Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Реактивната авиация завладява небесата

[post-views]

На 18 юли 1959 г. се създава Висшето народно военновъздушно училище „Георги Бенковски” след сливането на двете военновъздушни училища в Долна Митрополия и Горна Оряховица. Първият випуск започва занятия в Долна Митрополия през септември същата година. По това време вече е практика летци от военната авиация да преминават в гражданската, която е създадена с директната подкрепа на Военновъздушните сили с летателни апарати и човешки ресурси.

В края на 1959 г. командирът на ВНВВУ „Георги Бенковски” полковник Лазар Белухов е назначен за генерален директор на Българската гражданска авиация. На негово място е избран подполковник Христо Ботев. През септември 1969 г. към висшето училище е създадено средно сержантско военновъздушно училище, което подготвя кадри със средно техническо образование за обслужване и поддръжка на сложната авиационна техника във ВВС и БГА „Балкан”. В Долна Митрополия се съсредоточават всички авиационни специалности. Така училището се превръща в

единен център

на авиационното образование в България – това, което командването на българските ВВС и авиационното общество у нас иска да възстанови. Военновъздушното училище става висше учебно заведение в резултат на появата на по-сложната и усъвършенствана техника в авиацията. На въоръжение навлизат масово реактивните самолети. Във ВВС е започнало усвояването на свръхзвуковите изтребители

МиГ-19, МиГ-21 и МиГ-23

През 1959 г. в училището е извършена огромна работа по разработването и съгласуването на учебните планове и програми за обучение на първите 34 курсанти, които влизат във висшия курс.

 Витловият Як-11 за първоначално обучение на младите летци.
Витловият Як-11 за първоначално обучение на младите летци.

Първоначалното летателно обучение е на витловия самолет Як-11, в трети курс бъдещите летци се качват на реактивния МиГ-15 в учебния и бойния му вариант.
Успешното усвояване на МиГ -15 е важно поради преминаването на курсантите през четвъртия и петия летателен период на по-бързите  и сложни МиГ-17. На този изтребител курсантите достигат върха на подготовката си с бойно използване на самолета по въздушна и наземна цел и полети през нощта. За петте години на обучението всеки курсант от първия випуск висшисти достига

нальот от 300 часа

На Як-11 младите летци започват още след първия теоретичен семестър. На летището в село Бреница те изпълняват програма, която включва пилотиране по кръга, в зона прост и сложен пилотаж, маршрути, групова слетяност и стрелба по земни цели. Това са много високи постижения, които за първи път се постигат от млади летци още в първия летателен период. Обяснението на този успех е фактът, че почти всички курсанти са минали през аероклубовете и имат по 60-80 часа нальот.
През 1963 г. е съкратен първият учебен полк и това се отразява на подготовката на следващите два випуска, защото се усеща липса на инструктори. От този полк остава само една ескадрила с командир майор П. Байков.
През зимата на същата година във ВНВВУ „Георги Бенковски” пристигат за първи път да се обучават по различни специалности курсанти от Алжир. По-голямата част от тях се записват да учат за летци. Летателната им подготовка започва през лятото на 1963 г. на летището в Телиш. Там те усвояват самолета Як-11 в ескадрилата на майор П. Байков, а през лятото на 1964 г. и 1965 г. – реактивния изтребител МиГ-17 в ескадрилата на майор С. Кунчев.
През 1965 и 1966 г. младите български летци от випуска усвояват изтребителя МиГ-17 като достигат в обучението си до атаки по въздушна цел, а държавният им изпит е изпълнение на зона сложен пилотаж. Средният нальот на курсантите от този випуск е 110-120 часа.

Михаил Григоров
(По книгата „50 години ВВВУ „Георги Бенковски”)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани