Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

„Бащата“ на „сините каски“ загива при неясни обстоятелства

[post-views]
„Бащата“ на „сините каски“ загива при неясни обстоятелства
Favicon_File

Венцислав Жеков

„Бащата“ на „сините каски“ загива при неясни обстоятелства
Генерален секретар на ООН Даг Хамаршелд

Генералният секретар на ООН Даг Хамаршелд подкрепя независимостта на африканските и азиатските страни

На 18 септември 1961 г. самолетът на втория генерален секретар на ООН Даг Хамаршелд катастрофира по време на полет за Конго. Смъртта му предизвиква истински шок сред световната общественост, а неизяснените обстоятелства около злополуката пораждат подозрението, че шведът е станал жертва на атентат. Той е създателят на т. нар. „сини каски“. Хамаршелд въвежда стандарти, които важат и до днес. „Сините каски“ и специалните пратеници на ООН са само част от заслугите му за световния мир. За своя принос Даг Хамаршелд е удостоен посмъртно с Нобелова награда за мир. Но смъртта му остава загадка и до днес.

Даг Хамаршелд загива при неизяснени обстоятелства и има подозрения, че той е станал жертва на атентат. Той се застъпва за сътрудничество и разбирателство в тогавашния свят и подкрепя стремежа към независимост на африканските и азиатските държави. Съветският съюз дори настоява за отстраняването му.

След края на белгийското колониално господство в Конго избухва кървав конфликт. Група бунтовници, подкрепяни от наемници, обявяват независимостта на богатата на суровини провинция Катанга. Уранът за бомбата над Хирошима е именно оттук и затова областта е толкова стратегически важна в онези години.

Мястото на катастрофата на самолета на генералния секретар на ООН

Частите на ООН не успяват да се справят с конфликта, генералният секретар на ООН Даг Хамаршелд тръгва за Конго, където възнамерява да започне мирни преговори с водача на бунтовниците, нещо, което не е характерно за политическите лидери в онези години, защото подобни пътувания са особено рискови.

Няколко минути преди да достигне целта си, самолетът се разбива в джунглата. Комисия, съставена от независими експерти, публикува неотдавна доклад, посветен на случая „Хамаршелд”. В документа се посочва, че самолетът е бил свален. Във връзка с тези разкрития комисията настоява за ново официално разследване, което да изясни окончателно обстоятелствата около смъртта на Хамаршелд. Комисията твърди, че документи с гриф „Строго секретно”, архивирани в американската Агенция за национална сигурност (АНС), съдържат доказателства за това, че Хамаршелд е станал жертва на атентат.

Предполага се, че има запис на изходящите съобщения от друг самолет, за който се смята, че е стрелял по машината на Хамаршелд. Твърди се, че пилотът на въпросния самолет бил казал: I hit it – „Уцелих го“.

Има и един оцелял от катастрофата, който казва, че са били ударени, преди да паднат, той твърди, че е имало взрив във въздуха. За съжаление, няколко дни след катастрофата въпросният оцелял също умира и доказателствата остават неизяснени.

„Сини каски” от мисията в Камбоджа създадоха своя организация

Предположенията за атентат се базират на факта, че на 18 септември 1961 г. много от жителите на селищата в близост до мястото на катастрофата са забелязали втори самолет, а в небето се виждали пламъци и светлини. В рамките на своето разследване комисията дори е открила очевидци на произшествието. През 1961 г. натоварените със случая следователи от Конго пренебрегват показанията на свидетелите.

Смъртта на Хамаршелд би донесла конкретни ползи. На първо място става дума за концерните, които по това време експлоатират мините в Катанга. През 1962 г. официалното разследване на ООН за смъртта на Хамаршелд приключва без конкретен резултат. В архивите обаче е записано, че ако бъдат открити нови данни по случая, ООН е готова да поднови разследването.

Първият надпис UN на военните автомобили

„Сините каски“ се превърнаха в символ на борбата за мир по света

По време на кризата в Конго през 1960 г. изпратените в мисията Opération des Nations Unies au Congo (ONUC) мироопазващи сили по предложение на генералния секретар на ООН Даг Хамаршелд за пръв път използват „сини каски“ и надпис UN на военните си автомобили.

„Сините каски“, или  мироопазващите сили на обединените нации (международни сили на ООН за поддържане на мир), са въоръжени сили на разположение и под командването на ООН за поддържането или възстановяването на международните мир и сигурност. „Сините каски“ са носители и на Нобелова награда за мир за 1988 г.

От 1948 г. те вземат участие в многобройни конфликтни региони по света.  Въоръжените операции на Обединените нации изискват решение на Съвета за сигурност на ООН. Военнощабният комитет е отговорен в подчинение на Съвета за сигурност за стратегическото ръководство на всички въоръжени сили, поставени на разположение на Съвета за сигурност.

За пръв път военнослужещи са използвани за посредници през 1947 г. в Гърция в рамките на мисията на ООН United Nations Special Committee on the Balkans (UNSCOB).

Първата акция на невъоръжени военни наблюдатели на ООН е през 1948 г. в рамките на United Nations Truce Supervision Organization (UNTSO) за контрол на примирието в първата Арабско-израелска война

В хода на Суецката война през 1956 г. се провежда първата операция за поддържане на мира (peacekeeping) с мисията United Nations Emergency Force (UNEF) на ООН и съставените за пръв път въоръжени сили.

За първи път Българската армия участва в UNTAC – операцията на ООН по поддържане на мира в Камбоджа, от 4 май 1992 г. до 27 ноември 1993 г. с един пехотен батальон от 850 души. За първи път български военнослужещи изпълняват задачи на повече от 9000 км от България.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани