Никога досега у нас не е имало такъв форум. В Дома на културата „Борис Христов“ в Пловдив се събраха всички военни авиатори от авиобазите на ВВС, от ВА „Георги Ст. Раковски“, от факултет „Авиационен” на НВУ „Васил Левски“. Всички те участваха в пилотския симпозиум „Историята продължава…”, организиран от Командването на ВВС. Различни бяха изнесените лекции, но всички бяха обединени в едно – да представят ясна визия за развитието на военната ни авиация.
Да, малко сме, но изискванията и задачите, както всички усещаме на гърба си, непрекъснато растат.
С тези думи започна презентацията си командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев. Тя бе озаглавена „Летателната подготовка във ВВС. Проблеми и визия за развитие“. За да вървим успешно по своя път, трябва да е ясно какво можем, откъде идваме, какви искаме да бъдем и какви можем да бъдем. И основно ще се спрем на летателната подготовка – най-важната способност. Така накратко генерал-майор Радев формулира това, за което бе организиран симпозиумът.
Известна е сегашната обстановка – намаляло е горивото, недостатъчна е и изправната авиационна техника. В тази ситуация, каза командирът на ВВС, всеки един от нас трябва да разбира все по-добре ролята и мястото си, защото летателната подготовка, това сте вие.
Но за съжаление, проблемите в летателната подготовка растат. Какви са основните въпроси? На симпозиума те бяха ясно формулирани. Един от тях
авиационното образование
Командването на ВВС не се е отказало от идеята да има самостоятелно военновъздушно училище. Сега бъдещите кадри се подготвят във факултет „Авиационен“ на НВУ „Васил Левски“. Намеренията са също да се намали обучението от 5 на 4 години, като така ще се спестят значителни средства. Летателният стаж да бъде през първата и четвъртата година. В момента гориво се взема от това на по-опитните летци, за да се даде на обучаваните. Ще бъдат подобрени също битовите условия и условията за спорт.
Сега младите летци се подготвят на самолети РС-9М и L-39. Но за реализирането на новия модел за подготовка, който е поне три пъти по-евтин от досегашния, е необходимо доставянето на лек витлов учебен самолет.
Ако всичко остане в досегашното положение и продължи още 2-3 години – опитните летци ще си заминат, а младите няма да имат необходимата подготовка. Затова и на форума бе обърнато голямо внимание на курсантите от факултет „Авиационен“ на НВУ „Васил Левски“.
Казано бе, че приемствеността е равна на оцеляване. Чувства се застаряването на състава, който носи бойно дежурство и вече той е свръхнатоварен. Необходима е адекватна социална програма. Предстоящите промени в режима за пенсиониране на военнослужещите са голямо предизвикателство пред приемствеността във военната авиация. А заплащането не съответства на степента на риска и отговорността.
Генерал-майор Радев отбеляза не само усилията на летателния състав. Той даде много висока оценка и на инженерно-техническия и обслужващия състав. Благодарение на усилията на тези хора в авиобазите са спестени милиони средства на държавата
летателните часове
или по-точно намалелият нальот е друг проблем. Той, разбира се, се дължи на количеството гориво и на недостатъчната изправна авиационна техника. На симпозиума бе проследен нальотът за всяка една от базите, как той се развива през последните 10 години. Съобщени бяха световните стандарти за безопасност – колко летателни часа трябва да има пилотът за година. Ние сме под тази граница и положението е критично. Това влияе на подготовката на младите летци, като една голяма част от тях нямат професионална реализация. Те трябва бързо, а не мъчително да развиват способности. При презентациите бяха разгледани въпросите и за технологичното изоставане в системите за планиране и анализ на летателната подготовка.
Заместник-началникът на Щаба на ВВС полковник Димитър Стоянов разгледа състоянието на авиационната техника. Всички съществуващи проблеми бяха поставени и никой не ги криеше. Защото те трябва да се решат и в сегашната ситуация. А как да стане това? Какво да се прави? Главен въпрос е да се осигури нальот. Но акцентът падна върху
усъвършенстване на системата
Няма такова нещо – да поддържаме подготовката, има развитие на подготовката, подчерта командирът на ВВС.
Стратегическа задача е да се подмлади летателният състав. Да се повиши безопасността на полетите и да се въведат нови технологични системи. Да се обърне внимание на личностното усъвършенстване, както и на социалната програма – заплащане, пенсии, компенсации.
Традиционният подход е бил – дайте ни ресурси и ще се оправим. Но за следващата година едва ли ще бъдат осигурени повече летателни часове.
Затова е наложителна смяна на модела на летателната подготовка. Да се пренасочат способностите и стартиралата програма да стане факт. Ако успеем – ще имаме млади летци, посочи генерал-майор Радев
И отново отчете, че за летателната подготовка е необходим нов лек витлов учебен самолет. Така правят и други държави. По този начин ще падне значително стойността на летателен час и ще има възможност за водене на тактическа подготовка. Ефектът ще бъде огромен, защото, ресурс и гориво за този самолет ще има. Така е и за вертолет Бел-206, на който се обучават младите летци
Предвижда се и разнообразяване на подготовката. Да има повече съвместни полети.
Заместник-командирът на ВВС бригаден генерал Анатолий Кръстев говори за основните задачи на ВВС. Обявена бе програма за интензивна подготовка. Съобщени бяха ученията и съвместните подготовки през 2015 г. Ще се проведат учения от нов тип, които ще бъдат в сложна реална обстановка. Началникът на отдел в Командването на ВВС полковник Сергей Белкинов се спря на инвестиционните проекти.
На симпозиума „Историята продължава…“ бяха разгледани още много въпроси и всичките не могат да бъдат обхванати. Важното е, че той беше проведен навреме. И след него се почувства по-голяма мотивация за подготовка и от опитните, и от по-младите летци. А курсантите се увериха, че на тях се обръща голямо внимание, че те са бъдещето на военната ни авиация.
Ето какво каза за живота на летец генерал-майор Румен Радев: „Живот, изпълнен с огромни предизвикателства, висок риск, пълно себеотдаване, невероятна динамика. Да си летец от българските ВВС, днес е не просто призвание. А живот, извън предела на човешките възможности, живот, отдаден на велика кауза – силни ВВС и силна България.
Интервю с Командира на ВВС генерал-майор Румен Радев може да прочетете тук.
Цончо Драгански