Деканът на факултет „Командно-щабен“ във ВА „Г. С. Раковски“ смята, че учебното заведение винаги е било и в момента е център за подготовка на елита на българската войска.
– Г-н полковник, на какво обучавате Вашите възпитаници – военнослужещи и граждански лица, какви са основните принципи на образованието във факултета?
– Обучението и подготовката във факултет „Командно-щабен“ винаги се е основавало на принципа – работа в интерес на потребителите на кадри, максимално задоволяване на потребностите от изпреварващо знание, възпитаване и формиране на лидери и експерти, способни да управляват Въоръжените сили и останалите елементи от системите за отбрана и сигурност. Стремежът да се приближи образованието до практиката изисква да провокираме у обучаемите самостоятелно мислене, т. е. да се замени традиционният образователен подход на преподаване и възпроизвеждане на готово знание с подход, чиято основна цел е да развие умения за самостоятелно конструиране на ново знание, необходимо за разрешаване на конкретни проблеми. Всичко това ни задължава постоянно да развиваме и усъвършенстваме нашите учебни планове и програми, да осъвременяваме методиката на преподаване, както и да разкриваме нови специализации и специалности.
– Как се отрази пандемията върху учебните занятия, как стартира и как се развива до момента учебният процес?
– Настоящата учебна година стартира на първи септември за военнослужещи и на първи октомври за студенти с изцяло присъствени занятия. За наша радост успяхме да проведем уводния курс лекции, на който каним представители на командванията на видовете Въоръжени сили и Съвместното командване на силите. Успяхме да проведем и присъствените занятия за първия семестър на обучаемите в задочна форма на обучение. След влошаване на епидемичната обстановка преминахме изцяло на дистанционно обучение. За съжаление, не можем да провеждаме занятията, свързани с използването на класифицирана информация, както и част от практическите занятия, свързани с работа с карта, използване на системи за моделиране и симулации или работа на местността. Това налага промяна в учебните разписания и препланиране на занятия. Разбира се, стараем се да не нарушаваме логиката на преминаване на учебния материал, но в някои случаи това е невъзможно. Затова обмисляме въвеждането на присъствени периоди, както и осигуряване на възможност на обучаемите за работа с класифицирани материали следобед, в часовете за самостоятелна работа при стриктно спазване на мерките за безопасност. В това отношение имаме пълната подкрепа на ръководството на Академията. Що се отнася до учебната практика – вече сме я препланирали за летния семестър.
– Кой може да се обучава при Вас и при какви условия?
– Военна академия винаги е била и в момента е център за подготовка на елита на българската войска. Във Военната академия както на оперативно, така и на стратегическо ниво се обучават най-добрите офицери, вече доказали своите качества, с натрупан немалък опит във войските, а някои от тях с няколко мисии извън страната. Това са хора с изключително висока мотивация и желание за придобиване на нови знания, умения и компетентности. Обучението и съвместната работа с тях ни носи преди всичко удовлетворение от постигнатите резултати и добре свършената работа.
– Какви преподаватели привличате и по какъв начин ги мотивирате?
– Факултет „Командно-щабен“ разполага с висококвалифицирани преподаватели, всеки експерт в своята област, хора, посветили себе си на преподавателската професия. И в момента в нашия факултет е съсредоточена най-голямата военна експертиза във Въоръжените сили. Всъщност това е и нашето най-голямо богатство. Ключово за жизнеспособността на факултета е неговото обновяване и попълване с млад, качествен академичен състав при запазване на приемствеността и съхраняване на образователните ни традиции. Привличането на млади офицери и офицери, натрупали достатъчно войскови опит за преподаватели, е много сериозен въпрос. Разбира се, това трябва да бъдат хора, отговарящи на определени високи изисквания, с афинитет към преподавателската и научната работа. Това е професия, която изисква постоянно развитие и усъвършенстване, особено при сегашните динамични промени както в средата за сигурност и произтичащите оттам задачи, така и измененията в условията, схващанията и методите на водене на войната. За разлика от други професии преподавателят ежедневно подлага себе си и своята квалификация на проверка, заставайки пред аудиторията. Решаването на проблема с попълването с кадри и мотивацията може да бъде в две направления – допълнително стимулиране на академичния състав, в това число и финансово, както и промяна на длъжностите на академичния състав с една степен нагоре, което ще позволи офицери с богат опит да кандидатстват за преподаватели. И тук за първи път от много години командването на академията предприе стъпки в това направление. Имаме уверението на ръководството на Академията и решение на Академичния съвет за увеличаване в пъти на „докторските“ от новата календарна година.
– През тази година в Академията бяха основно ремонтирани помещения, какви бяха ремонтите, които бяха належащи във Вашия факултет?
