Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Хибридното задвижване навлиза в авиацията

[post-views]
Хибридното задвижване навлиза в авиацията
Favicon_File

Михаил Григоров

Военновъздушните сили на САЩ дават подкрепата си на малка високотехнологична компания, занимаваща се с разработване и производство на хибридни системи за задвижване в авиацията. Става дума за комбинация между турбовалов двигател на хеликоптер и електрически генератор, захранващ електромоторите на витлов самолет. Турбоваловият двигател на хеликоптера е вид реактивен двигател, който преобразува енергията от горивото в механична енергия чрез принципа на турбината. Основната функция на турбоваловия двигател е да произвежда въртящ момент, който задвижва ротора на хеликоптера. В този случай двигателят задвижва ротора на електрогенератора.

Системата се нарича  VH-4T RD и ще има мощност 400 kW. Първият прототип на такава система вече е налице, притежава мощност 380 kW и се тества от май тази година.

Иновативното звено Afwerx на ВВС възложи на компанията производител разработване и тестване на хибридната електрическа система за задвижване на военни самолети. ВВС искат да изследват хибридната турбина VH-4T-RD в експериментални самолети без екипаж. Компанията производител на VH-4T-RD е създала пълномащабна наземна тестова платформа „Желязна птица“, която се тества в центъра ѝ за научноизследователска и развойна дейност. Конструкторите очакват следващата производствена версия на VH-4T да има по-голяма мощност от 4 kW . От компанията казват още, че хибридната електрическа енергия е изискване за военни електрически самолети за вертикално излитане и кацане. Батериите не могат да осигурят необходимата издръжливост във въздуха, особено в отдалечени райони, където липсва инфраструктура за зареждането им.

Компанията производител е доказала вече възможностите си с предишния генератор с мощност 185 kW. С тази система се захранват нови витлови електрически самолети. Системата VH-3 се води от трето поколение и използва дизелов двигател. Работи с обичайното гориво, но и с нови биогорива. От компанията твърдят, че  VH-3-185 осигурява на електрическия самолет от четири до седем пъти по-голяма издръжливост във въздуха, отколкото на другите подобни на него, но не с такова задвижване. Двигателят на VH-3 е с 40% по-икономичен от турбините. Той е и много по-тих от тях. Системата е автономна и с въздушно охлаждане. Произвежда изходящо напрежение от 600 до 800 V. Хибридната електроцентрала VH3 предлага сериен и/или паралелен изход. Може да се използва една силова установка за по-малки самолети и две или повече за големи самолети. VH3 има много ниски оперативни разходи и различни режими на работа. Може да се използват както електрическата мощност, така и механичната мощност на вала на дизеловия двигател.

Компанията ще предложи на конструкторите на новите електрически самолети и хибридната електрическа система VH-5 с изходяща мощност 1,5 MW.  VH-5 е мощен хибрид с турбина или турбовентилатор, който изисква нов клас електрически самолети. Този хибриден двигател съчетава най-доброто от реактивния двигател с най-доброто от електрическия. Самолетите за тези двигатели все още са в процес на разработка.  При VH-5 няма проблем за едновременно смесване на електрическа мощност и реактивна тяга. Притежава голяма електрическа мощност за вертикално излитане, реактивна тяга за високи скорости при хоризонтален полет и пренасяне на големи полезни товари.

Морската пехота иска кърмови десантни кораби

Корпусът на морската пехота на САЩ тества прототип на кърмови десантен кораб (SLV) . Корабът HOS Resolution акостира в Кемп Пендълтън през февруари. Това е резултат от обявената инициатива на Лабораторията за бойни действия на морската пехота за трансформиране на помощни кораби в тестов флот от няколко „Кърмови десантни кораби“.

Първият резултат от проекта „Кърмови десантни кораби“ е HOS Resolution, чиито тестове вече са започнали и се очаква в скоро време корабът да се отправи на далечно плаване. Плавателният съд е дълъг 75 м и има водоизместимост 2750 т. Концепцията за „Кърмови десантен кораб“, казват конструкторите, е по същество интегриране на повдигаща се платформа с помощен кораб на флота. Първата модифицирана тестова платформа HOS Resolution е позастарял морски съд, който може да плава в плитки води. Има 10-тонен кран, просторна палуба и повдигаща се платформа или рампа, която може да се простре до брега.

Композитите имат широко приложение в отбраната

Композитните материали се борят да получат своя дял във военните приложения. Досегашният опит показва, че здравината и издръжливостта им ги правят идеални кандидати за военни и отбранителни приложения независимо дали по суша, въздух или море.

Композитните бронирани системи могат потенциално да намалят теглото, като същевременно подобрят защитата, както и да бъдат лесни за монтиране и да издържат по-дълго от другите системи. Високото съотношение якост към тегло позволява с композити да се създава по-леко и по-гъвкаво оборудване, без да се прави компромис със защитата. Те са устойчиви на корозия и умора и имат дълъг живот. Композити от въглеродни влакна се използват предимно в космическата и авиационната индустрия заради якостта и лекотата. Те са идеални за самолети, хеликоптери, дронове и ракети. Композитните материали от фибростъкло са много подходящи за корпуси на кораби и подводници поради устойчивостта им на морската вода и корозията.

Тези материали позволяват използването на иновативни техники на производство като 3D печат и автоматизирано полагане, както и създаването на сложни форми и дизайн. Бъдещето им е още по-интересно с оглед на интеграцията с нанотехнологиите и създаването на материали с памет и способност за самовъзстановяване. Композитните материали дори вече влияят на тактическото мислене при създаване на отбранителни сценарии.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани