Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Първи скокове с новия парашут МС-6

[post-views]
Първи скокове с новия парашут МС-6

parashuti-parashutistiИма дни, които остават паметни за военните формирования, и дори могат да се нарекат исторически за тях. В такъв за командосите от 68-а бригада „Специални сили” се превърна 17 май. В този ден през седмицата на летище „Чешнегирово” те направиха първите скокове с американските парашути МС-6, получени по програмата FMF(Foreign military financing). За ментова е най-съвременният парашут с кръгъл купол за бойно използване, заяви командирът на бригадата бригаден генерал Явор Матеев. От транспортния самолет С-27 J „Спартан” скокове извършиха и парашутисти от ВВС и ВМС.
Към 10,30 ч. на 17 май грохотът на пристигащите автомобили наруши тишината на закритото военно летище „Чешнегирово”. По добре отработен начин материалната част бе бързо разтоварена. Парашутите бяха подредени в редици  и зад тях застанаха военнослужещите. Започна предскоковата  подготовка…
parashutisti-skok-samoletПодполковник Божидар Бойков като ръководител на парашутните скокове запозна участниците с особеностите на плаца за приземяване, за да могат те да придобият възможно най-цялостна картина от него, макар че от въздуха препятствията изглеждат по-различно. Указа една от основните посоки и направлението на вятъра. Всичко това се прави, за да имат парашутистите  максимална информация за това, с което те могат да се сблъскат на мястото за приземяване.
Дежурният лекар майор Николай Гешев предупреди за евентуални опасности в тревната площ. Негово задължение е да следи за здравословното състояние на парашутистите и кой кога е минал през авиолекарска комисия и има годност за извършване на скокове.
Назначеният за дежурен парашутен инструктор подполковник Георги Мянков припомни някои принципни положения във връзка с действията на парашутиста в машината и във въздуха след напускането й, както и при самото приземяване. Отбеляза и конструктивните особености на парашут МС-6. Например, той има седалищен колан, с който парашутистът се чувства по-удобно във въздуха. Но от височина 400 метра времето е твърде кратко за опити за сядане на колана, а тази позиция не е правилната за приземяване. Друго, при самото управление на парашута, за разлика от предния модел, е, че МС-6 може да се движи назад, но тази корекция трябва да става само при избягване на някакво препятствие на земята. А при определянето на хората при скачането те се подреждат по килограми, по-тежките скачат по-напред. Това се прави, защото всички други условия са еднакви, но теглото на парашутиста играе съществена роля по отношение на скоростта на снижаване.

qvor-mateev
Бригаден генерал Явор Матеев
Задължение на подполковник Мянков бе да провери правилното поставяне на парашутите на третата, последна линия. По принцип, на първата линия проверка правят командирите на взводове, а на втората – командирите на роти. Но когато има инструктори, както е в бригадата, те са на първа и втора линия, защото са хора с много по-голям опит от редовите парашутисти и са по-експедитивни в действията си. В този ден за изпълнение на парашутни скокове инструктори  от Учебния център на бригадата бяха старшините Даниел Стоянов и Илиян Илиев, и старши сержантите Мирослав Павлов, Делян Павлов, Димитър Колев и Димитър Балев. Свои специфични и отговорни задължения имаха също ръководителят на полетите, осигуряващите свръзката с екипажа на самолета, спускачите в самолета, воините от отцеплението…
За да започнат парашутните скокове, е необходимо скоростта на вятъра да бъде до определена граница. А в този ден вятърът като че ли нямаше намерение да утихва. Часовете на очакване течаха бавно и вече се предполагаше, че скоковете могат да се отложат за следващия ден. Чак в 14,00 ч. метеоролозите от ВВС, с които се поддържаше непрекъсната връзка, съобщиха, че  вятърът ще намали скоростта си към 15,00 ч. Скоро на хоризонта се появи и С-27 J „Спартан”…
jena-parashutist
Редник Благовеста Стефанова
Първи от самолета скочи командирът на 68-а бригада бригаден генерал Явор Матеев, верен на воинския принцип „Прави като мен!”  В първия заход бяха също подполковник Божидар Бойков, началникът на Учебния център капитан Стоилко Здравков и инструкторите.  А сред парашутистите бе и редник Благовеста Стефанова.
Своите първи парашутни скокове направиха полковник Николай Лясковски – началник на сектор в Командването на ВВС, и лейтенант Милен Караганчев – командир на взвод в 68-а бригада. Полетът до земята е перфектно удоволствие, каза полковникът. Това е със сигурност най-лудото нещо, което съм правил. Страх имаше, но не и паника. Приземяването бе меко и очаквам следващия си скок, въодушевен възкликна лейтенантът…
А защо 17 май може да бъде наречен по-специален и дори исторически за Специалните. Защото те получиха предишните си парашути – германските  RS-4-4Т с принудително отваряне  и с SOC-TW-7 (тип „Летящо крило”)   през май 2005 г. И оттогава досега очакваха новите, които пристигнаха и вече използват. 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Най-ново

Единична публикация

Избрани