Михаил Григоров
На летище „Долна Митрополия“ се проведе изпит за придобиване на степен за класна специалност „Военен пилот – втори клас“. На изпита се явиха капитан Борис Масларов и старши лейтенантите Янчо Христов, Владимир Петров, Кирил Гинев, Светослав Петров, и Георги Велев. Те са част от групата млади пилоти, включени в новата програма за летателна подготовка на пилоти на изтребител. Изпитващите провериха уменията им по бойно ползване на самолета, включващи прехват и атака над облаци и техника на пилотиране – по прибори и заход за кацане по права.
В изпитната комисия на бъдещите многоцелеви пилоти изтребители бяха командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев, заместник-командирът на ВВС бригаден генерал Анатолий Кръстев и инструкторите майор Петко Димитров и капитан Петър Муков. И шестимата млади летци защитиха класната специалност с отличие.
Грохот на самолетен двигател. От стоянката бавно се отделя изтребител L-39 и се насочва за излитане. След няколко минути самолетът е във въздуха. Това е „прехващачът“. Пет минути след него излита втори L-39, който е „целта“. Прехващачът трябва да се издигне на 300 метра над целта. Действието се развива на около 3000 метра над земята. След като прехващач и цел са се установили на курс във въздуха, от командния пункт започват да насочват прехващача. След което му помагат да излезе в така наречената задна полусфера, като при това той иска разрешение да се снижи с 300 метра до височината на целта. В същото време започва сближение и опити за опознаване на целта. Установява се визуален контакт. Включва се въоръжението и при учебния полет, както е в случая, се прави безопасна серия, за да се провери дали всичко е наред. След безопасната серия пилотът на изтребителя докладва на командния пункт и казва на целта от коя страна се намира и че
предприема атака
Целта отговаря: „Добре, наблюдавам те.“ и тогава прехващачът започва атаката. Атаката в учебните полети се изпълнява с фотокартечница, която е на прицела на самолета и заснема това, което вижда пилотът на атакуващия самолет. След приключване на полета, на земята, обективният контрол вижда на снимката стрелял ли е изтребителят и с каква точност. Това обясни старши лейтенант Кирил Гинев след приключването на изпита.
Преди изпита разговарям с майор Петко Димитров, който е началник на летателната и тактическата подготовка в Долна Митрополия. Той казва, че програмата ще даде възможности на шестимата млади летци да изпълняват задачи при всякакви метеорологични условия – денем при прости и сложни, и нощем при прости и сложни метеорологични условия. Уникалното в нея е, че за първи път обучаеми тренират нощем в сложни метеорологични условия. Това в Долна Митрополия досега не е правено. Затова най-напред в Граф Игнатиево инструкторите преминават необходимата подготовка, за да могат да предадат тази подготовка на летците през януари-февруари 2016 г. Това е
най-сложният вид полет
по условия. При тези полети се изпълнява и прехват, след което се пробиват облаците и се изпълнява приземяване по схемата. Прехватът с L-39 е визуален. Градацията в сложността започва с денем в прости метеорологични условия, продължава с денем в сложни, нощем в прости и накрая – нощем в сложни. Така е било винаги.
По подготовки програмата също включва изключително сложни упражнения. Никога досега, например, в Долна Митрополия на обучаемите не е давана възможност да бъдат водачи на групи, докато трае обучението им. Това се дава по бойните части. Сега в тази програма те се обучават на това, за да са напълно готови за частите, където с минимални ресурси да придобият тези подготовки и на големия изтребител.
Повече от пет години в Долна Митрополия от обучението отсъства и визуалното въздушно разузнаване. Сега в програмата го има. Другата важна подготовка, която програмата възстановява, е
стрелба и бомбопускане
по земна цел. Тези подготовки са започнали вече на Граф Игнатиево и ще продължат според разписанието.
Друго уникално нещо в програмата е, че на младите летци се дава и морска подготовка на летище „Балчик“. Тук майор Димитров отново подчертава, че това също никога не е правено в Долна Митрополия. Тези педготовки са се давали в Безмер и Граф Игнатиево. В програмата е заложен сложен пилотаж на малка височина и сложен пилотаж в група. Това също отдавна не се е случвало с обучаеми.
Старши лейтенант Янчо Христов е от Казанлък и от детската градина мечтае да стане пилот. Той казва, че това не звучи оригинално, но е факт. Оказва се, че при него любовта към пилотирането се предава по наследство, защото баща му е бил член на казанлъшкия аероклуб. В момента е заместник-командир на авиационно звено в Граф Игнатиево. Минал е цялото обучение на „Пилатус“. На L-39 вече се чувства в свои води. Интензивната летателна подготовка не уморява летците, както се очаква. Старши лейтенант Христов казва, че апетитът идва с яденето. Колкото повече летят, толкова повече им се лети. Всичко е последователно, следва ритмично, няма го стресът от големите прекъсвания между отделните подготовки. Той дори казва, че колкото повече се натоварват, се справят по-добре. Самочувствието расте само, но винаги в границите на разумното.
Концентрацията е пълна
и стремежът е единствено към отличната оценка.
На това място майор Димитров казва, че те наистина са силно концентрирани и мотивирани. Не може даже да се говори за грешки в работата им, а за незначителни отклонения от режима на полета, които се отстраняват своевременно и без колебание. Полетите им са пределно изчистени от неточности, а параметрите се изпълняват за отличен. Той добавя, че инструкторите във всеки момент са готови да помагат и да подкрепят шестте момчета, защото в момента те са гордостта на бойната авиация.
Характерното за участниците в програмата е, че екипността е на много високо ниво.
Капитан Петър Муков е началник на секция „Безопасност на полети и обективен контрол“ в Долна Митрополия и обучава младите летци и на двата типа самолети – „Пилатус“ PC-9 и L-39. Той казва, че една част от колегите му са възстановили, а други са придобили инструкторска работа за стрелба по земна цел с помощта на инструкторите от Базата за предно разполагане в Безмер. Това става на полигон „Елена“, с пребазиране на техника и хора на „Граф Игнатиево“. Шестимата пилоти, които са от „Граф Игнатиево“, провеждат интензивна летателна подготовка, а останалите четирима от десятката, първо ще преминат необходимата подготовка на пилатуса и след
като налетят 150 часа
ще се качат на L-39, за да усвоят бойното използване на самолета. Това ще стане догодина около април, след като първите шестима завършат програмата и придобият класна специалност „Военен пилот – първи клас“. Капитан Муков обучава младите летци на техника на пилотиране при прости и сложни условия, на сложен пилотаж на малка и средна височина, при сложни метеорологични условия, както и нощем при прости метеорологични условия на малка и средна височина.
Той е контролиращ изпитващ на старши лейтенант Светослав Петров. Казва, че изпитът е преминал отлично при изпълнение на задачата за прехват на средна височина, както и проверката на техниката на пилотиране в сложни метеорологични условия.
Капитанът подчертава, че шестимата пилоти са много съвестни и се стремят единствено към отличното представяне. Досега такава интензивна подготовка не е получавал никой. Това силно мотивира младите летци, които са избрани да участват в програмата. Той си спомня, че е придобил втори клас на 31 години. Сега шестимата го придобиват на 26-27 години. Самолетът L-39 дава възможност на младите пилоти да усвоят всички необходими способности за бойното използване на самолета и след това да преминат на многоцелевия изтребител.
Интелект, старание и професионализъм
След приключване на изпита със старши лейтенант Кирил Гинев командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев сподели: „Отличен полет на старши лейтенант Гинев. Чудесна работа на младите момчета и на техните инструктори. Много професионализъм, старание и хъс за професионално развитие. Много интелект. Ние пречупихме една двайсетгодишна прогресираща негативна тенденция – летците ни да получават професионална квалификация в края на кариерата си. Основният приоритет за командването на ВВС е подготовката на млад летателен състав с високи способности.
Програмата, която разработихме и стартирахме в края на миналата година вече дава резултати над очакванията. Предстои още много работа. Със сигурност с тези момчета и техните инструктори, ще приключим успешно и ще постигнем набелязаните цели догодина. Момчетата могат и заслужават да летят на изтребители.
Програмата предвижда до месец март 2016 г. обучаваните пилоти да натрупат до 300-350 летателни часа, вместо досегашните 200 и да придобият за кратко време и с минимален ресурс широк спектър от способности. При предишната програма приучването на един пилот на изтребител струва четири пъти повече, отколкото в тази програма. Само досега летците имат по 180-200 часа във въздуха. За първи път от 20 години млади летци достигат до такова високо ниво на такава възраст. Средната възраст на шестимата пилоти е 27 години.
Фото Огнян Стефанов/ ВВС