Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Уилям Юджийн Смит: Моите снимки костваха душевния ми покой

[post-views]
Уилям Юджийн Смит: Моите снимки  костваха душевния ми покой

Юджийн СмитЕдин от великите фотографи на миналия век, оставил трайна следа чрез творчеството си, е американец, който преплита субективното и глобалното във фотографиите си. Неговите снимки са живописни, крещящи и дори стряскащи.

За себе си казва: „Аз не успях да видя предела на възможностите на фотографията. Едва покорил един връх, друг започваше да ме примамва в далечината. И отново бях в началото на новия път.”
Това е Уилям Юджийн Смит. Ражда се в Уичито (САЩ, Канзас) на 30 декември 1918 г. На 14 г. мечтае за авиацията и взема фотоапарата на родителите си, за да снима самолетите на местното летище. Скоро фотографията завладява младежа и той започва да заработва като фотокореспондент на два местни вестника – Eagle и Beacon. Основните му теми били спорт, авиация и нелекият живот на съгражданите му по време на Голямата депресия.

През 1936 г. Уилям постъпва в Нотрдамския университет, където снимките му направили такова впечатление на преподавателите, че там специално за него създали програма по фотография. След година решил, че програмата е твърде банална, напуснал университета и заминал за Ню Йорк. Там Смит се устроил в ежедневника Newsweek, но скоро е уволнен, затова, че нарушил забраната да снима с миниатюрна камера, която му давала желаната свобода за сметка на качеството на снимката.

През 1939 г. подписал договор с най-известното фотодокументално издание – списание Life. Но само след година младият бунтар отново напуска, предпочитайки творческата независимост. През 1942 г. Юджийн Смит става военен фотокореспондент към Ziff-Davis Publishing, по-късно отново се връща в Life. Взема участие в няколко десетки бойни операции в Тихия океан, снимал бойните действия при островите Сайпан, Гуам, Иво Джима.

1
Екипаж на бомбардировач преди Тихоокеанската кампания (1943)
На 23 май 1945 г. късметът обръща гръб на фотографа. Докато работи над фотоочерка „Един ден от живота на войника на фронтовата линия” по време на десанта на крайбрежието край Окинава, Смит е сериозно ранен от отломки на японски снаряд. Една от осколките попада в главата му и пробивайки бузата, поврежда езика му и избива няколко зъба. Друг шрапнел едва не откъсва ръката му.

Практически всички статии, посветени на събитието, цитират фразата на Смит след оздравяването му: „Забравих да се прикрия, но получих прекрасна снимка на тези, които се оказаха по-умни от мен”.

В течение на две години Юджийн Смит претърпял 32 операции. Той не можел да снима, но по-страшна била неопределеността: ще може ли някога пак да вземе фотоапарат в ръце. Но веднъж, възстановявайки се след поредната операция, излязъл на разходка с децата, за да се върне с един от най-известните кадри на всички времена и народи „Разходка в райската градина” (Walk in Paradise Garden). Тази снимка безусловно е най-известната работа на фотографа, ако не става дума за фотоесетата, с които е така прославен.

След това последвали няколко по-малки проекта: по поръчка на Американския института по архитектура снимал съвременни американски стоежи (това бил един от малкото случаи, когато Смит снимал на цветен филм); през 1961 г. работил в Япония по покана на Hitachi Corporation. 

6 W

Фронът Окинава. Стрелец в първия си боен ден; няма речи, няма флагове, няма слава

През 1971 г. Смит за пореден път отпътувал за Япония. Този път фотографът работил над фото есе за отравянето с живачни отпадъци на жителите на село в залива Минамата. Вместо трите месеца, които планирал за работа, останал три години. Най-известната снимка от проекта – болно 15-годишно момиче, което майка му къпе във вана, е направена през декември 1971 г. „Аз мисля, че това е най-хубавата от моите снимки, тя изразява именно това, което исках да кажа”, обичал да казва фотографът.

2Няколко седмици по-късно, в началото на 1972 г., фотографът бил жестоко пребит от охраната на компанията Chisso, отговорна за изхвърления в залива живак. Откарали го на лечение в САЩ и макар да останал жив, зрението му се влошило силно. По-късно Смит се върнал в Япония и продължил да работи още две години. Това бил последният голям проект на фотографа. Някои изследователи твърдят – най-добрият. Излезлият през 1975 г. фотоалбум Minamata получил възторжени отзиви в целия свят.

Юджийн Смит починал на 15 октомври 1978 г.: съгласно заключението на лекарите смъртта е настъпила заради усложнения, свързани с раните, злоупотреба с алкохол и наркотици. Възможно е това да не са единствените причини: „Не съм направил нито една снимка, добра или лоша, за която да не съм платил с душевния си покой”, споделя фотографът малко преди смъртта си.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Светлозар Стоянов

Най-ново

Единична публикация

Избрани