Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Проблеми и развитие на летателната подготовка

[post-views]

Никога досега у нас не е имало такъв форум. В Дома на културата „Борис Христов“ в Пловдив се събраха всички военни авиатори от авиобазите на ВВС, от ВА „Георги Ст. Раковски“, от факултет „Авиационен” на НВУ „Васил Левски“. Всички те участваха в пилотския симпозиум „Историята продължава…”, организиран от Командването на ВВС. Различни бяха изнесените лекции, но всички бяха обединени в едно – да представят ясна визия за развитието на военната ни авиация.

Да, малко сме, но изискванията и задачите, както всички усещаме на гърба си, непрекъснато растат.
С тези думи започна презентацията си командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев. Тя бе озаглавена „Летателната подготовка във ВВС. Проблеми и визия за развитие“. За да вървим успешно по своя път, трябва да е ясно какво можем, откъде идваме, какви искаме да бъдем и какви можем да бъдем. И основно ще се спрем на летателната подготовка – най-важната способност. Така накратко генерал-майор Радев формулира това, за което бе организиран симпозиумът.
Известна е сегашната обстановка – намаляло е горивото, недостатъчна е и изправната авиационна техника. В тази ситуация, каза командирът на ВВС, всеки един от нас трябва да разбира все по-добре ролята и мястото си, защото летателната подготовка, това сте вие.
Но за съжаление, проблемите в летателната подготовка растат. Какви са основните въпроси? На симпозиума те бяха ясно формулирани. Един от тях

авиационното образование

vertoleti_letishte
Нови предизвикателства очакват младите летци.

Командването на ВВС не се е отказало от идеята да има самостоятелно военновъздушно училище. Сега бъдещите кадри се подготвят във факултет „Авиационен“ на НВУ „Васил Левски“. Намеренията са също да се намали обучението от 5 на 4 години, като така ще се спестят значителни средства. Летателният стаж да бъде през първата и четвъртата година. В момента гориво се взема от това на по-опитните летци, за да се даде на обучаваните. Ще бъдат подобрени също битовите условия и условията за спорт.
Сега младите летци се подготвят на самолети РС-9М и L-39. Но за реализирането на новия модел за подготовка, който е поне три пъти по-евтин от досегашния, е необходимо доставянето на лек витлов учебен самолет.
Ако всичко остане в досегашното положение и продължи още 2-3 години – опитните летци ще си заминат, а младите няма да имат необходимата подготовка. Затова и на форума бе обърнато голямо внимание на курсантите от факултет „Авиационен“ на НВУ „Васил Левски“.
Казано бе, че приемствеността е равна на оцеляване. Чувства се застаряването на състава, който носи бойно дежурство и вече той е свръхнатоварен. Необходима е адекватна социална програма. Предстоящите промени в режима за пенсиониране на военнослужещите са голямо предизвикателство пред приемствеността във военната авиация. А заплащането не съответства на степента на риска и отговорността.
Генерал-майор Радев отбеляза не само усилията на летателния състав. Той даде много висока оценка и на инженерно-техническия и обслужващия състав. Благодарение на усилията на тези хора в авиобазите са спестени милиони средства на държавата

летателните часове

или по-точно намалелият нальот е друг проблем. Той, разбира се, се дължи на количеството гориво и на недостатъчната изправна авиационна техника. На симпозиума бе проследен нальотът за всяка една от базите, как той се развива през последните 10 години. Съобщени бяха световните стандарти за безопасност – колко летателни часа трябва да има пилотът за година. Ние сме под тази граница и положението е критично. Това влияе на подготовката на младите летци, като една голяма част от тях нямат професионална реализация. Те трябва бързо, а не мъчително да развиват способности. При презентациите бяха разгледани въпросите и за технологичното изоставане в системите за планиране и анализ на летателната подготовка.
Заместник-началникът на Щаба на ВВС полковник Димитър Стоянов разгледа състоянието на авиационната техника. Всички съществуващи проблеми бяха поставени и никой не ги криеше. Защото те трябва да се решат и в сегашната ситуация. А как да стане това? Какво да се прави? Главен въпрос е да се осигури нальот. Но акцентът падна върху

усъвършенстване на системата

Няма такова нещо – да поддържаме подготовката, има развитие на подготовката, подчерта командирът на ВВС.
Стратегическа задача е да се подмлади летателният състав. Да се повиши безопасността на полетите и да се въведат нови технологични системи. Да се обърне внимание на личностното усъвършенстване, както и на социалната програма – заплащане, пенсии, компенсации.
Традиционният подход е бил – дайте ни ресурси и ще се оправим. Но за следващата година едва ли ще бъдат осигурени повече летателни часове.
Затова е наложителна смяна на модела на летателната подготовка. Да се пренасочат способностите и стартиралата програма да стане факт. Ако успеем – ще имаме млади летци, посочи генерал-майор Радев
И отново отчете, че за летателната подготовка е необходим нов лек витлов учебен самолет. Така правят и други държави. По този начин ще падне значително стойността на летателен час и ще има възможност за водене на тактическа подготовка. Ефектът ще бъде огромен, защото, ресурс и гориво за този самолет ще има. Така е и за вертолет Бел-206, на който се обучават младите летци
Предвижда се и разнообразяване на подготовката. Да има повече съвместни полети.
Заместник-командирът на ВВС бригаден генерал Анатолий Кръстев говори за основните задачи на ВВС. Обявена бе програма за интензивна подготовка. Съобщени бяха ученията и съвместните подготовки през 2015 г. Ще се проведат учения от нов тип, които ще бъдат в сложна реална обстановка. Началникът на отдел в Командването на ВВС полковник Сергей Белкинов се спря на инвестиционните проекти.
На симпозиума „Историята продължава…“ бяха разгледани още много въпроси и всичките не могат да бъдат обхванати. Важното е, че той беше проведен навреме. И след него се почувства по-голяма мотивация за подготовка и от опитните, и от по-младите летци. А курсантите се увериха, че на тях се обръща голямо внимание, че те са бъдещето на военната ни авиация.
Ето какво каза за живота на летец генерал-майор Румен Радев: „Живот, изпълнен с огромни предизвикателства, висок риск, пълно себеотдаване, невероятна динамика. Да си летец от българските ВВС, днес е не просто призвание. А живот, извън предела на човешките възможности, живот, отдаден на велика кауза – силни ВВС и силна България.

Интервю с Командира на ВВС генерал-майор Румен Радев може да прочетете тук.

Цончо Драгански

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани