Два нови учебни хеликоптера ще позволят летателното обучение на курсантите-пилоти да започне още във ВВВУ.
С две нови придобивки за обучение на курсантите пилоти на самолет и вертолет разполага ВВВУ „Г. Бенковски. Става дума за системата за добавена виртуална реалност на самолет Ф-16 Блок 70 и за два нови учебни хеликоптера Cabri G2.
На церемонията за приемането на двете придобивки присъстваха премиерът Димитър Главчев, министърът на отбраната Атанас Запрянов, заместник-министърът на отбраната Аделина Николова, заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, началникът на ВВВУ бригаден генерал Юлиян Радойски, командирът на 12-а авиобаза полковник Петър Банков.
Под звуците на тържествен марш премиерът Димитър Главчев прие строя на курсантите и поздрави личния състав на училището.
Просторната и обновена Техническа база за ремонт и обучение се оказа тясна за участниците в тържеството. С голям интерес бе посрещнат ритуалът по приемането на два нови хеликоптера Cabri G2 и церемонията по откриване на системата за добавена виртуална реалност на самолет Ф-16 Блок 70. Тя е включена в проекта за създаване на център за летателна подготовка на летците пилоти и инженерно-техническия състав от Програмата за индустриално сътрудничество с компанията производител „Локхийд Мартин“. Леките учебно-тренировъчни хеликоптери Cabri ще дадат възможност на курсантите летци–пилоти на хеликоптер да започнат първоначалното си летателно обучение в училището, с което ще се запълни една празнота в учебния процес.
Началникът на ВВВУ бригаден генерал Юлиян Радойски приветства присъстващите с „Добре дошли” и заяви: „Днес е важно събитие за историята на училището – придобиването на двата хеликоптера и откриването на системата за добавена виртуална реалност. Тя ни позволява интерактивно визуализиране на данни за сложните авиационни системи на всеки етап от обучението на курсантите. Използването ѝ ще подпомогне по-доброто разбиране от обучаемите на особеностите и поведението на различните системи и ще повиши ефективността на тяхното обучение. Лекият учебно-тренировъчен хеликоптер, произведен от Guimbal – Франция, е с много добри показатели в областта на безопасността и отговаря напълно на изискванията на Европейската агенция за безопасност на полетите. Използва се в цял свят за обучение за придобиване на бревети с голям обхват на дейност“.
В своето слово министър-председателят Димитър Главчев отбеляза: „Боеспособността, модернизацията и превъоръжаването на Българската армия са ключова задача. Сигурен съм, че тази тенденция ще се запази и в следващите правителства. На няколкостотин километра оттук се води война, ето защо ние трябва да бъдем готови за война, за да можем да живеем в мир. За наше щастие България е член на НАТО, ние можем да разчитаме на колективните способности на Алианса. От една страна това е успокояващо, но ние не трябва да сме прекалено спокойни, а да превъоръжаваме Българската армия“.
Министърът на отбраната Атанас Запрянов беше категоричен в своята оценка: „Ние ще получим самолетите Ф-16 Блок 70, но те няма да стоят на земята. Незабавно трябва да пристъпим към бойна подготовка на пилотите да летят, защото, ако те не летят определено време, ще трябва да ги върнем за преподготовка, затова бързаме да осигурим инфраструктурата, която трябва да се сертифицира, така, че да осигурим нормална летателна дейност със самолетите когато дойдат. Това е голямото предизвикателство към Министерството на отбраната.
Всички се фокусират сега върху кадрови проблеми. Това е най-лесният въпрос. Има достатъчно подготвени хора за ротация. По-сложни са обаче въпросите за поддържане на летателната годност на авиационната ни техника. Това е най-големият проблем, най-тежкият проблем. Какъвто и голям финансов ресурс да ни предоставят сега, не можем да вдигнем всичките МиГ-29 във въздуха. Трябват ни ремонтна възможност и способност някоя държава и завод да ги ремонтира. Затова ще предложим да инвестираме в поддържането на МиГ-29, докато Ф-16 не стане оперативен. Няма кой да ни носи дежурствата по еърполисинг. Същото се отнася и за самолетите Су-25. Вече и Беларус е под ембарго. Затова да не се фокусираме върху кадровите проблеми. Второто важно условие е да преработим много от ръководните документи като инструкции и ръководства. Много работа е свършена в това отношение от щаба на ВВС и трябва да продължим с ускорени темпове. Сега се фокусираме върху ВВВУ „Г. Бенковски”. Подготовката на курсантите е на ниво гражданско летене, а тук е и 12-а авиобаза. За да станат летци пилоти III клас, те трябва да се доучат в базата, тоест подготовката им между училището и базата е свързана. Трябва да намерим максимално решение на този въпрос. Командирът на ВВС може да контролира дали курсантите и летците пилоти се обучават правилно. Това изцяло трябва да е в неговите правомощия. Специалистите са негови и ние трябва да намерим юридическо решение между Закона за отбраната и въоръжените сили и Закона за висшето образование. Въпросите са много, които трябва да решим в кратко време”.
Официалните гости и началникът на училището прерязаха трикольорната лента. Всички с интерес разгледаха и се запознаха с новите придобивки, а дъждът недвусмислено показа, че всичко в бъдеще ще „върви по вода”.