За мен бе изненада, че имаме българин, скулптор, изваден от колодата на световния елит, като случайно налучкана карта. Не, не е случайно. Българската публика преоткрива цял един свят на Боян Райнов, който дълги години съществува като ярък художествен факт във Франция. Изложбата „Боян Райнов, Колекция „Борис Бекяров“ в НХГ представя 23 творби – произведения, закупени между 2007-2014 г. – 19 скулптури, по един меден и калаен барелеф и две графики. Най-ранните са графиките от серията „Красавици и зверове“ и пластиката „Прегърнатите“ от 1953 г., а най-късните от 80-те години – най-активния и зрял период в творчеството му.
Роден през 1921 г. в София в семейството на видния писател и художник Николай Райнов и Диана Минчева (братовчедка на Асен Златаров), той е брат на Богомил Райнов. Боян завършва Художествената академия в София и през 1946 г. се установява в Париж.
Там развива творчеството си от дърво, камък и метал, илюстрира книги на поета Рене Шар. Скулптурите му са част от наследството на френската столица в предградието Сент-Антони и Музея на пощите. През 1982 г. по повод 60-ата му годишнина Франция издава марка с най-известната му скулптура – „Семейството“, която може да бъде видяна в НХГ.
Изложбата в НХГ е до 16 февруари и съдържа още творби – „Хората и машините“, „Жената птица“, „На пейката“ и други. Борис Бекяров, на когото дължим тази колекция, ни разказва за каузата на своята страст.
– С какво ви привлече Боян Райнов?
– По това време – 2006-2007 г. често пътувах до Париж и купувах произведения на изкуството, но работи на Боян Райнов не съм събирал. Запознах се с много галеристи и започнах да следя съдбата на българите, които са работели в средата на 20-и век и след това в Париж. Отначало се ориентирах към Жорж Папазов, Жул Паскин и Боян Райнов. Постепенно почувствах Боян по-близък и интересен. Има магнетизъм, свързан с фамилията Райнови – всичките са свързани с изкуството, с културата и са малко митологични хора. Да събереш толкова работи на Боян Райнов, е необходим и късмет, не само постоянство, последователност и желание.
– Защо на територията на София няма паметници с подобно качество?
– Имам обяснение. И имам желание да променим тази ситуация. Трудно се вземат решенията в България. Известна е историята с една от работите на Боян Райнов, подарена от Диана-Мария на Софийската община. Тя все още не е инсталирана. Готов съм да направим структура, която да направи хубав паметник с някои от работите на Боян Райнов. Свободно, с наши инвестиции. Но за това трябва да си отделиш много време, да ходиш по институциите и да се бориш – за да стане нещо, което ти фактически подаряваш. Това е голям проблем. Занимавал съм се с благотворителност от 25 години и знам, че е много трудно.
– Къде е преградата – бюрокрацията, законът?
– И двете, плюс начинът на мислене. Три са факторите. В начина на мислене сме консервативни – масата от хората им се иска паметникът да прилича на първоизточника. В България да се промотира изкуството, все още не се е превърнало в държавна политика – да се залага на културния туризъм. Статистики по света казват, че 10-15% от приходите в туризма са от културен туризъм. Ние сме туристическа страна, трябва да го развиваме. Имаме такъв автор като Боян Райнов, който във Франция е популярен и се знае. Популярен е и по света, защото е работил и с Джакомети, с Хенри Мур – и ние трябва да го използваме. И не е само Боян Райнов, той е един от примерите. И Кристо е такъв. С него нещата са по-напреднали и навлизането му у нас като образ и събитие. Докато с Боян Райнов нещата са странни. Има няколко опита – това е единият от тях. Няма да спрем дотук. Това не е финал, а нов старт. Имаме идеи да направим обща изложба след около половин или една година, да направим изложба във Франция, да издадем нов по-голям труд от каталога, с който сега го представяме.
– Това опира ли до образованието на младите българи?
– Опира главно до начина на мислене и формирането на отношението към живота. Определят се не само образованието, а и семейството, и улицата, и всичко наоколо.
Лъчезар Лозанов
фото Красимир Тодоров