Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Дезинфорадар: Пръскане на омраза и лъжи

[post-views]
Дезинфорадар: Пръскане на омраза и лъжи

Кремълската пропаганда размива границите между дигиталното и физическото

Дезинфорадар: Пръскане на омраза и лъжи
Дезинфорадар: Пръскане на омраза и лъжи

Когато мислим за противодействие на прокремълските информационни манипулация и дезинформация, понякога попадаме в капана на приравняването на информационното пространство с огромното цифрово царство. Вярно е, че от зората на световната мрежа дигиталната сфера се превърна в решаваща и променяща живота част от информационното пространство. Но когато става въпрос за целенасочени опити за манипулиране на информационното пространство, границите между дигиталното и физическото понякога могат да бъдат размити. Тази седмица нека да погледнем под лупа един красноречив пример за това, как подобно пресичане може да бъде използвано за манипулативни цели. С това въведение започва редовният седмичен анализ на експертите от звеното за борба с дезинформацията на Европейската комисия.

Не съвсем като Банкси

На 9 ноември френското министерство на външните работи и европейските въпроси излезе с изявление, разобличаващо онлайн медийна кампания, разпространяваща изображения на около 250 звезди на Давид, изрисувани върху сгради в Париж. Френската агенция за борба с чуждестранната дезинформация идентифицира кампанията като тясно свързана с руската онлайн мрежа за дезинформация Recent Reliable News („Последни надеждни новини“) (RRN), известна още като мрежата Doppelgänger. Тя използва ботове на X (известна преди като „Туитър“), за да публикува тези публикации.

Тази манипулативна кампания имаше два аспекта: физически – т.е. разпръскване на повече от 250 звезди на Давид върху сгради в Париж, както и дигитален чрез усилване на казуса онлайн, за да се използва напрежението между мюсюлманското и еврейското население в Европа . Френските разузнавателни служби вече подозират, че графитите са опит на Русия да дестабилизира вътрешната политическа сцена.

Размиване на линиите

Това не е първият път, когато прокремълската екосистема за манипулиране на информация използва графити в европейски градове. Подобни действия изглеждат като съзнателни усилия за размиване на границите между физическото и цифровото пространство. Още от 24 февруари 2022 г. EUvsDisinfo идентифицира подобни опити за разпространение на изображения на графити, за да се подкопае обществената подкрепа за Украйна или да се вбиват клинове в европейските общества. В някои случаи изображенията, разпространявани от прокремълски акаунти, са били изцяло изфабрикувани и никога не са съществували във физическото пространство, като по този начин тази граница се размива още повече.

Докато Украйна често е основната цел за манипулирането на информацията и дезинформацията от страна на Кремъл, проруските пропагандисти са използвали подобни тактики, за да увеличат изкуствено разпространението на истински или измислени изображения, особено графити, в Западните Балкани и другаде.

Страница от историята на КГБ

Прокремълските опити да се използват изфабрикувани изображения или графити, за да вбият клинове между различните слоеве на обществата, често се стремят да стъпят върху религиозни, политически или идеологически разломи. Те датират много по-назад от пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през февруари 2022 г. Известни като „активни мерки“, те са руски опити за упражняване на външно влияние чрез тайни операции за намеса, включително разпространение на дезинформация, като тази практика датира от десетилетия. Кампанията Doppelgänger/RRN, разкрита от френските власти, носи всички белези на „активни мерки“.

В търсене на пукнатини

Президентът Володимир Зеленски е особено популярна мишена за прокремълска дезинформация, включително чрез фалшиви корици на списания. Последните примери включват твърдения, че Зеленски иска да напусне Украйна или че е организирал преврат и е отменил изборите, за да остане на власт. Някои прокремълски медии дори разпространяват нелепи истории за съпругата на Зеленски, която продава деца на западни педофили. Публичното осмиване на президента Зеленски и семейството му също е начин да се вбият клинове между онези, които са непоколебими в подкрепата си за Украйна, и тези, които търсят извинение да се колебаят.