– През изтеклата година беше изцяло ремонтиран покривът на учебния корпус, както и изцяло подменена неговата дограма. Беше извършен ремонт и на отоплителната инсталация. Напълно ремонтиран е третият етаж, който беше почти неизползваем, като залите са преоборудвани с нови мебели. В момента факултетът разполага с прекрасни зали и условия за работа. През настоящата година предстои подмяна на компютърната техника и мултимедийните средства. Предстои и въвеждането на модерни образователни и научноизследователски софтуерни платформи и мрежи, които да подобрят качеството и конкурентоспособността на предлаганата образователна услуга. Използването на изкуствена среда в обучението и подготовката, визуализацията на големи обеми от данни ще навлиза все по-стремително, дори по-бързо от това, което можем да си представим и изоставането в това направление е недопустимо. Виртуалният свят на моделирането и симулациите е необходимо да се превърне в един от основните подходи не само за военното образование, но и за военнонаучните изследвания. Това води и до придобиване на нови способности.
– Имате ли обратна връзка за реализацията на Вашите възпитаници след завършване на обучението във факултета?
– Във Военна академията има изградена система за периодично събиране на информация за реализацията на завършилите студенти. За тази цел са създадени Алумни-клуб и Кариерен център. Там се поддържа база от данни за реализацията на завършилите слушатели и студенти след една, три и пет години от завършването, която отчита реализацията им по различни показатели – заети пряко в специалността, заети непряко в нея, заети в несвързана със специалността област, изследователи, преподаватели, незаети и др. Мога да Ви уверя, че процентът на успешно реализираните наши студенти е изключително висок. Офицерите, завършили факултет „Командно-щабен“, формират елита на Въоръжените сили. Те и в момента заемат висши военни и държавни постове.
– Каква е успеваемостта в новите форми на преподаване и усвояване на учебните планове във връзка с наложените от пандемията ограничения за присъствени занятия?
– Онлайн обучението във Факултета е организирано на много високо ниво и до момента нямаме нито едно провалено занятие. Искам да отбележа, че и посещаемостта на занятията от студентите е много висока. Вече споменах, че нашите обучаеми са високомотивирани и това също се отразява положително на качеството на обучение. Въпреки това спецификата на обучението на офицерите изисква смесен способ – присъствено и онлайн, за да може нашите обучаеми наистина да придобият необходимите знания, умения и компетентности.
– Как се предпазвате Вие, преподавателите, и обучаваните от коронавируса и какви са противоепидемичните мерки, които се изпълняват във факултета?
– Факултетът стриктно изпълнява всички мерки, отразени в заповед на началника на Военна академия и заповедите на министъра на здравеопазването. В това отношение изключително важни са личната дисциплина и отговорност на всеки един от нас. Аз съм убеден, че с общи усилия ние успешно ще се справим и с това предизвикателство.
Академията е разпознаваем партньор.
Сключени са договори за сътрудничество, съвместна дейност, образователни услуги и научноизследователска дейност с външни партньори (организации и ведомства в страната и в чужбина, в т. ч. и със страните – членки на НАТО), както и по програмите „Еразъм+”, „Военен Еразъм” и на Франкофонската университетска агенция (AUF). Основната отговорност в тези партньорства се поема от академичния състав на факултет „Командно-щабен“.
„Ние осъществяваме изключително ползотворно сътрудничество с Политехническия университет в Букурещ, Румъния; Военната академия на сухопътните войски на Румъния „Николае Балческо – Сибиу; Националния университет по отбраната на Полша; Националния университет по отбраната на Румъния „Карол І”; Института по противодействие на тероризма – IST Херцлия, Израел; Центъра за противодействие на тероризма на НАТО Анкара, Техническия университет в Белфор – Франция, Университета на Койнбра, Португалия, и др.“, заяви деканът на факултета.
В традиция се е превърнало и провеждането на ежегодни съвместни учения с Националния университет по отбрана „Карол I” в Букурещ, Румъния. В настоящия момент преподаватели вземат участие онлайн в редица международни научни форуми.
Увеличен е броят на щабните тренировки.
През настоящата учебна година офицерите продължават да се обучават по актуализирани учебни планове и програми, приети през 2019 г., в които е променено съотношението на лекционните занятия спрямо активните форми на обучение. Увеличен е броят на провежданите щабни тренировки на тактическо и оперативно ниво и на командно-щабните учения. „Увеличихме продължителността на основните задължителни дисциплини.
Създадохме и вече преподаваме нови дисциплини, свързани с управлението на войските и използване на системи за моделиране и симулации в отбраната. Оптимизирахме срока за провеждане на стажа на слушателите. Наред с това през тази година ще развием едно ново наше начинание, чиито основи бяха поставени през изминалата година на компютърно подпомаганото командно-щабно учение. В него бяха привлечени за първи път нашите студенти от магистърската специалност „Противодействие на радикализацията и тероризма“, коментира полковник Караджинов.
Това ново начинание дава уникалната възможност за съчетаване на военната с гражданската експертиза при решаване на въпросите на националната сигурност. Намерение на научнопреподавателския състав е през тази година да привлекат студенти и от други магистърски специалности.
Стана ясно, че през настоящата учебна година беше разкрита и вече е започнало обучението по една нова специализация „Разузнаване, специални операции и електронна война“ в професионално направление „Военно дело“ и две магистърски специалности „Индустриална, енергийна и климатична сигурност”, както и „Национална сигурност – превенция и защита на инженерната инфраструктура” съвместно с Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“.