Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Нямаме стратегия за публична комуникация не само заради войната

[post-views]
Нямаме стратегия за публична комуникация не само заради войната

Говорът на официалните лица в Москва е най-мощният канал на руската пропаганда, казва философът проф. д-р Димитър Вацов*

Нямаме стратегия за публична комуникация не само заради войната
Нямаме стратегия за публична комуникация не само заради войната

– Проф. Вацов, на какво се основава експертизата Ви за руската пропаганда у нас?

– Базира се на изследванията ни във Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ). Първото голямо изследване на екип социолози, политолози и лингвисти обхвана периода след 2013 г. Анализът на руските наративи показва, че по онова време, макар да имаха сходства, руската и национал-популистката пропаганда бяха ясно разграничени. В последните години обаче, особено през горещата фаза на войната, те до голяма степен се сляха и руската пропаганда започна да доминира. Имахме и междинно изследване м.г. след началото на войната, а сега – второ голямо, което покри времето от 2018 г. насам. Идентифицираме основните водещи наративи, пропагандни разкази за света, а след това – и думите, с които се разпространяват. Това са и ключовите думи, които подаваме на специализираната автоматична система за медиен мониторинг SENSIKA. Към 2016 г. тя архивира 3000–3500 уебсайта и блога на български, а днес те са над 8000. Всяко тримесечие подготвяме бюлетин.

– А кои са основните разкази на тази пропаганда днес?

– Наративите са относително неизменни във времето. Те са създадени постепенно след 2008 – след войната с Грузия и неуспеха на Москва да наложи гледната си точка в международен план. Започва популяризирането им чрез медиите, особено масирано – след Евромайдана в Украйна и анексията на Крим. До днес те малко са се променили, като основният наратив е, че Западът е глобален хегемон, който едностранно диктува условията на света, а Русия се застъпва за многополюсен свят, независим от диктата му. Като под диктат се разбират налагането на международен правов ред, спазването на правата на човека и върховенството на правото – основните принципи на либералната демокрация. Друг разказ: говори се, че диктатът се осъществява чрез марионетки, подставени лица, за какъвто дълго беше представян Брюксел, т.е. ЕС като марионетка на САЩ. След консолидирания отговор на Европа спрямо горещата война срещу Украйна тя престана да бъде разпознавана като слаб играч и се превърна в нещо, което днес се нарича „колективният Запад”, неговият консолидиран блок. А за марионетки се определят местните политически елити в страните, където се тиражира руската пропаганда, която не е уникална за България. ФХСИ работи с едни от най-мощните изследователски центрове, включително и с Института за стратегическа комуникация на НАТО в Рига, които потвърждават, че като марионетка на Запада или платени чуждестранни агенти бива представян и целият неправителствен сектор. Бяха атакувани и неудобни политически актьори към момента. Т.е. водещ в този пропаганден пакет остава наративът за марионетките и чуждестранните агенти или доносниците.

– Кои са каналите, по които се разпространява руската пропаганда?

–       От началото на юли 2021 г., когато лично президентът Путин написа статия за единството на руския и украинския народ, опорните точки на пропагандата на Москва, дотогава тиражирани от различни говорители по места, се превърнаха в основен език на официални лица на Руската федерация. Този език днес се говори от Путин, от външния министър Лавров и говорителя на това министерство Захарова до посланик Митрофанова у нас. Всички представители на Кремъл прокарват тази пропаганда като ключови думи от типа анти-Русия, бандеровци, нацистите в Киев. Така това неизбежно се цитира от всички медии, включително и от непропагандните. Няма как да не цитираш какво казва Путин или Лавров заради контекста и така да възпроизведеш опорните точки. Така говорът на официалните лица е и най-мощният канал на руската пропаганда.

Друг канал са руските информационни агенции с дезинформация и на чужди езици. За България работи и българска редакция на такава агенция – News Front – от основните създатели на проруско съдържание на български в интернет. И наши медии провеждат руските опорни точки и наративи. Pogled.info в най-висока степен събира такива проруски говорители. Такава стратегия провеждат и blitz.bg, glasove.com, epicenter.bg.

Освен тях се създават и т.нар. ботове и агрегати, зад които стои само алгоритъм, който препечатва съдържание от посочени му сайтове. Те са свръхмощни, някои – всеядни. Има и целенасочено препечатващи пропаганда от руски източници, често с лош превод. През м.г. беше изградена такава мрежа от сайтове близнаци, над 370 на брой, които гравитират около информационна агенция blitz.bg, като публикуват едни и същи неща, най-често малко след blitz.bg. Това е машина за умножаване на ефекта на пропагандното послание. А всички те рекламират платформата Share4Pay („Споделяй срещу заплащане”), която осигурява съдържание срещу споделяне в социалните мрежи, съответно заплатено по договорка. Тази мрежа от около 400 сайта, препечатващи пропагандни материали за побеждаващата руска армия и споделящите ги в интернет, създават огромен кумулативен ефект.

Друг канал са инфлуенсърите в социалните мрежи, сред които най-известен е Мартин Карбовски в youtube, който постигна знаменити успехи по брой споделяния и медиен интерес с интервютата с посланик Митрофанова и с Мария Захарова. Руски опорни точки открито пропагандира „Възраждане”. По различен начин и в различна степен български политици отразяват руските наративи, някои по-премерено с позиции като например: военната помощ на Украйна е равнозначно на въвличането във война. И след като тази помощ беше осветена, това се промени така: даването на оръжие е разпалване на войната.

– Промениха ли се посланията на Москва в хода на войната?

– Руската пропаганда не е уникална и се опитва да заеме позиции от националпопулизма от последните 15 години в света. Руснаците пакетират нещо добре познато старо и го връщат като готов репертоар за местни говорители. След статията на Путин от средата на 2021 г. руската пропаганда се консолидира. Дотогава руското пространство се представяше през православието, славянството и носталгията по Съветския съюз, след това руският наратив стана националистическо-имперски. Претенцията е, че руският народ е триединен – великоруси, малоруси и белоруси – и той е изкуствено разединен. А около този „триединен народ“ се формира една по-голяма мултинационална и мултиконфесионална съвременна империя – “руският свят”. В този дискурс има фашистки елемент, доколкото този огромен руски народ е нещо като руска раса, която има свое общо жизнено пространство (Lebensraum – нацистки термин от 30-те г. на ХХ в.), което му се полага. Цяла Източна Европа също се  оказва руско жизнено пространство. Подобна претенция се появява днес в руската доктрина за оттеглянето на НАТО до границите му от 1997 г.

– Има ли ясна целева група руската пропаганда?

– Най-податливи са възрастните и младите, още неизградени и без политически навици. Както и по-общо хората, уязвени от живота и невярващи на собствените си сили, които имат нужда от представителство през големи митични фигури: поддръжката на имена като Путин или Байдън и през големи обществени групи. Тази пропаганда работи върху неудовлетвореността и казва: има големи играчи, които могат да дадат възмездие на света вместо вас. На това се поддават и интелигентни и образовани хора, които се смятат прецакани спрямо живота, който са си представяли. Руската пропаганда освен това се опитва да присвои културния консерватизъм, всъщност присъщ на Запада – анти-ЛБГТ настроенията. Разбира се, днес има развита и украинска пропаганда, която обаче почти не прониква към нас, а контраатакува Русия и рускоезичната общност в самата Украйна.

– Как пропагандата се превърна в почти равностойна на оръжието в една война?

– Нямаме национална стратегия за публична комуникация. И стандарт, по който да разказваме света, основан на принципите на либералната демокрация. Медиите ни нямат съпротивителни сили и на какво да се опрат. Резултатът: обществото се атомизира без обща позиция, разделя се на две и „всеки си преценява”… Големият пробив на руските пропагандатори беше, че позицията им бе лансирана като „другата гледна точка”. А една национална стратегия с позиция сега за войната, но и по големите проблеми пред страната през всички медии и през образованието може да проповядва базисните ценности на обществото ни.

*Проф. д-р Димитър Вацов е преподавател, директор на Докторантското училище на НБУ

Най-ново

Единична публикация

Избрани