Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Генерал о.р. Константин Попов: Членството в НАТО даде на армията ни по-голяма увереност и по-силна мотивация

[post-views]
Генерал о.р. Константин Попов: Членството в НАТО даде на армията ни по-голяма увереност и по-силна мотивация

Любомир ДЕНОВ

Следващата 2025 г. ще бъде знаменателна – ще получим първите Ф-16 Блок 70, първите страйкъри, първия нов многоцелеви кораб

Генерал о.р. Константин Попов, началник на отбраната 2016–2017
Генерал о.р. Константин Попов, началник на отбраната 2016–2017

– Г-н генерал, поводът за това интервю е 20-годишнината от членството ни в НАТО. Къде ви завари пролетта на 2004 г., когато България стана член на Алианса?

– Завари ме в Граф Игнатиево. По това време бях за втори път командир на Трета авиобаза.

– А между двата мандата като командир на най-голямата ни авиобаза сте завършили американска военна академия?

– Да. След като завърших военна академия в САЩ, се наложи да се върна пак в Трета авиобаза. Когато се налага, отиваш там, където трябва. Така е в армията.

– Като бивш началник на отбраната как във военнополитически план оценявате приемането ни за член на Алианса?

– За държавата приемането ни за член на НАТО означаваше повече сигурност. И категорично потвърждение на геополитическата ориентация на България. А в чисто военен план означаваше много работа за армията като усвояване на нови тактики и процедури за подготовка, които повишаваха оперативната ни съвместимост, нов начин на мислене, на съюзническо отношение, както и на перспектива за получаване на нова, по-модерна техника. Като цяло членството ни в НАТО се прие много добре от армията. Но имаше и политици, които решиха, че щом сме влезли в пакта, вече негова отговорност е да ни защитава. А всъшност членството ни в пакта изобщо не снема или намалява отговорностите ни по защитата на Родината. И в случая не става въпрос само за армията, а и за всички институции, за цялото ни общество.

– Дали като резултат от еуфорията, че вече сме под крилото на НАТО или на някакво успокоение, но в първите години след приемането ни в пакта допуснахме известно намаляване на темпото, което пряко се изрази и в орязване на военния бюджет на държавата…

– Това се случи не само у нас, но и в други европейски държави, които решиха, че световният мир няма алтернатива, че той е наложен трайно и няма нужда да се отделят големи средства за отбрана. Подвеждащи бяха и политическите призиви, че по-добре е тези средства да се пренасочат в други области. Но суровата действителност показа кой е верният път – националната сигурност е висш приоритет.

– Г-н генерал, спомняте ли си първия еърполисинг, в който взеха участие български военни пилоти?

– Реално ние, по наша инициатива в Трета авиобаза започнахме предварително подготовката за изпълняване на задачи по еърполисинг, преди България да стане член на НАТО. Нашите пилоти застъпиха в дежурство по еърполисинг на 29 март 2004 г.

– Всъщност именно тази дата се счита за началото на българското членство в НАТО. На този ден документите за присъединяване към Алианса на 7 източноевропейски държави, сред които и България, са депозирани във Вашингтон. Спомням си, че във военната структура на пакта ние бяхме приети малко по-късно – на 15 април на церемония в щабквартирата на алианса в Монс.

– На сертификацията на нашето включване в Единната система за охрана на въздушните граници на НАТО в Граф Игнатиево тогава присъстваха командващият ВВС на Южното крило на НАТО в Неапол, началникът на нашия Генерален щаб генерал Никола Колев, както и  командващият ВВС генерал Динчо Карамунчев.

Шест месеца преди тази дата в авиобазата започна усилена работа главно по изучаване на програмите, планиране и полети по натовски процедури на английски език. Подготовката протече на високи обороти така, че на 29 март българските ВВС бяха включени в Единната система на алианса за охрана на въздушните граници.

– Първите дежурства по еърполисинг бяха самостоятелни. Но след това в годините получавахме подкрепа от съюзниците за съвместни дежурства.

– Да, по-късно бяхме подпомогнати в носенето на дежурствата по еърполисинг от изтребители на САЩ, Нидерландия, Италия и Испания. В този ред на мисли трябва да припомня, че в тези години България сключи договори с Румъния и Гърция за трансгранични операции, което означава, че при преследване на нарушител техни самолети ще могат да влизат в нашето въздушно пространство. И реципрочно наши изтребители ще могат да навлизат в тяхното небе. Тук трябва да напомня, че докато оперират в българското въздушно пространство, тези изтребители се ръководят от съответните български органи.

– Какво дадоха на българските ВВС  съвместните подготовки и учения с натовски ескадрили?

– Всяко едно съвместно учение даваше нови знания и опит, но основното, което получиха нашите пилоти, инженери, техници, са по-голяма увереност и по-силна мотивация. Не само заради това, че зад тях стоят най-силните армии в света, но и  заради увереността в нашите способности и качествата на хората ни.

– Вие сте летял на различни типове изтребители освен на МиГ-29. Как оценявате способностите на Ф-16 Блок 70, за който самозвани „експерти“ доскоро подмятаха, че съществува само на хартия?

– Аз високо ценя МиГ-29, на който съм летял – той е много добър самолет за своето време, пък и в момента е много добър. Голяма част от службата ми на военен пилот премина на МиГ-21. Също чудесен изтребител. Освен това съм летял на МиГ-15, МиГ-17, Л-29. Имал съм удоволствието да бъда във въздуха и с Ф-15, Ф-16, „Юрофайтър“, „Грипен“, „Ягуар“. В това отношение съдбата е била много благосклонна към мен.

Колкото до приказките за Ф-16 Блок 70 – това е чисто политическо говорене, на което просто не трябва да се обръща внимание. Главното, което го казвам като авиационен човек, е, че съвсем скоро – догодина, България ще има най-добрия изтребител на Източния фланг на Алианса. Вижте колко щастливи бяха представителите на турските ВВС след новината, че САЩ най-сетне им разрешиха да получат самолети от този тип. В същото време стана ясно, че гръцките ВВС възнамеряват да модернизират техните Ф-16 до нивото на Блок 70.

– Реално семейството на Ф-16 в Югоизточна Европа се разширява – след Гърция и Турция такива машини придоби и Румъния. Догодина влизаме и ние в семейството. Като се отчита, че Блок 70 ще получи и Словакия, не е ли логично да се организира регионален център за ремонт и поддръжка на този тип самолети?

– Моето мнение е, че разговорът за разкриване на регионален център за поддръжка и ремонт на Ф-16 трябва решително да се ускори.  И като гледаме географията, най-логично е този център да е в България.

–  Според вас какви рискове крие смяната на поколенията в изтребителната ни авиация? Цяло едно поколение пилоти не можа да дочака новия самолет?

– България винаги е имала прекрасни летци, инженери, техници и осигуряващи. В този смисъл няма по-добро и по-лошо поколение. Уверено мога да кажа, че нашите ВВС винаги са създавали условия за приемственост, за да не се допуска професионален вакуум.

– Все пак с идването на новите самолети няма как да не се даде предимство на по-младите авиатори. Докато по-опитните, натрупали огромен професионален опит, но на старите машини, ще трябва да дадат път.

– Нека да не бързаме да отписваме утвърдените вече асове. Има много начини те да предадат своя опит на по-младите.

–  Като бивш началник на отбраната как оценявате хода на модернизационната програма на Българската армия?

–  Програмата за модернизация на армията тръгна доста бавно. Само ще припомня, че първите проекти за инвестиционен разход – за ВВС и за ВМС, бяха приети от Народното събрание през далечната 2016 г. А първите конкретни резултати ще видим чак догодина – през 2025 г. Тогава се очаква да дойдат първите Ф-16 Блок 70, на вода ще бъде спуснат първият модулен многоцелеви кораб, ще пристигнат и първите бронирани машини „Страйкър“. Разликата е цели 9 години. А най-вероятно пълните способности на тази нова техника ще станат реалност след още няколко години.

Тук му е мястото да спомена, че новите машини ще дойдат, но винаги по-важни от тях ще бъдат хората, които ги управляват и обслужват. Не подготвим ли качествени специалисти в униформа, техниката ще остане мъртво желязо.

– Г-н генерал, смятате ли, че 2% от БВП за бюджета за отбрана са достатъчни за модернизацията на БА?

–  С риск да се повторя искам да подчертая, че 2025 г. ще бъде знаменателна за Българската армия. За първи път от много години ще получим нова, съвременна бойна техника – първите изтребители Ф-16 Блок 70, първия многоцелеви кораб, първите бронирани машини от типа „Страйкър“. Това е чудесно, ще има поводи за радост и празници. Но нека не забравяме, че техниката, която най-сетне ще започнем да получаваме, мъчно ще навакса 18–20-годишното изоставане, което успяхме да натрупаме напоследък. Искрено се надявам, че българските политици ще отчетат усложнената среда за сигурност и ще се отнесат отговорно при определянето на бюджетите за отбрана.

–  Срещате ли се с днешни асове на българските ВВС, какви са ви впечатленията от тях?

– Разбира се, но отговорът на този въпрос съдържа още няколко неща. Първо – няма по-голяма чест от тази да защитаваш Родината. Второ – трябва да ценим и уважаме нашите асове – във въздуха, във водата и на земята. Те го заслужават. И трето – на тези хора с пагони трябва да се осигуряват оптимални условия, които ще им позволят да изявят максимума на своите способности.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани