие върху климата, твърди и Ярослав Качински, лидер на консервативната партия „Право и справедливост”. Неговата партия се обявява против Зелената сделка, защото „вреди на гражданите с изключение на малцината най-богати и ще доведе до икономически регрес на Полша“. Друг полски политик и депутат, Марек Савицки от Народната партия, има подобна позиция и я аргументира с невярното твърдение, че вулканите отделят повече въглероден диоксид от цялата индустрия. Савицки два пъти е бил министър на земеделието на Полша.

Успоредно с отричането на климатичните промени и защитата на изкопаемите горива се разпространява и дезинформация срещу възобновяемата енергия. Белгийски проверители на факти са опровергали информацията, че в Германия са изсечени 100 000 дървета, за да се инсталират вятърни турбини. Същото твърдение е опровергано и от Factcheck.bg. В социалните мрежи в балтийските държави се разпространява невярното твърдение, че в радиус от 15 км от вятърните турбини „няма живот”.

Жертва на активна дезинформационна атака са и електрическите автомобили. Балканските проверители на факти са особено активни по автомобилните теми. Твърдението, че електрическите коли замърсяват повече от задвижваните с изкопаемите горива, е опровергано в Сърбия, Албания, Босна и Херцеговина. Друго невярно твърдение, популярно на Балканите, е, че електромобилите не могат да работят в студено време. Проверителите в България, Хърватия, Босна и Херцеговина и Румъния опровергават твърдения в социалните мрежи, че Европейският съюз ще забрани ремонта на старите коли, за да „принуди“ хората да купуват електрически автомобили.

И докато по отношение на енергетиката се вижда ясна зависимост между разпространението на темата и конкретни регионални икономически и политически специфики, други дезинформационни наративи за Зеления пакт са широко популярни в цяла Европа. Такава е
темата за храните и начина ни на живот, които ЕС се опитва да промени заради Зелената сделка. Преглед на публикациите в платформата Elections24 показва, че в този случай основни източници на дезинформация са публикации в социалните мрежи.
В България също са широко популярни неверни твърдения, че по климатични съображения ЕС забранява на хората да отглеждат собствени плодове и зеленчуци, да ядат определени храни, да се къпят или да пътуват. Журналистите от полската медия „Демагог” опровергават твърденията, че заради Зеления пакт ЕС не само ще забрани на хората да отглеждат собствени плодове и зеленчуци, но и ще ги вкарва в затвора, ако нарушат забраната.

В различни държави темата се представя в конспиративна светлина, като част от заговор на Световния икономически форум, който цели да съсипе европейското земеделие, за да принуди хората да ядат насекоми или лабораторно отгледано месо.
Испанският проверител „Малдита” оборва измислиците, че ЕС забранява на хората да закусват или да се къпят, за да ограничи въглеродните емисии. Журналистите в Гърция и Хърватия опровергават конспиративните теории, че Световният икономически форум ни забранява да пием кафе заради големия му въглероден отпечатък.

Друга неувяхваща дезинформация е тази за „логото на жабата”, която се разпространява в социални мрежи и приложения за съобщения в различни държави. Твърденията също са разнообразни, но всичките неверни – според някои въпросното лого показва наличие на насекоми в храните, а според други – на веществото атразин, което превръща мъжете в жени. Логото с жабата всъщност е емблема на неправителствена организация Rainforest Alliance и удостоверява високо качество на производството.


Европейският Зелен пакт със сигурност ще е гореща тема в следващия Европейски парламент
и е важно гражданите да са информирани по темата. Но политическите спекулации и морето от пълни измислици по темата в социалните мрежи объркват хората и не им позволяват да направят информиран избор. Затова е особено важно да търсите информация за ЕС от авторитетни медии и проверени източници.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани