Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Откриват бюст на Ботев, сътворен преди 60 години

[post-views]
Откриват бюст на Ботев, сътворен преди 60 години

sn BOTEVВ чест на 170-годишнината от рождението на Христо Ботев в Регионалния исторически музей на София днес официално ще бъде открит мраморен бюст на поета революционер. Той е дело на Йордан Кръчмаров. Скулпторът, след години работа по него, завършва това свое монументално произведение през 1958 г. Сега то намира своето достойно място, съобщиха от музея.
В чест на годишнината Български пощи издадоха специална пощенска карта. Художник е Стоян Дечев. Картата ще бъде официално валидирана в Музея на София днес. Там ще може да се види и пощенско-филателна изложба. Образците, представени в нея, са от колекцията на инж. Георги Мъндев.
Днес достолепният Христо Георгиев седи с цялото си достойнство пред главния вход на Софийския университет редом до брат си Евлоги, а наблизо, в Борисовата градина, е скромният бюст на Христо Ботев. Двамата заможни братя дали част от златото си за българското Висше училище и така сякаш си откупили правото на паметници. В памет на „чапкънина”, погинал на Околчица, всяка година на 2 юни България свежда глава не само пред паметниците му във Враца и в Калофер. 
Него сякаш не са го искали никъде. Не се е вписвал в традиционните понятия и разбирания, дори за хъш, четник, революционер. Букурещките деятели за народно освобождение са гледали на него недоверчиво, защото имал вземане-даване с разни съмнителни „елементи”, които били против руския цар. Ботев 
не го взели в четата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа
през 1868 г., въпреки че вече бил написал своето „На прощаване”. Не бил дисциплиниран според разбиранията на войводите. Известно е другаруването му с Левски в ледената вятърна мелница край Букурещ. Но когато през 1969 г. Апостолът тръгва на първата си обиколка из България, той категорично отказва да вземе Ботев като свой спътник в борбата. Ти не си сега за там, братко, отрязва го Дякона. Ще избухнеш, ще пламнеш, ще застреляш първия келяв чауш и затова не само теб ще обесят, но ще провалиш цялото дело, аргументира се Левски. Но той е първият, който съзира силата на Ботев в словото и след време, когато младият „чапкънин” гние в затвора във Фокщани заради една полукриминална история с благородна цел, провожда поръка на Каравелов да го освободи и да го вземе за свой помощник в 
издаването на революционните вестници
„Чапкънинът” не се вписва в никакви общоприети тогава понятия, колкото и времето да е революционно и хъшовете да са твърде нетрадиционни не само за нравите в поробеното отечество, но и в съседна Румъния, където са намерили прибежище и приют до следващата чета. Като дръзка авантюра звучи и личният живот на Ботев. „Мила ми Венето…” по времето, когато той се влюбва в нея, е омъжена търновка, със син Димитър, дошла в Букурещ при вуйчо си Панарет Рашев – български митрополит там. Да „задяваш” омъжена жена, при това по-възрастна от теб, по онова време е светотатствено не само за благородните нрави, но и за здравите народни разбирания. Но като прочетем едно от ранните  Ботеви стихотворения „Ней”, виждаме, че той още от юношеска възраст не се е съобразявал с традициите. 
Понятието „развод” тогава е било равно на „невъзможно”. Но Венета, която макар че била „безписмена” – не можела да чете и да пише, била твърде 
свободна по дух жена
направила всичко, за да бъде с любимия Христо. Той пък приел сърдечно сина й Димитър, а вуйчото Панарет накрая склонил да разведе Венета с първия й мъж Дончо Петров и да я венчае за Ботев. Няма и месец, преди да се качи на „Радецки”, поетът става баща и прави всичко, за да бъде записано момиченцето Иванка по румънските закони и по православните канони като негова рожба. Сякаш е знаел, че връщане от Околчица няма да има…
През 1876 г., когато Каравелов, изпаднал в духовна и творческа депресия след обесването на Левски, е пренебрегнат от новите революционери като Стамболов, Волов, Стоян Заимов, покрай доскорошния водач на БТЦРК извън революционния кипеж е поставен и неговият предан помощник Ботев. Въпреки че с новия лидер Стамболов те имат дори съвместна творческа изява – стихосбирката „Песни от Ботйова и Стамболова”. А амбициозният търновец Стефан е доведен при Каравелов именно от Ботев с аргумента – неговите песни пеят хъшовете по механите, бачо Либене, мен и теб никой не ни и знае… Но когато въпросът опира до 
готовност за отчаяна саможертва
а именно – кой да поведе четата, която ще премине Дунава с параход и ще влезе в бой с турския аскер, отново един „чапкънин” измива срама от лицето на българското революционно движение. Защото се мълви, че младите от Гюргевския комитет разчитали на опитни ветерани като Панайот Хитов и Филип Тотю, но единият кротувал с руска пенсия в Одеса, а другият, за когото били приготвени дори специални ботуши, нещо се спотаил в Сърбия.
  „Чапкънско дело” сигурно биха нарекли благонравните братя, седящи и днес пред Софийския университет, дръзкото превземане на „Радецки”. Има и по-късни опити това да се определя като терористичен акт. Но именно от борда на този австрийски параход „чапкънинът” Христо Ботев пръв прогласява свободата на България. Този повик достига в цяла Европа чрез телеграмите и рапортите на капитана на „Радецки” Дагоберт Енглендер. Докладите на американския консул Скайлър и репортажите на Макгахан от мъртвите Батак и Перущица доста по-късно разтърсват европейското общественото мнение. 
 

