Naval Group отговаря за производството им от дизайна до конструкцията
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/Barracuda-SSN-1.jpg)
Третата френска ударна подводница (SSN) тип Suffren (Barracuda) напусна сухия док. Тя е част от серията от 6 нови ударни атомни подвоници (SSN) за френските ВМС. Те ще заменят постепенно настоящите ударни подводници тип Rubis. Спускатето й на вода е ключова стъпка в програмата, която ще продължи с нейните морски изпитания през 2024 г.
Naval Group отговаря за производството на тези подводници, от техния дизайн до конструкцията им, както и за производството на основните компоненти на ядрените котли, които са разработени и произведени с TechnicAtome. Naval Group също така отговаря за осигуряването на логистична поддръжка и поддръжка на подводниците във вмб Тулон.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/jcm-tourville-small.jpg)
Подводниците от тип Barracuda позволяват дискретно разгръщане на Сили за специални операции под вода благодарение на техния „люк за водолази“ и опционалното носене на „сухо убежище“ на палубата, което позволява разполагането на подводни превозни средства.
Също в края на юли 2023 г. SSN Duguay-Trouin, втората подводница от типа, бе официално доставена на френските ВМС след месеци морски изпитания. Те започнаха през март 2023 г. и включваха оценка на системата за ядрено задвижване и работата при различни скорости и на различни дълбочини. Тестовете включваха статично потапяне (без задвижване), за да се провери стабилността на подводницата; повърхностни и водолазни тестове; анализ на безопасността и на експлоатацията на системите, включително ядрената котелна установка. Последваха тестове за потапяне, за да провери работата на бойната система, включително способността й да използва оръжията и да комуникира с щабовете.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/France-Navy-Barracuda-Suffren-Cutaway-3-1024x570-1.jpg)
Технически характеристики на SSN Barracuda:
Надводно водоизместване: 4700 т;
подводно водоизместване – 5200 т;
дължина – 99 м ;
диаметър – 8,8 м;
екипаж – 63 + командоси;
наличност: над 270 дни/годишно
въоръжение: крилати ракети MBDA NCM, тежки торпеда F21, модернизирани противокорабни ракети Exocet SM.
Задвижването е хибридно – воден реактор под налягане, заимстван от реакторите на борда на атомните подводници с междуконтинентални балистични ракети (SSBN) тип Triomphant и самолетоносача Charles de Gaulle, две задвижващи турбини, два турбогенератора и два електрически двигателя.
9 авиотанкера Airbus A330 MRTT за Канада
Правителството на Канада възложи на Airbus Defense and Space договор за 4 новопостроени самолета Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) и за преустройството на 5 използвани A330-200 във вариант А330 MRTT с цел укрепване на отбраната на Канада. Договорът е на стойност приблизително 2,1 млрд. евро (без данъци). Той обхваща пълен набор от услуги за обучение, включително пълен полетен симулатор за подготовка на екипажа.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/b0056603-8ee5-4903-a4de-c550a3504271.jpg)
Самолетите се придобиват по програмата Strategic Tanker Transport Capability (STTC). Новият флот от самолети ще замени остарелите CC-150 Polaris (канадската абревиатура на A310 MRTT), експлоатирани от Кралските канадски ВВС. Съществуващият флот от A310 MRTT се използва за операции по дозареждане „въздух–въздух“; превоз на персонал и товари по въздуха; медицинска евакуация MEDEVAC, както и стратегически транспорт на служители на правителството на Канада.
Новопостроените A330-200 ще бъдат сглобявани на линията за окончателно сглобяване на самолети A330 в Тулуза (Франция). В средата на 2025 г. първият от тях ще постъпи за конверсия в завода за A330 MRTT в Хетафе (Испания). Първият MRTT ще бъде доставен на ВВС на Канада през 2027 г.
Съгласно договора A330 MRTT ще бъдат оборудвани с 2 опции – както с маркуч и „кошница“, така и с телескопична стрела за дозареждане с гориво. Освен това на борда ще има решения за киберсигурност и противодействие на вражески атаки. Канадските A330 MRTT ще бъдат оборудвани с решение за MEDEVAC с 2 отделения за интензивно лечение и допълнителни носилки.
След открит процес на възлагане на обществена поръчка, стартиран през април 2021 г., Airbus бе избрана като единствен квалифициран доставчик за замяна на настоящите CC-150.
Със 76 поръчки от 15 клиенти и способен да превозва до 300 войници, A330 MRTT има 90% пазарен дял извън САЩ и повече от 270 хил. летателни часа. Самолетът се е доказал в битки на театри на операции в Близкия изток и източния фланг в Европа като оперативната съвместимост, успехът на мисията и степента на готовност са акценти в неговото представяне.
Дания получи първите нови САУ 5 месеца след договора
През март 2023 г. израелската Elbit Systems подписа с МО на Дания два договора на стойност $252 млн. Първият договор с Elbit бе на стойност $119 млн. и включва доставката на дивизион от 19, монтирани на 8х8 камиони, 155-mm/52 самоходни гаубици. Само 5 месеца след подписването им компанията достави първите 2 свръхмодерни артилерийски системи ATMOS на Дания, като доставките ще продължат през следващите 2 години.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/Denmark-replacing-donated-Caesar-howitzers-with-Israeli-ATMOS.jpg)
Модулната артилерийска система ATMOS е доказано в битки решение за колесна гаубица, способна да изстрелва всички типове сертифицирани по Съвместния балистичен меморандум за разбирателство на НАТО (JBMoU) 155-мм снаряди с ефективен обсег от над 40 км със стандартни заряди. Системата предлага и снаряди с увеличен обсег с активно реактивни заряди (RAP). ATMOS е проектирана за бързо разгръщане и стрелба, което позволява огнева поддръжка на широк спектър от мисии.
Затворният механизъм на ATMOS е хоризонтално плъзгащ тшп, който се отваря автоматично надясно със самоуплътняващ се метален обтуриращ пръстен. Затворът е с хидравличен цилиндър с хидропневматичен рекуператор, а дължината на отката е променлива от 850 до 1100 мм. Два пневматични еквилибратора балансират цевта. Повдигането и преместването й се управляват хидравлично и компютърно. Механизмите за насочване на оръдието, системите за подпомагане на натоварването се управляват от хидравличен агрегат. С цев с калибър 155 мм/52 може да се постигне максимална далечина на стрелбата от 41 км, като се използва активно реактивен снаряд (ERFB-BB); 30 км с фугасен НАТО снаряд L15 и 24,5 км с по-стария снаряд M107 HE.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/df06be5a4fa3786c7e3f786e149fa6b6.jpg)
ATMOS 2000 носи общо двайсет и седем 155-мм снаряда и свързаните с тях заряди. Екипажът е 4-членен, включително 2 пълнача, разположени от двете страни в задната част на шасито. Системата осигурява скорострелност между 4 и 9 изстр./мин.
Вторият договор е за $133 млн. за 2 батареи (8 броя) РСЗО PULS, включително пакети от ракетни снаряди и ракети. Той ще бъде изпълнен за период от 3 години.