Австралия е най-големият остров в света. Тя има над 37 000 км брегова линия, която трябва да се охранява. Това създава големи предизвикателства пред службите на бреговата охрана. Тези безкрайни брегове са изложени на престъпното внимание на контрабандисти, търговци на оръжие, наркотрафиканти, незаконни риболовци и терористи. Отговорностите за опазването на бреговата линия на Австралия се разпределят между австралийското гранично командване, въоръжените сили на страната и федералната полиция. В Австралия има и Кралски доброволчески крайбрежен патрул, създаден още през 1937 г.
Поради увеличаването на предизвикателствата пред охраната на бреговата линия в последните години Австралия започна строителството на нови кораби за брегова охрана. За целта правителството създаде Национална програма за корабостроене, като първоначалното финансиране е на стойност $350 млн. Съгласно програмата през 2020 г. започна изграждането най-напред на по-малки патрулни лодки клас „Кейп“ за Кралския австралийски флот. Новите патрулни лодки ще запълват нуждите на бреговата охрана, докато влязат в експлоатация по-големите офшорни патрулни кораби от клас „Арафура“. Офшорните патрулни кораби са най-малките кораби в един военноморски флот и са предназначени главно за брегова охрана, контрол на корабоплаването и митнически проверки. Корабите на бреговата охрана по принцип не са големи, защото от тях се изискват висока скорост и маневреност по време на служба.
Първата от шестте нови патрулни лодки клас „Кейп“ беше завършена в корабостроителницата в Западна Австралия на 22 септември 2021 г. Корпусът на лодките е алуминиев и има дължина 58 м. Новите лодки са с 18 души екипаж и предлагат по-добро „качество за живот“. Задвижват се от два дизелови двигателя с голяма мощност и две витла, като достигат и скорост до 48 км/ч. Оборудвани са с най-модерни електронни системи за връзка с околната среда, комуникация и оперативна работа. Имат обхват до 4000 км.
През ноември 2018 г. започна изграждането на новите офшорни патрулни кораби от клас „Арафура“ за Кралския австралийски флот. Новите кораби трябва да заместят съществуващите патрулни лодки клас „Кейп“ и „Армидейл“, както и крайбрежните минни ловци клас „Хуон“. Главното им предназначение е за морски патрул, но могат да бъдат използвани за бързо реагиране, лов на мини, хидрографски проучвания, риболовен патрул, помощ при бедствия, както и за мисии на безпилотни летателни системи. Те са съвместими с всички видове плавателни съдове на Австралийския флот. Могат да участват и в мисии с партньорски флотилии. Очаква се първият съд да бъде предоставен на Австралийския флот през 2023 г.
Корабите са с дължина 80 м и водоизместимост 1640 т. Задвижват се от два дизелови двигателя и достигат скорост 37 км/ч. Имат оперативен диапазон 7500 км и екипаж от 60 души. Снабдени са със Система за ситуационна осведоменост, сензори и системи за обработка на информация, радар, електро-оптично наблюдение и противопожарна мултисензорна система. Притежават 25-мм оръдие, 250-калиброви картечници, 2 лодки с дължина по 8,5 м, които стартират отстрани, и една 10,5-метрова лодка, която стартира от кърмата, както и хеликоптерна площадка. Ще бъдат произведени 12 кораба клас „Арафура“.
Подводници по италиански
Италия започва да строи две подводници по програмата U212 Near Future Submarine с цел повишаване на морската си сигурност, както и по-ефективното изпълнение на съюзните задължения към НАТО в Средиземно море. Проектът е на стойност 1,35 млрд. евро. В момента сърцевината на италианския подводен флот са четири германско-италиански подводници тип 212А.
Новите подводници ще имат дължина 56,8 м, диаметър на корпуса 7 м, водоизместимост 1570 т и екипаж от 29 души.
В строителството и оборудването на подводниците ще участват само италиански компании. Задвижването ще е дизелово-електрическо. Италианците са убедени, че този начин на задвижване е много по-икономичен и подводниците са много по-безшумни. Ядрените подводници излъчват много повече топлина и шум.
Интегриране на плаващи дронове в бойния флот
Централното командване на Военноморските сили на САЩ от 27 януари тази година започна изпитанията на малкия плаващ дрон Saildrone Explorer край бреговете на Бахрейн в Арабско море. Дронът е дълъг 7 м, височината на крилото е 5 м, стабилизаторът му гази на 2 м дълбочина. Задвижва се от вятъра. Средната му скорост е 5,5 км/ч. Издържа 12 месеца на море, обхватът му е неограничен. Изпитанията продължават повече от 30 дни, в които дронът показва безспорните си качества. В него има монтиран пакет от сензори, които се захранват от слънчева енергия. Целта на изпитанията е да се изпробват различни варианти на интеграцията на безпилотни плавателни съдове с високо съдържание на изкуствен интелект в операциите на 5-и американски флот.
Пряката връзка от сензор към стрелец
Американската агенция за космическо развитие възложи договор на компанията „Локхийд Мартин“ (ЛМ) за 700 млн. евро за разработването и от ЛМ. Замисълът е да се създаде иновативна мрежа от малки спътници, която да свърже бойни домейни с космически сензори, позволявайки на армията много по-бърз достъп до данни с цел изпреварване на нови заплахи.
Агенцията разработва прототипна система от 126 космически апарата, образуващи единна световна система за военни данни, които ще бъдат предавани на пълния набор бойни платформи чрез мрежата Link-16. Осъществява се пряка връзка от „сензор към стрелец“. Link-16 ще се свърже със системи, които включват изтребители F-16, F-22 и F-35, системи за противовъздушна и противоракетна отбрана, сухопътни подразделения и бойни кораби.