Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Първият безпилотен въздушен танкер

[post-views]
Първият безпилотен  въздушен танкер

Компанията „Боинг“ през тази година започва тестването на нов безпилотен самолет цистерна, който да зарежда и изтребители стелт във въздуха. Новият дрон е известен под наименованието MQ-25 Stingray. Изпитанията ще се провеждат от Военноморските сили на САЩ, тъй като новият дрон ще презарежда във въздуха изтребители на Военноморските сили, излитащи от самолетоносачи като  F/A-18 Hornet и F-35C. В резултат на изпитанията се очаква първоначалната оперативна способност на  MQ-25 да бъде постигната до 2024 г.

Разработването на новия безпилотен самолет цистерна MQ-25 е продиктувано, според експертите, главно, за да се реши ключовият въпрос при изтребителите на Военноморските сили  F-18 или F-35C, чийто обхват трябва да бъде удвоен – от 500 на 1000 морски мили. Това от една страна може да увеличи значително пакета от възможни бойни операции и в същото време да позволи на самолетоносачите да работят на по-големи и безопасни разстояния с цел избягване на риска от ракетни удари. От Военноморските сили са убедени, че  MQ-25 ще осигури стабилна способност за зареждане с гориво на изтребителите и на практика ще увеличи бойния обхват на самите самолетоносачи. Става въпрос за това, че противникови цели, разположени на 1000 мили навътре в сушата или в океана, ще могат да бъдат атакувани от изтребителите, ако те притежават удвоен боен обхват.  Експертите казват, че това би имало голямо значение в един свят на бързо развиващи се високо технологични заплахи от ракети и самолети на потенциалните противници. Много е важно и това, че дронът може да работи успешно и в една високо рискова среда за поддръжка на изтребители, без това да поставя в обсега на вражеския огън един голям пилотиран въздушен танкер, с няколкочленен екипаж от живи хора. Появата на този дрон в театъра на военните действия ще постави на преден план и въпроса за бъдещето на самолетоносачите в светлината на днешната бързо променяща се среда на заплахи за сигурността. Китайските ракети DF-21D и DF-26, например, могат да унищожават цели на разстояние до 900 морски мили. До известна степен, разбира се, под въпрос е способността на такива мощни оръжия да поразяват движещи се цели, снабдени и със средства за различни защити. Независимо от това, тези оръжия представляват значителен риск, който може да доведе до големи поражения, а това поражда изискването огромните самолетоносачи да работят далече от брега. 

Тези евентуални заплахи, при които роля могат да играят ракетите  DF-21D и DF-26, могат да станат причина за отдалечаването на самолетоносачите в безопасните зони, но  това ще означава, че изтребителите на борда няма да имат достатъчния обхват да поразяват цели, на разстояние повече от 500 мили. Новият дрон MQ-25 е проектиран за решаването точно на този проблем, което ще дава възможност на F/A-18 Hornet, например, да поразява цели на разстояние 1000 морски мили, защото ще бъде презареден във въздуха. 

Въпреки заплахата от оръжия от типа на  DF-21D високопоставени военноморски лидери и анализатори от САЩ са на мнение, че дори и при прецизно управляемите ракети с далечен обсег не е сигурно, че един движещ се с 30 възела в час плавателен съд, отдалечен на 1000 мили, може да не бъде поразен на всяка цена. Това изисква високо технологични устройства за насочване, управление на огъня при движещ се обект, най-модерна система за разузнаване, наблюдение и контрол, като това не е всичко.  В същото време   съвременните бойни кораби и по-специално самолетоносачите притежават най-модерните средства за защита и справяне с предизвикателствата. По тази причина да се удари движеща се в океана цел на 1000 морски мили разстояние е задача с много повишена трудност, дори и в света на най-висшите технологии.  Освен това флотът ускорено снабдява плавателните си съдове с отбранителни оръжия като електронни военни приложения, лазери и технологии, способни да идентифицират и унищожат противокорабни ракети, изстреляни от различни дистанции. Самолетоносачите се движат охранявани от групи за въздушен удар, заобиколени от крайцери и разрушители, които осигуряват допълнителна защита. Съгласно договора с първоначална стойност 805 млн. долара „Боинг“ ще достави на флота 72 напълно оперативни  MQ-25, струващи около 13 млн. долара, до края на 2024 г. Това е първият безпилотен въздушен танкер в света.

Електромобили за армията?

През миналия октомври компанията „Дженерал Мотърс“ достави първите леки патрулни автомобили (ISV) за американската пехота само 120 дни след подписването на договор за 214, 3 млн. долара за доставка на 649 превозни средства.  Общо компанията трябва да достави 2 065 автомобила. Машината е специално направена, за да бъде лека и достатъчно малка, за да се транспортира с хеликоптери. Двигателят е дизелов с мощност 186 к. с. и обем 2, 8 л. Притежава и специална система за защита от преобръщане.

„Дженерал Мотърс“ има вече и ясна визия за създаване на електрически автомобили за отбраната с приблизителния дизайн на ISV. До 2025 г. компанията има намерение да произведе 30 леки автомобила за пехотата, като две трети от тях ще останат в САЩ. Електромобилът има  важни предимства – безшумен е и се ускорява по-бързо, а това е важно и в разузнаването, и на бойното поле.

Плаващ мост от ново поколение

Компанията CNIM Group пуска ново поколение моторизирани плаващи мостове(PFM). Повече от 30 години тя има опит в производството на съоръжения за преодоляване на водни прегради от армията. В отговор на растящите изисквания на НАТО, за справяне с новите предизвикателства CNIM разработи нов моторизиран плаващ мост. Той ще бъде предоставен на заинтересованите страни през първата половина на 2021 г. Мостът е тип ферибот и се произвежда с две дължини на модула – 6, 75 м и 10 м. По него могат да минават и най-тежките танкове като „Абрамс“ и „Леопард“, и всички 8х8 колесни машини на въоръжените сили. Новият мост е съвместим с всички съоръжения от този тип, ползвани досега. Конструкцията му е много олекотена и може бързо да се разполага. Може да се използва и за граждански цели при наводнения и срутване на мостове.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани