Необичайна изложба, изненадваща не толкова с тематиката, колкото с визуалните си внушения, представя галерия „Синтезис”. Нарича се „Строителни войски”, а авторът ѝ е варненският фотограф – ветеран Гаро Кешишян. Той е носител на Статуетката на Българската фотографска академия за особени заслуги в българската фотография и на Голямата награда на Варна за цялостното му творчество.
Темата за Строителни войски периодично привлича общественото внимание и предизвиква противоречиви мнения. Повече се говори за сегрегацията, която отделя в тези войски предимно момчета от малцинствата. А също и млади хора, които властта тогава наричала „неблагонадеждни”. За това и за тежкия спомен, останал в някои от преминалите през редиците на този род войски говори на откриването Георги Лозанов. Разбира се, другата истина беше за това, че поколения момчета в Строителни войски бяха допълнително образовани и задължително излизаха в цивилния живот с някакъв занаят: зидаро-мазач, кофражист, шпакловчик, плочкаджия. Тази истина бе осъзната по-късно – когато Строителни войски бяха закрити и постепенно някои от тях се вливат като „нови сили” в наркотрафика и криминалния контингент.
Интересни са обаче историята на заснемането и допускът, който е получил младият тогава фотограф Гаро Кешишян. Неговият проект е едно от най-значимите дългосрочни, документални изследвания в българската фотография. Изложбата включва 92 фотографии, заснети в периода 1983–1995 г. Самата експозиция повдига още два въпроса – за рядко коментираната тема за трудовата повинност в близкото минало на България. Както и това за шанса, който фотографът е получил, за да заснеме и представи човешката страна от ежедневието на трудоваците, както наричаха разговорно служещите в Строителни войски. Затова ще цитираме и думите на самия Гаро Кашишян за времето на заснемането, което започва преди около 40 години и увековечава личната му визия и социалната реалност на епохата:
„С много усилия печелех доверието на момчетата, които снимах. Именно това доверие ми позволи да пресъздам тяхната ежедневна битка да съхранят човешкото у себе си въпреки нечовешките битови и работни условия.” Но изложбата има и други смислови пластове: човешкото достойнство оцелява и при най-тежките условия. Изложбата дава представа за една социална система от близкото минало и нейната власт върху множество човешки съдби.
Фото Красимир ТОДОРОВ