Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Една актриса, един режисьор, един театър – срещу войната

[post-views]
„Майка Кураж и нейните деца“ е за Трийсетгодишната война, която разкрива механизъм, който от началото на XVII век до днес не е спрял да работи, свързан с вечния въпрос: Защо хората конфликтуват помежду си

„Майка Кураж и нейните деца” или за малкия човек, който хвърля голяма сянка на историческото платно

Една пиеса на Бертолт Брехт като „Майка Кураж и нейните деца” се поставя, когато имаш актриса за главната роля. Е, режисьорът на поредната премиера в Сатиричния театър Стоян Радев е открил такава актриса в трупата – Албена Павлова. И творец като нея заслужава да я изиграе. Ана Фирлинг – по прякор Майка Кураж, решава, че ще спечели нещо от войната, и става продавачка във военна лавка. Сюжетът може да се разкаже като историята на нейния живот в 30-годишната война през XVII век като апотеоз на войната и героизма. Но това е Брехт и той пише пиеса за малкия човек и малките му мечти. Както казва режисьорът обаче, в спектакъла няма положителни герои.

„Майка Кураж и нейните деца“ е за Трийсетгодишната война, която разкрива механизъм, който от началото на XVII век до днес не е спрял да работи, свързан с вечния въпрос: Защо хората конфликтуват помежду си
„Майка Кураж и нейните деца“ е за Трийсетгодишната война, която разкрива механизъм, който от началото на XVII век до днес не е спрял да работи, свързан с вечния въпрос: Защо хората конфликтуват помежду си

Трийсетгодишната война разкрива механизъм, който от началото на XVII век до днес не е спрял да работи, и той е свързан с вечния въпрос: Защо хората конфликтуват помежду си. И отговорът на Брехт отива не към обвинение на лидери, а отвежда към самата структура на човешката природа, казва Стоян Радев. Според него така сме създадени – много лесно влизаме в конфликти и много трудно излизаме от тях. Защото по думите на един от героите му „мирът е мръсна работа”. В мирно време хората се разглезват и „само там, където има война, има ред”. Брехт поглежда към малките хора, които са и почвата, която захранва куража на лидерството. Когато господарят става слуга на слугата си, защото зависи от него, от „избирателя” си.

Брехт описва малките хора, но тяхната отговорност е голяма, защото според него каквито са те, такъв е и светът, и лидерите му. И затова по линия на отговорността нека спрем да сочим с пръст и да кажем: „Ние носим отговорност”, коментира режисьорът.

В спектакъла „малки хора хвърлят големи сенки”. Така и с този образ сценографично започва спектакълът. А режисьорът смята, че много важно е кой хвърля сенките. Често малък човек, осветен подходящо, хвърля голяма сянка върху едно историческо платно и тази фигура започва да ни се струва значима. И с днешен ден пиесата демаскира големите фрази и скандирания на иначе малки хора, които хвърлят „големи сенки”. Пиесата е и за големия избор, който прави всеки от нас. За това, че гражданите не са просто противопоставящи се агитки, казва режисьорът за разделението в света и обществата днес. И затова смята, че голямата опасност винаги е била героичната утопия и сега трябва да се върнем към реалността, да живеем по-скромно и да познаваме себе си по-добре.

Всъщност в тази антивоенна пиеса Брехт прави и една демитологизация на героизма, извежда ни от неговия плен. Защото авторът развенчава всяка възможност войната да произведе героизъм като добродетел.

Ататюрк и неговите идеи

Книгата „Ататюрк. История на идеи” от М. Шюкрю Ханиоглу издаде университетското издателство „Св. Климент Охридски”. Но това не е поредната биография на Мустафа Кемал Ататюрк. А история на неговите идеи, на еволюцията и реализацията им в турското общество до края на живота му през 1938 г. Авторът маркира интелектуалното и идейното развитие на Ататюрк. Преводът е на Явор Сидеров – историк, преподавател, журналист и преводач. 

