Легендарните машини навъртяха 28 000 часа в небето на България за 40 години експлоатация от ВВС.
Полети с различна скорост, виражи и други летателни фигури изпълниха два самолета Л-410 по време на Деня на отворените врати в Авиобаза Враждебна. В продължение на около час крилатите машини господстваха в облачното небе над София на 10 май в демонстрация на сила и маневреност, както и
висок професионализъм на екипажите
Поводът за авиационния празник, за който в авиобазата пристигнаха стотици любители на авиацията – от малчугани с родителите си до ветерани, беше 40-годишнината от експлоатацията на машините Л-410 от българските Военновъздушни сили (ВВС). Сред гостите бяха заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, който прие тържествения строй на личния състав на авиобазата, началникът на ВВВУ „Г. Бенковски” бригаден генерал Юлиян Радойски, командирът на 24-та авиационна база бригаден генерал Димитър Иванов, представители на държавни и неправителствени авиационни структури.
През последните 40 години самолет Л-410 винаги е бил надежден партньор в мисиите на нашите Въоръжени сили, като се отличава с високи ефективност и надеждност, каза в приветственото си слово командирът на 16-а авиационна база полковник Лазарин Лазаров. Той припомни, че след постъпването си в българските ВВС през 1984 г.
самолетът се използва за транспортни задачи
задачи за десантиране, обучение на млад летателен състав, като първи етап от обучението за по-големи самолети. Бил е и в програмите за обучение на гражданската авиация като първа стъпка, първи самолет, след което да се премине на реактивен. За изминалите 40 години самолетите Л-410 във ВВС са налетели повече от 28 000 часа, извършили са успешно и безаварийно над 34 000 кацания. „От тук нататък се надявам да имаме възможността този самолет да бъде модернизиран. Освен това да добием от същия тип лек самолет от ново поколение, който ще даде възможност за един по-далечен хоризонт на експлоатация за десетилетия напред”, каза полковник Лазаров и пожела на целия личен състав крепко здраве, лично и семейно щастие, вяра, търпение и енергия за посрещане на новите предизвикателства пред ВВС.
„През далечната 1984 г. аз съм може би един от малкото, които бяхме
преки свидетели на пристигането на самолета
и неговото надеждно усвояване. Тогава провеждахме и парашутни скокове – любимото занимание за летателния състав. Това са първите спомени, които имам от експлоатацията и въвеждането на самолета, който е наистина надежден, маневрен за транспортен самолет от типа, който представлява. Неговата 40-годишнина и надеждната експлоатация е благодарение на неговите характеристики, но най-много благодарение на хората, които са в строя в момента”, каза генерал-лейтенант Стойков. Пожелавам ви в скоро време да получите и по-нова техника, която да замести вече 40-годишния самолет ветеран, като не се съмнявам, че имате способности бързо да я усвоите, изтъкна генерал-лейтенант Стойков. На отличили се военнослужещи от авиобазата бяха връчени награди.
И дойде кулминацията
полетите на двата самолета Л-410 с бордни номера 068 и 069. Екипажът на първия беше в състав: командир – майор Цветан Калайджиев – летец пилот първи клас, инструктор с общ нальот над 3000 ч; помощник-командир – капитан Анатоли Емилов, летец пилот първи клас, инструктор с общ нальот от 1200 ч; борден техник – старшина Васил Василев. На борда на самолета бяха и трима опитни парашутисти от ВВС.
Екипажът на втория Л-410 беше в състав: командир – подполковник Пламен Дончев – летец пилот първи клас, инструктор с нальот над 2400 ч; помощник-командир – старши лейтенант Генади Христозов – летец пилот втори клас с нальот над 300 ч; борден техник – старшина Евдокия Иванова.
Самолетите се редуваха в изпълнението на сложни маневри и фигури в небето за радост на публиката, която избухваше в радостни възгласи и аплодисменти. Преминаване над полосата на малка височина, виражи с наклон 45 градуса, последователни виражи наляво и надясно със скорост 250 км/ч, завой с изкачване на 180 градуса, последван от завой снижение, и други маневри, възхитиха зрителите.
Накрая от борда на един от самолетите скочиха трима парашутисти от отделение „Търсене и спасяване” на 24-та авиобаза Крумово: старши сержант Стоян Колев – военен парашутист с над 1000 скока, старшина Георги Славов с над 900 скока и старшина Петко Кирков, военен парашутист с над 2000 скока. Те
развяваха знамената на България, ВВС и НАТО
Последователно с прецизна точност военните парашутисти се приземиха на обозначеното място, аплодирани от зрителите.
Накрая кацнаха и двата самолета Л-410 – за пореден път успешно, за пореден път безаварийно. Както го правят вече 40 години.