Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

„Любовта е лудост“ вече 30 години

[post-views]
„Любовта е лудост“ вече 30 години

Любовта е универсално чувство, което обединява кинематографисти от цял свят и им дава възможност да изявят своите творчески качества. Човешките чувства винаги са били обект на изследване и интерпретации. Доказва го тематиката на фестивала, който вече 30 години радва обичащите киното у нас. Доайенът на международните кинофестивали в България говори за човешките взаимоотношения, за чувствата, страданията и надеждите и носи онова намигване към напразните усилия на любовта, което откриваме във филма на родоначалника на българското кино Васил Гендов „Любовта е лудост“, кръстник на фестивала.

„Любовта е лудост“ е едно от най-значимите артистични събитие не само за светска Варна, но и за живота на европейската киноиндустрия. За това говорят хилядите големи имена в световното кино, които са били негови специални гости.

Всичко започва през 1992 година с новооткрития талант за България – австралийския режисьор Баз Лурман и филма му „Танцуващо сърце“. Оттогава фестивалът показва някои от перлите на китайското кино, на иранското кино, а разбира се, и най-доброто от европейското кино. Тази филмова палитра преминава през Варна, а жалоните внасят много в културата на съвременния българин. Поколения са възпитавани във високия вкус за кино, който „Любовта е лудост“ показва чрез филмите в програмата си. И до днес целият жанров спектър е застъпен в нея, защото именно той показва разнообразието в съвременното кино. Това превръща и фестивала в пример за множество последователи в чужбина. Фестивали със сходна тематика вече има в Румъния, в Белгия и в Русия.

С всяко свое издание „Любовта е лудост“ представя над 90 игрални филма от българския и световен филмов каталог. И през 2022-ра няма да е по-различно. Между 26 август и 4 септември филмовият фестивал за 30-и път ще се води от желанието да излъчи най-новите продукции в света на седмото изкуство – родно и световно.

Очакват се 12 премиерни филма в конкурсната програма и поредна панорама, която да покаже тенденциите и развитието в дадена национална кинематография или в работата на конкретен режисьор. „Любовта е лудост“ ще осъществи и връзка с полския филмов фестивал „Фистула“, за да покаже най-новото в полското кино, което е повече от непознато у нас. Панорама ще има и на съвременни филми от Иран, също малко познати на българската публика.

Акцент в програмата тази година ще бъде и подборката от филми, представящи носителите на голямата награда на фестивала през изминалите години. Отличен с приза за принос в развитието на българското кино за 2022 година ще бъде операторът Радослав Спасов. През годините той се е доказал като професионалист и е допринесъл за еволюцията на визуалния език на българското кино.

Фестивалът ще предложи на своите зрители и изложба, която ще представи ликовете на носителите на същата тази награда – хора от целия спектър на кинематографичните професии, които по свой начин са дали тласък за развитието на различните тенденции в родното кино. С тази изложба, която ще украси фоайето на Фестивалния и конгресен център във Варна, „Любовта е лудост“ отдава дължимото на хората, които през годините са вложили талант, труд и усилия за утвърждаването на българската кинематография.

В рамите на фестивалните дни зрителите ще могат да гледат и документални филми. Те ще са посветени на хората в изкуството, които са се отличи със своето присъствие в духовния живот на нацията.

Сред българските филми, които по-особен начин ще „звъннат“ във фестивалната програма, са детският филм „Български кораб потъва в бурно море“ на режисьора Петринел Гочев, където в главната роля гледаме Михаил Мутафов, и новият български филм „Жири“, дело на млади творци, обединени от студентския театър „Алма Матер“ на СУ, който по думи на организаторите се отличава с нестандартен кинематографичен език.

На 26 август „Любовта е лудост“ ще бъде открит с мюзикъла „Млади завинаги“ на френската режисьорка Валерия Бруни Тедески. Той идва директно от програмата на филмовия фестивал в Кан и ще зареди публиката с много настроение.

Юбилеят на доайена сред кинофестивалите у нас е поредното доказателство за мисията, която има „Любовта е лудост“ – да съживи културния живот в страната и да му вдъхне нови идеи. За това помага вятърът в платната, който се дължи на опита на организаторите, но най-вече на желанието и ината, който утвърдената публика на фестивала поддържа вече 30 години. Всичко се прави от любов, с любов и за любовта. Най-вече към киното.

„След „Любовта е лудост“ се появиха още много кинофестивали, които също намериха свое място в географията на киното в България. Това е и фестивалът в София – „София филм фест“ и в Стара Загора – „Златна липа“, и напоследък литературният фестивал „CineLibri“, да не говорим още колко малки фестивали никнат тук-там. И всичко това е с желанието да се запознае една аудитория с нещо, което не е търговско, което не е подчинено на законите на пазара, а търси други измерения – измеренията в духовното. Мисля, че това е една от заслугите на нашия фестивал, защото в ония години ние първи направихме крачката, която се оказа заразителна. И дай боже, в следващите години да има още много фестивали на най-различни локации в България“, каза в „Кино с думи“ директорът на „Любовта е лудост“ проф. Александър Грозев.

Той се занимава с история на българското кино, а сега завършва и капиталния си труд „Киното в България“. По негови думи родното ни седмо изкуство се развива скокообразно, защото беше оставено по волята на събитията да се справя само с трудностите пред него. Въпреки това то се оказва жилаво и все така успява да си пробива път и да излезе дори на международен екран, където успехите му са по-сериозни от отзвука им у нас. Според проф. Грозев „лошата система на киноразпространение, която е окупирана от големите филмови американски компании, почти лишава публиката от възможност да контактува нормално с българските филми. Оттам идва и ширещото се мнение сред голяма прослойка от зрители, че те не струват, скучни са и трудно издържат конкуренцията на американските блокбастъри“.

Киното обаче е една особена форма на национално самосъзнание и именно то утвърждава идентичността на българина като личност, а фестивали като „Любовта е лудост“ имат задачата да създадат тази ниша за най-обикновения зрител, който да открие за себе си това, което е българското кино всъщност – едно стойностно кино, пълно с качества и смисъл.

Източник: БНР

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани