Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Старите лъжи с нова цел

[post-views]
Дезинфорадар: Как феновете на Путин станаха тексасци

„Когато Адолф Хитлер идва на власт през януари 1933 г., радиото тогава беше подобно на това, което интернет беше в ранните си дни: мощна нова медия за разпространяване на информация. Но има и една голяма разлика: радиото беше скъпо и за да го притежавате у дома си, можеше да ви струва повече от една месечна заплата.“ Това пише в коментар за „Дойче Веле“ Кристоф Хаселбах. Тук може да прочетете неговите позиция и препратки към нашето съвремие.

Русия води своята дезинформационна

 кампания по старите правила

 на пропагандата

Днес интернет е достъпен от почти всички социални прослойки и именно оттам идват основните потоци на дезинформацията в съвременния свят, особено за войната, която Русия води срещу Украйна.

Нацистите разпознават пропагандната стойност на радиото. Те много скоро започват да го използват, за да влияят на населението на Германия, което тогава наброява 70 млн. души. Скоро след като Хитлер става канцлер, а министърът на пропагандата Йозеф Гьобелс, немските производители са принудени да продават радиоприемниците евтино.

Русия обаче няма такъв проблем с интернет и каналите, които ползва за хибридната си война, защото това на практика е почти безплатно – като част от мобилните пакети на телефоните, а доставката до домовете е на почти символична цена за качеството, което се получава.

Единствените две програми в нацистка Германия започват със стандартния поздрав „Хайл Хитлер!“.

Радиото става дори още по-важно с началото на Втората световна война през септември 1939 г. Военни маршове заменят танцовата музика и постоянно са излъчвани доклади от фронтовата линия, при това – често силно разкрасени. Когато от фронта идват лоши новини, програмата на радиото превключва развлекателна музика и концерти.

Днес лъжите от времето на

 Йозеф Гьобелс се използват

по нов начин

Със загубите на Германия във войната мнозина се обръщат към чуждестранни радиостанции, като например BBC. Точно това се случва и у нас по време на социализма, а и сега в Русия, където по-будните граждани търсят чужди медии, за да се информират качествено и прецизно.

Не би било пресилено да се каже, че радиото помага за започване на войната. На 1 септември 1939 г. германците чуват по радиото съобщението за полска атака. То, разбира се, е фалшиво, но това позволява на Хитлер да обяви по радиото, че немските войски водят бой с поляците, а Германия нахлува в Полша с лъжливи доводи.

Днес сме свидетели на това, как отново с лъжливи доводи Русия нападна вероломно Украйна. Отново пропагандата от онези години е на дневен ред – нищо ново под Слънцето.

Най-ново

Единична публикация

Избрани