Все още търся приятели

И накрая, вбиването на клинове и изобразяването на Украйна и нейните поддръжници така, сякаш са на ръба на пълен колапс, е само едната страна на монетата. Другата страна създава самозаблуждаващ образ на щедрите приятелства на Кремъл по целия свят. През миналата седмица прокремълските рупори проследиха стремежа на Путин към създаване на политически приятелства на изток, този път в Казахстан. Въпреки че по отношение на подписването на някакви смислени споразумения бе постигнато много малко, прокремълските медии рекламираха „стратегическото партньорство“ и преувеличаваха информацията за това, колко топло е приет Путин. Пътуването на руския президент до казахстанската столица също така бе възможност да се разпространят неоснователни конспирации относно предполагаеми неоколониални планове на Евросъюза по отношение на Централна Азия и да се възхитим на „геостратегическата мощ на Путин в надхитряването на ЕС“. Човек не може да не се зачуди как подобни посещения, обвити в едва завоалирана колониална риторика, наистина се възприемат за чиста монета от онези, които са обекти на руския стремеж към „приятелство“. (БА)

Зад рекламите се крие нещо тъмно

Рекламата е голям двигател на цифровата икономика. Но не всичко, което блести, е злато. Наскоро открихме над 1000 спонсорирани публикации във Фейсбук, 188 от които уникални, популяризиращи антизападно и антиукраинско съдържание. Източник на тези реклами са страници във Фейсбук, маскирани като онлайн магазини и категоризирани като профили от категорията „Музиканти/групи“, пишат в своя неотдавнашна публикация специалистите по борба с дезинформацията от Европейската служба за външни действия. Манипулационната кампания, която разкрихме, е с международен характер, констатират те. От 658 реклами, до които имахме достъп по време на откриването, 318 бяха на немски, 321 на френски, 14 на украински език и 5 на иврит.

Кукловодите на тази кампания се стараят да скрият следите си. От общо 1000 реклами всяка четвърта съдържа уебадрес, принадлежащ към 105 различни домейна. Всички страници във Фейсбук, популяризиращи тези реклами, са създадени между юни и октомври т. г. Освен показването на рекламите тези страници не дават знак за друга дейност и нямат последователи или профилна снимка. Потребителските имена на тези страници следват специфичен модел: всяко от тях се състои от шест букви, подредени като гласна–съгласна–гласна–съгласна–гласна–съгласна (напр. Axamam, Umowow, Ipejej и т.н.).

Що се отнася до съдържанието, въпросните спонсорирани публикации са в съответствие с материали, често популяризирани от прокремълски актьори. Някои примери включват карикатури, насочени срещу Запада, редактирани снимки, показващи фалшиви графити и видеоклипове, преформатирани така, че да се целят в репутацията на служители на ЕС. Открихме също визуализации от фалшиви корици на списания, фалшиви видеореклами, имитиращи западни компании, фалшиви видеоклипове, имитиращи украински медии, и дори фалшиви пощенски марки.

Въпреки това нито един от 105-те домейна, споменати в спонсорираните публикации, няма ясна връзка с Русия. Вместо това, изглежда, че тези домейни са свързани с различни фирми, онлайн услуги или уебсайтове със съдържание за възрастни. Значителен брой се хостват на сървър в Малайзия. Освен това цифровите сертификати, удостоверяващи самоличността на тези домейни, са били подновени само няколко дни преди да започнат да се използват във Фейсбук. Тези домейни вече не са активни.

В допълнение към повишаването на осведомеността за проблема ние посочихме нашите констатации на „Мета“ (собственикът на Фейсбук), за да ги потвърди. След независимо разследване платформата потвърди, че някои реклами са били свързани с координирана мрежа за неавтентично поведение, разкрита от „Мета“ в последния им доклад за конфронтационни опасности.

„Мета“ премахна някои публикации, но доста от тях остават онлайн. Всъщност търсенията, които извършихме във Фейсбук, използвайки имената на страниците, споменати по-горе, разкриват друг набор от подозрителни страници. Тези допълнителни акаунти, които в момента са неактивни, споделят същата конвенция за именуване, времева рамка за създаване, категоризация и подобна липса на последователи като другите страници.

Най-ново

Единична публикация

Избрани