Най-новата система за противо- действие на дронове разполага с кинетични и некинетични средства за въздействие върху безпилотните летателни апарати.
Тази система е резултат от реализацията на програмата на армията на САЩ Mobile-Low, Slow, Small Unmanned Aircraft System Integrated Defeat System (M-LIDS). Елементите на системата M-LIDS са разпределени върху две бронирани колесни машини от най-ново поколение, които са с повишена мобилност и защита от мини.
Безпилотна летателна система изстреля за първи път лека многоцелева ракета в безпилотен въздушен бой. С приключването на това изпитание дронът направи стъпка напред към способността да изпълнява сложни, безпилотни въздушни мисии. Безпилотният апарат е разработен и произведен в Турция. Дронът е известен като безпилотната летателна система „Чакал“ и е създаден за мисии по суша, въздух и море. Трансформацията му в боен дрон е по поръчка на британското Министерство на отбраната.
С първото изстрелване на ракета във въздушен бой дронът „Чакал“ направи стъпка напред към реалността и към запълването на наскоро откритата празнина в съвременните бойни операции. Леката многоцелева ракета (LMM) е известна под наименованието „Мартлет“. Това първо пробно учение беше проведено от британските кралски военновъздушни сили и дронът изстреля ракетата по време на полет.
Великобритания започва да внася дрона от Турция през април 2022 г. Само след няколко месеца в резултат на доброто технологично сътрудничество между турската и британската отбранителна индустрия „Чакал“ се превръща в боен дрон за въздушна атака, като за пробните стрелби са подготвени два апарата. В трансформацията на дрона участва и още една британска компания, която предоставя леката многоцелева ракета „Мартлет“.
Един от водещите британски инженери, участвали в трансформацията на „Чакал“, и бивш първокласен летец изтребител заяви след успешните бойни стрелби, че „дните на пилотите в пилотската кабина на изтребителите са преброени“. И макар че той отрича бъдещето на собственото си минало като летец изтребител, трябва всички да са наясно, че бъдещето на войната се променя и „Чакал“ ще бъде част от това бъдеще като истински многоцелеви щурмови самолет. По тази причина независимо от тестовете, които вече се правят с дрона, разработването му продължава.
Турски специалист и директен участник в трансформацията на „Чакал“ от своя страна заявява, че тя е извършена от екипа изключително успешно за кратко време и той е убеден, че във въздуха „скоростта е мир“. Успешен е и изборът и интегрирането на ракетата LMM, която може да се изстрелва от хеликоптери, кораби и от ръчно преносими установки. Ракетата тежи 13 кг, има дължина 1,3 м и обхват до 6 км. Управлява се от лазер. Благодарение на отворената си архитектура „Чакал“ може да адаптира хардуера и софтуера си към различни ракети за кратко време.
Безпилотната летателна система „Чакал“ работи с осем носещи мотора за вертикално излитане и кацане, както и четири ротора за хоризонтален полет. Такава конфигурация се нарича от специалистите „лифт и круиз“. Първите системи са изцяло електрически. Размахът на крилата на дрона е 4,2 м, има крейсерска скорост от 130 км/ч. В следващите системи компанията производител ще премине към хибридна инфраструктура на задвижване. По този начин времето на полета на „Чакал“ ще достигне до три часа.