Най-големият свръхзвуков аеродинамичен тунел в света става все по-актуален в условията на глобалната надпревара за тестване на хиперзвукови реактивни технологии. Днес дори и във възхода на дигиталните методи за разработване на оръжия нищо не може да замени старомодните аеродинамични тунели за реални изпитания на най-модерните въздушни платформи.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/111-2-6.png)
В една тясна алпийска долина във Франция, на един хвърлей от границата с Италия, се простира комплекс от аеродинамични тунели, които са собственост на френската аерокосмическа лаборатория. Звездата на този уникален комплекс безспорно е т. нар. „Вятърна катедрала“, която е най-големият аеродинамичен тунел в света.
Цялото съоръжение е правоъгълник от огромни тръби, като дължината му е 155 м, а ширината – 40 м. В най-широката си част тръбите на тунела имат диаметър 24 м. Четирите водни турбини с мощност 55 мегавата, се захранват от водите на две езера, разположени високо в близките планини. Те задвижват двата огромни вентилатора на тунела.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/111-1-1-11.png)
Този уникален комплекс от аеродинамични тунели скоро навърши 70 години. Гледайки го, човек трудно може да повярва, че тези гигантски съоръжения са изграждани по време на Втората световна война в планините на Тирол от немски и австрийски инженери. Строителството на комплекса започва през 1942 г. След войната съоръжението е демонтирано и преместено на сегашното си място във Франция.
Независимо от възрастта си и днес тунелът може да ускорява въздуха, който облита въздушните платформи, вкарани в него за изпитание, със скорост Мах12, което означава скорост 12 пъти по-голяма от скоростта на звука. Затова този тунел и други подобни на него преживяват в момента нещо като ренесанс в изследванията в областта на отбранителните технологии. Това е така, защото държавите по света се надпреварват да разработват бойни самолети от следващо поколение и хиперзвукови оръжия.
В различните сектори аеродинамичният тунел осигурява различна скорост на въздуха. В сектор S1MA се извършват тестове при скорост на въздуха от Мах 0,5 до Мах 1. В сектор S2MA въздушният поток се движи със скорост от Мах 0,1 до Мах 3. Това е аеродинамичният сектор, в който се провеждат тестовете на военните самолети
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/111-3-2.png)
В третия сектор S3MA поривите на въздушния поток траят от 10 сек до 15 мин и симулират скорости от Мах 0,1 до Мах 5,5.
Най-скоростният аеродинамичен тунел е S4MA, който е използван за тестване и на космическа совалка. В него тестовете траят от 25 до 90 сек при скорост от Мах 6 до Мах 12. Двата сектора S3MA и S4MA никога не са показвани на журналисти поради чувствителния характер на информацията, свързана с тях. Двата вентилатора имат диаметър 15 м, като единият е с 10, другият е с 12 перки, всяка от които тежи по 900 кг. Пълномащабни ракетни изпитания се провеждат в S1MA.
Тестват се и космически ракети носители. Този уникален аеродинамичен тунел работи между 800 и 1000 ч годишно. Тук се очаква да се проведат и изпитанията на бъдещия изтребител от шесто поколение, който е съвместен проект на Франция, Германия и Испания.
Дрон ще лети там, където джипиесът не работи
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/222-1-15-scaled.jpg)
Наскоро американската армия реши да смени досегашния тактически дрон RQ-7B Shadow („Сянка”), с нов, който да отговаря на все по-високите изисквания на бойното поле. За целта е създадена програма, която набелязва пет етапа на развитие на процеса на смяната на дрона. Избрани са пет компании от отбранителния сектор, които ще разработят своите предложения и ще ги представят на армията.
Този тип дронове работят в бригадите, където специални екипи боравят с тях и ги управляват. С помощта на дрона „Сянка“ екипите извършват наблюдение и събират разузнавателна информация от райони, където глобалната система за позициониране (GPS) не работи. Програмата за подмяната на дрона „Сянка“ ще се реализира в периода 2023–2025 г.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/222-2-11.jpg)
Новият дрон ще трябва да извършва наблюдението, разузнаването и идентифицирането на цели „с много по-висока скорост и с по-голяма ловкост“, казват експертите. Новата безпилотна тактическа система трябва да излита вертикално, „точково“, от място, не трябва да зависи от писта и да ползва пневматичен катапулт за излитане, както досега. Трябва да се обслужва лесно, да се развръща бързо и да е много по-маневрена от „Сянка“.
„Страйкър“ е добре въоръжен и опасен
„Страйкър“ е лека бронирана хибридна колесна машина 8х8 на американската пехота. Тя е винаги добре въоръжена и опасна поради високата маневреност и разнообразните оръжия. В американската армия се експлоатира от 2002 г. Първият „Страйкър“ е произведен в Канада. Тежи около 18 т в зависимост от въоръжението и бронята. Дължината му е 6,95 м, ширината – 2,72 м, и височината – 2,64 м.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/333-2-9.jpg)
Вози 9 въоръжени бойци, освен това има командир и водач. Бронята му е керамична. Въоръжението му включва тежка картечница 12,7-мм, лека картечница 7,62-мм, 40 мм-гранатомет, монтиран на дистанционна оръжейна станция. На „Страйкър“ се монтира и оръдие калибър 30-мм „Бушмастер“, което стреля с усъвършенствани боеприпаси. Това са боеприпаси, които могат се програмират. Освен това има вариант на „Страйкър“ с монтирано оръдие калибър 105 мм. Това го превръща в мобилна оръдейна система. Машината има обхват 500 км и развива максимална скорост 97 км/час.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/333-3-6.jpg)
Наскоро Въоръжените сили на САЩ получиха и първата партида нови бронетранспортьори „Страйкър“ с боен модул „Самсон“, произведен в Израел. Става дума за 30-мм дистанционна оръжейна станция. „Самсон“ моментално открива враждебен огън и реагира смъртоносно. На нея има интегрирани и противотанкови ракети „Спайк“ от пето поколение. „Спайк“ е управляема ракета. Като се изстрелва от земята, тя има обхват 5,5 км, а като се изстрелва от хеликоптер – 10 км.