Агенцията за революционни изследователски проекти в областта на отбраната на САЩ (ДАРПА) провежда програма, наречена „Голямото предизвикателство“. Тази новаторска програма има за цел да ускори развитието на технологията за наземни автономни мобилни платформи. В тази връзка в Тексас бяха проведени демонстрации от страна на няколко компании от отбранителната индустрия, които показаха пред висши военни експерти от американската армия наземни роботизирани бойни машини от следващо поколение. ДАРПА организира такива състезания от години.
ДАРПА поставя наистина големи предизвикателства пред компаниите, които участват с футуристичните си модели на наземни автономни бойни средства. Това не е само демонстрация, а борба между компаниите да спечелят инвестицията от един милион долара за разработване и въвеждане в производство и експлоатация на одобрената от Агенцията машина. Тези машини са роботизирани модулни бойни средства за пехотата.
Основното изпитание за тях е да изминат самостоятелно 230 км през пустинята от Калифорния до Невада. Другото тежко условие в състезанието е, че тези верижни и колесни роботи трябва да се движат автономно и сами да се ориентират по трасето. Да могат да заобикалят и препятствия. Участващите компании нямат никакво право да се намесват в управлението им. В първото състезание нито една машина не стига до финала.
При втората надпревара Агенцията удвоява сумата за наградата на два милиона долара. Тогава машините на пет отбора успяват да завършат състезанието, като голямата награда печели Станфордският университет. Програмата „Голямото предизвикателство“ разширява обхвата на техническите изисквания към роботите в области като сензорна технология, електрооптични системи и сложни алгоритми за обработка на огромните масиви от данни, събирани от машините, така че те успешно да се ориентират и да се придвижват по набелязания маршрут.
В днешно време тенденцията показва, че роботизираните и въоръжените машини за пехотата са неделима част от бъдещето. И не става дума само за поддържане на курса в трасето за движение или аварийно спиране. Придвижването трябва да е напълно автономно и машината да взема самостоятелни решения.
Тези машини работят предимно на бойното поле и то в най-опасните зони. Те изпълняват разузнавателни и бойни функции съвместно с управляемите бойни машини. Всичко това е с цел запазване на живота и здравето на войника на бойното поле.
На този етап един робот действа съвместно с две управляеми машини, но мечтата на военните експерти е до 2035 г. един човек да може да управлява 12 робота на бойното поле. В настоящия момент все още има проблеми със свързаността между роботите и управляемите машини. Освен това съвместната им работа е успешна до 1,1–1,2 км едни от други. А в близко бъдеще тази дистанция трябва да стане поне 3 км.