„Фигурата на Мустафа Кемал отдавна привлича вниманието на българската общественост поради безспорното значение на неговото дело, както и поради личните му контакти с България. Но книжният ни пазар не познава специализирани монографични изследвания, посветени на неговата личност. Празнината запълва книгата на Шюкрю Ханиоглу:  професор по история на късната Османска империя в департамента по близкоизточни изследвания на Принстънския университет, чийто декан е (2005–2014 г.).” „За българите книгата е особено важна, тъй като той остава почти единственият световен политик между двете световни войни, който се отнася с дълбоки съпричастност и разбиране към проблемите ни и към Македонския въпрос”, казва доц. д-р Михаил Груев, председател на Държавна агенция „Архиви”. А корицата на книгата е на художника Фикрет Окан, родом от Момчилград и възпитаник на Националното училище по пластични изкуства и дизайн в Казанлък.
Роден и израснал в Европейска Турция, Ататюрк фокусира вниманието си върху македонските борби, които следват Руско-турската война от 1877–1878 г. и наложилия ново статукво на Балканите Берлински конгрес. Организацията, към която Ататюрк се присъединява, е османският Комитет за единство и напредък (КЕН). Балканските войни от 1912–1913 г. нанасят смазващ удар на Ататюрк и съвременниците му от европейските провинции на империята. Те го принуждават да търси нови начини да запази европейското в турското общество.

Големият бас Гюзелев си остава и голям художник

По случай 10-годишнината от смъртта на големия български оперен артист и художник Никола Гюзелев Фондация „Никола Гюзелев”, Биенале Артемидия Рим заедно с Галерия „Средец” (в Министерството на културата на бул. „Стамболийски”) представят негова авторска изложба до 13 декември. Куратор е проф. Аксиния Джурова.

Освен международно признат оперен певец Никола Гюзелев бе и отличен художник
Освен международно признат оперен певец Никола Гюзелев бе и отличен художник

Освен международно признат оперен певец той бе и отличен художник: изложбата събира някои от най-интензивните му картини, представяйки неговия по-малко известен голям талант като академичен художник. Така въпреки че на 16 година Гюзелев печели конкурс с арията на Иван Сусанин, той записва и завършва Художествената академия (1960). Но състудентите му си спомнят как коридорите на Академията са били озвучавани от могъщия му бас.

Изложбата представя останалите в дома му в София ранни студентски рисунки – автопортрети, портрети на близки хора, маслени живописни етюди, носещи непринудеността на първото впечатление, но и сръчността и вродения талант на Никола Гюзелев. Останалите негови платна, пропити от страстта на артиста към живописта, са в Рим и съпругата му обещава и те да бъдат представени.

Никола Гюзелев наред с Христо Явашев – Кристо, са определяни като „две от най-големите надежди на Художествената академия” при завършването им. Любопитно е, че като оперен певец знаменитият бас винаги е полагал грима за ролите си сам.

Накратко
На 10 декември от 18,00 ч. в галерията на Дарителски фонд „13 века България” в столицата (площад „Проф. Васил Геров” 1) се открива изложба на Румен Атанасов под наслов „Художник, светлина, природа”. Художникът е завършил в Националната художествена академия като студент на акад. Светлин Русев. Работи предимно в областта на кавалетната живопис. Изложбата представя предимно пейзажи от различни кътчета на България.


На 22.12 Орлин Горанов представя най-популярните си песни с нови аранжименти. Те са съчетание от поп, джаз, фънк, евъргрийни, както и класическа музика. Концертът е в Sofia Live Club.


Романът „Времеубежище” на писателя Георги Господинов, носител на международната награда „Букър”, попадна в класацията на Топ 100 на важните книги на първата четвърт на XXI век от целия свят. В класацията я поставя един от най-големите немскоезични вестници – швейцарският „Нойе Цюрхер Цайтунг”. Избрани са оригинални книги, които са ни формирали след 2000-aта година, и наистина ще останат. В класацията има още един българин, пишещ в различна област – политологът Иван Кръстев с книгата си „След Европа”, а списъкът се води от романа „Аустерлиц” на В. Г. Зебалд.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани