Кораби от състава на Флотилията бойни и спомагателни кораби на ВМС продължават да провеждат тактически учения на море. По време на ученията се отработват дейности по организиране на видовете отбрани и защити на кораба при прехода му на море, контрол на корабоплаването, стрелба по морска и въздушна цел, отклонение от атаките на въздушен и надводен противник, защита на кораба от ядрено, химическо и биологично оръжие и борба за живучест на кораба, както и други. Освен щатния екипаж на борда на корабите плават и курсанти от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ за провеждане на плавателна практика. Разговаряхме с група курсанти, които се завърнаха от участие в тактическите учения на море.
Курсант главен старшина Красимира Соколова, „Военноморски комуникационни и радиотехнически системи“:
Последното ми плаване продължи три денонощия. То бе с учебно-спомагателния кораб „Капитан І ранг Димитър Добрев“. Бяхме заедно с още три дами – курсанти, настаниха ни в отделна каюта. Участвахме в част от епизодите на тактическото учение, а в друга част – наблюдавахме действията на екипажа. Пребиваването ми на кораба бе и интересно, и полезно за мен. Имах възможността да се запозная със специализираната техника на борда, при това – в действие, по време на изпълнение на задачи на море: осъществяването на комуникации с брега, с други кораби. За мен бе интересно да разбера как действа целият този механизъм, изграден от офицери, старшини и матроси по време на учението, защото много скоро и аз ще бъда част от него. Плаването бе много полезно за мен, убедена съм, че плаванията са незаменима школа за практическата подготовка на бъдещия морски офицер. Затова съм заявила пред командването на курсантския батальон желанието си отново да бъда на море при първа възможност. Това, което научаваме на корабите, не можем да го научим в кабинетите. Често пъти то е специфично и характерно само за един или за два кораба.
Курсант главен старшина Георги Лолов, специалност „Военноморски комуникационни и радиотехнически системи“:
Участвах в плаване на фрегатата „Горди“. Миналата година участвах в тридневно плаване с корветата „Решителни“ и имах възможността да направя разликата и в техниката, и в организацията на корабната служба. Това е важно за моя евентуален избор на бъдещото ми място за професионална изява. А също и за това, на каква част от учебния материал трябва да обърна особено внимание, тъй ще ми бъде полезна за службата ми като радиотехнически морски офицер. Наблюдавах с интерес и действията на старшините, и на матросите, каквито ще бъдат бъдещите ми подчинени. Затова разпределях времето си на борда между командно-информационния център и навигационния мостик. Така мога сам да се ориентирам какво ми липсва в подготовката и да търся начини да компенсирам евентуален пропуск. В това отношение много ми помогнаха разговорите с лейтенант Траяна Тодорова, която миналата година завърши ВВМУ и вече служи на кораба. С интерес наблюдавах действията на екипажа при отработването на различните бойни разписания, когато всеки негов член е част от перфектно действащ механизъм.
Курсант старшина І степен Евгени Мичев, специалност „Корабоводене за ВМС“:
И аз участвах в плаване на фрегатата „Горди“. Освен чисто навигационните задачи имах възможност да наблюдавам действията при отразяване на атака от въздушен и надводен „противник“. Основно бях ангажиран с дейностите на навигационния мостик, с вахтата при различни ситуации. Бях впечатлен от факта, че чисто навигационното управление на кораба, маневрирането, еволюциите могат да се осъществяват от три различни места. Не ми стигна времето да наблюдавам действията на офицерите, старшините и матросите от другите сектори, но пък се надявам това да направя при следващото ми плаване. Фрегатата определено ми хареса във всяко едно отношение. Нито за миг не съм се чувствал като „чужд елемент“ в екипажа, приеха ме добре, помогнаха ми да се ориентирам и да се адаптирам към специфичните условия на борда. Удовлетворен съм от факта, че макар и третокурсник, вече съм участвал в плавания на „Капитан І ранг Димитър Добрев“, на танкера бункеровчик „Балчик“ и на единия от рейдовите миночистачи с командир лейтенант Денислав Сивев, когото познавам още от Морското училище. Плаването с миночистача бе истинско приключение за мен. Службата там не е за всеки.
Курсант старшина І степен Митко Петров – специалност „Корабоводене за ВМС“:
След като участвах в плаване на „Капитан І ранг Димитър Добрев“ и аз имах възможността да бъда на море с фрегатата „Горди“. Знам, че предстои попълнението на ВМС с нови кораби и ориентацията ми към корабната служба като бъдеща професионална изява става все по-определена. А на „Горди“ имах възможността да науча много неща, по време на плаването бях дубльор на лейтенантите с моята специалност. Най-атрактивната част от тактическото учение бе отработването на съвместна задача с вертолет „Пантер“: предаване на товар на ход в открито море, а след това и спускане на човек на палубата. През това време бях на мостика, защото се наложи да замествам един от матросите, който водеше единия от вахтените дневници. Командно-информационният център на фрегатата ме респектира с организацията и взаимодействието между отделните екипи при отработването на различните задачи. Взаимоотношенията между различните категории военнослужещи впечатляват с взаимно уважение и добронамереност. Това отношение усетих и върху себе си. Затова очаквам следващото плаване с нетърпение. Надявам се то отново да бъде на фрегатата „Горди“.
Курсант старшина ІІ степен Людмил Бонев, специалност „Военноморски комуникационни и радиотехнически системи“:
Участвах в плаването на „Капитан І ранг Димитър Добрев“ заедно с курсант главен старшина Соколова. Това беше първото ми практическо плаване на военен кораб като курсант. Запознах се с техника, която не бях виждал досега, при това – работеща по начин, който дори и не съм предполагал. Участвах в носенето на дежурновахтената служба, на практика видях как се комуникира с други кораби, как се настройват предавателите. До мостика не достигнах, но това ще стане сигурно при следващото ми плаване. Надявам се това да е на друг кораб, защото най вероятно там комуникационната техника ще е по-различна. Аз тепърва започвам да трупам информация по практическата част на моята подготовка, а и за различните кораби във ВМС. На теория се запознаваме с най-новите технически средства, но на практика може да се наложи да служим и на по-стари, които не трябва да отстъпват по своята ефективност. Това го видях и на „Капитан І ранг Димитър Добрев“ – комуникационната техника бе функционираше нормално. Получихме и интересни препоръки от дивизионния специалист.
Автор: Атанас ПАНАЙОТОВ