Hr.BotevДлъжностите 
на писателите 
и на журналистите

Христо Ботев
Който от вас остане без работа и няма с какво да живее, който от вас изпадне и не може да прехрани жената си и децата си и който от вас има намерение да стане „благороден” просяк и да живее по-лесно от „неблагородните” просяци, ние го съветоваме или да стане учител, или да пише различни книжки, или да издава вестник. Тия три занятия са и лесни, и полезни, и честни, и сити. А нашата публика? – Не грижете се за тая публика. За тая публика между ахтопода и шопските цървули в Мраморно море, между кокошката и гаргата и между Мемиш паша и Нютона не съществува никакво различие.
…….
Ако някой се осмели да ви каже, че сте бездарни, че сте луди, че не знаете какво говорите и че мозъкът ви се намира в петите, то го изпсувайте с хамалски виражения, наречете го шпионин и народопродавец, кажете му, че той е продал совестта си и перото си на японците, на абисинците – това е се едно, – и помолете публиката да го не слуша и да не принимава думите му за факти. 
…….
Аз мога да ви уверя, че ако послушате съветите ми и ако се възползувате от обстоятелствата, то вашата прехрана е обезпечена и вашето име ще да се почита и уважава от восток до запад. Но тежко ви и горко ви, ако похвалите някой сиромах, някой хъш или някой западнал търговец! Ако направите подобно престъпление, то работата ви е спукана. Чорбаджиите не обичат оние писатели, които турят имената им на един ред със сиромасите. Вардете се. Слушайте още и това. Ако някой чорбаджия ви помоли да го не хвалите във вестника си и да го не срамите пред ония, които познават неговите „несъществующи” благодеяния, то вие го не слушайте. Маслото не разваля яденето, а похвалата не произвежда пагуба за кесията. „Кроткото агне от две майки суче” – говори българската пословица, а в пословиците се заключават стари истини. Хвалете и не бойте се.
…….
Ако желаете да ви хвалят хората и ако ви се иска да живеете наготово, то свивайте полите си даже и пред ония свои благодетели, които ви хранят само с мазни обещания. Пословицата, която казва, че „по-добре днес попарник, нежели до неделя тутманик”, няма никакво значение за журналистите. Кой знае из коя дупка ще да изскокне заец? С една дума, вие сте длъжни в това отношение да бъдете много по-чисти и много по-кротки христиени, нежели Дорчо ефенди. „Ако някой (богат човек) ви удари плесница по едната страна, то вие му обърнете и другата”; а ако някой (богат човек) ви каже, че сте глупави и че не знаете какво бръщолевите, то идете на другия ден и помолете го да ви даде добър и умен съвет за това или за онова ваше предприятие. Ако направите така, то бъдете уверени, че след няколко недели вашето име ще да се прослави по сичкия град и вие ще да бъдете наречени благонадежден и разумен човек.
(Със съкращения) 
В. „Независимост”, г. IV, брой 52 от 12 октомври 1874 г.

                         
               

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани