Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Модернизацията на армията чака гласуване от Народното събрание

[post-views]
Брой 42 (2022)

Програмата за приоритетни инвестиционни разходи на Министерството на отбраната е внесена от служебното правителство в 48-ото Народно събрание и чака гласуване, за да стартира изпълнението й. В нея са включени всички идентифицирани към момента проекти за модернизация, които са на стойност над 100 млн. лева. Те са разделени в две групи, в зависимост от сроковете на реализиране. Десет са до 2026 г. и три за периода 2026-2032 г.

В първата група са включени  придобиване на бронирани машини за изграждане на механизирана бригада; развитие на способностите за артилерийска поддръжка, чрез придобиване на 155 мм гаубици; изграждане на система за противовъздушна отбрана (ПВО) на механизирана бригада; придобиване на ракетна система за залпов огън с повишена мобилност; придобиване на 8 F-16 Block 70 за доизграждане на изтребителна авиационна ескадрила; придобиване на нови трикоординатни радари; придобиване на зенитно-ракетни комплекси; придобиване на БЛС от висок клас; придобиване на брегови противокорабни комплекси и придобиване на многоцелеви дизел-електрически подводници.

Във втората група за периода 2026-2032 г. са предвидени  придобиване на специални  бронирани инженерни машини за батальонните бойни групи; ридобиване на тактически комуникационно-информационни системи и овишаване способностите на ВМС чрез придобиване на ракетни катери. За периода 2026-2032 г. са предвидени.

За тези 13 проекта са предвидени разходи за 6 640,7 млн. лева. Освен тези средства, за изпълнение на вече сключени договори (включително и за придобиване на първите самолети F-16, многофункционалните патрулни кораби, строителство и строителни услуги и други), както и за по-малки проекти на стойност под 100 млн. лева, за периода 2022-2032 г. по бюджета на МО са планирани 2 660,9 млн. лв.

Освен това, се посочва в програмата, съществена роля за постигането на отделните способности и тяхното ефективно използване ще играе изграждането на необходимата инфраструктура.

Цялостният процес по поддържане и развитие на способностите включва допълнителни инвестиционни разходи за реализацията и на по-малки проекти. Отделно, по прогнозния бюджет на Министерството на отбраната са заложени необходимите равнища на разходи за личен състав и издръжка, от които се финансират останалите елементи на отбранителните способности.

Основен източник за финансиране на изпълнението на проектите за модернизация за изграждане на отбранителните способности на Въоръжените сили са бюджетът на министерството за отбрана и разходите за отбрана по централния бюджет, се отбелязва в документа. Освен това, се посочва, че средства е възможно да бъдат осигурени чрез държавен заем; двустранни механизми за финансиране с участие на САЩ (Програма за чуждестранно военно финансиране – FMF, Програма за чуждестранни военни продажби – FMS, Програма за изграждане на капацитет – BPC, Фонд за подпомагане на европейската отбрана – ESAF, Фонд за намаляване на руското влияние – CRIF, Фонд „Подобряване на морската осведоменост“ – MDA); европейски програми (Постоянно структурирано сътрудничество – PESCO, Европейски фонд за отбрана – EDF,  Европейска програма за промишлено развитие в областта на отбраната – EDIDP и др.). и програма на НАТО за инвестиции в сигурността (NSIP).

Изпълнението на проектите за модернизация изисква устойчив финансов механизъм за дългосрочно планиране и управление на капиталовите разходи, е записано в програмата. В тази връзка се смята, че е целесъобразно с нормативен акт на Министерски съвет, приет за съответната бюджетна година, да се предвиди възможност за прилагане на сметка за чужди средства при извършването на разплащанията по проектите за модернизация за сметка на предвидените за тази цел разходи по бюджета на Министерството на отбраната (включително и разходи, прехвърлени по бюджета на Министерството на отбраната текущо през бюджетната година за сметка на централния бюджет или други бюджети). Аргументите са, че по този начин ще се осигури по-голяма гъвкавост и минимизиране на риска от неусвояване на средства за проекти, свързани с модернизацията.

Има и едно предупреждение. Посочва се че изпълнението на задачите на Въоръжените сили произтичащи от Конституцията на Република България и съюзните ангажименти изисква запазване на разходите за отбрана на ниво не по-ниско от 2% от БВП след 2024 г. до края на периода през 2032 г. Ефективно и ефикасно изразходване на средствата ще се постига при заделянето на не по-малко от 20% от разходите за отбрана за капиталови разходи. Обаче, дори при изпълнение на параметрите 2% от БВП разходи за отбрана и от тях 20% за капиталови разходи, в периода 2023-2025 г. се очертават сериозни дефицити по линия на капиталовите разходи.

Източник: Otbrana.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани