Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Военнотранспортната авиация привлече хиляди на „Враждебна“

[post-views]
Военнотранспортната авиация  привлече хиляди на „Враждебна“

По случай 16 октомври – Празника на авиацията и военновъздушните сили Командването на ВВС и 16-а транспортна авиационна група организираха Ден на отворени врати в авиобаза „Враждебна“ на 16 октомври от 12:00 до 17:30 часа. 
Присъстващите разгледаха статичен показ на авиационна техника. Те имаха възможност да наблюдават прелитането и кацането на самолет Airbus A380 с добра видимост към пистата на летище „София. Самолетът се пилотираше от българският летец Марио Бакалов, един от асовете на най-голямата авиокомпания в Европа германската „Луфтханза“. Командир на 16-а транспортна авиационна група е полковник Пейчо Пейчев, който през юли миналата година пое командването, след повече от десет години служба във военнотранспортната авиация. През този ден полковник Пейчев беше в непрекъснато движение. 

aviacia-vrajdebna-3 Във връзка с празника на Военновъздушните сили Командването на ВВС и ние от авиобазата организирахме Ден на отворените врати, като показваме авиационна техника на статичен показ, казва за в. „Българска армия“ заместник-командирът подполковник Димчо Добрев. Той пояснява, че за посетителите са изложени четири типа самолети – C-27J „Спартан“, Ан-30, L-410 и Ан-26. Виждате, че интересът е голям, допълва той, гостите имат възможност да влязат вътре в товарните и в пилотските кабини на самолетите. Поставихме наши хора, които да им дават изчерпателна информация за възможностите на самолетите и за нашата дейност, полетите, които изпълняваме в интерес на останалите видове въоръжени сили и родове войски от Българската армия. Времето не е много благоприятно, но има тенденция да се оправи и хората да останат доволни. Затова мисля, че мероприятието ще постигне своята цел – да популяризираме Военновъздушните сили и военната авиационна професия, и да възпитаваме патриотизъм в бъдещите поколения. Едновременно с това между 13.00 и 13.30 часа всички гости ще могат да наблюдават и кацането на най-големия пътнически самолет „Еърбъс“ А 380. Военновъздушните сили използват кацането му на летище „София“, за да направят тренировка по мисията Air Polising на съпровождане на самолет, който търпи бедствие. Ще го съпровождат два наши МиГ-29 ,докато кацне. 

Както и други години, така и тази като интензивност по третата мисия – помощ на населението в мирно време, изпълняваме нашите задачи по транспортиране на пострадали граждани. Съвместно с екипите на Министерството на здравеопазването изпълняваме и мисии по пренасяне на органи за трансплантация. Интензивно работихме и по направление на  

осигуряването на подготовката 

 на останалите родове войски  и видовете въоръжени сил. Осигурихме на 100 процента подготовката на парашутистите от Специалните сили и на парашутистите от войските на ВВС. bg-air

Разговаряме и с един от най-младите летци на авиобаза „Враждебна“ – лейтенант Стилиян Стоянов. Той е един от летците от авиобазата, които посрещат гостите в деня на отворени врати и отговарят на въпросите им в кабината на самолета. Лейтенант Стоянов е в самолета L-410. Това е чешки самолет, наричан турболет и създаден да превозва пътници и за десант. Неговата особеност е, че излита и каца на къси разстояния и на всякакви терени – пръст, трева или сняг.  

Лейтенант Стоянов е от випуск 2015 г. в Долна Митрополия. Завършил е специалността „Летец-пилот“ и в момента се обучава на „Спартан“. Казва, че спартанът е невероятен самолет. 

През този ден през авиобазата преминаха вероятно хиляди хора. Военната полиция беше осигурила максимално ефективно охраната и пропускателния режим на събитието. Независимо че времето се опитваше с дъжда да охлади ентусиазма им, те продължиха да прииждат в продължение най-малко на 3 часа.  Стоянов каза, че такива събития се посещават много от любители на авиацията,  но има и много други, които са дошли тук заради децата. Много деца имаше през този ден в авиобазата и всички чакаха търпеливо, за да влязат в кабината на самолета и да постоят на мястото на пилота, а родителите да ги снимат. 

aviacia-vrajdebnaТой ни информира още, че главното предназначение на Ан -30 е за картографиране на наземната повръхност и за превоз на пътници,  C-27J „Спартан“ е за превоз на пътници, товари и за десант, Ан-26 също е за пътници, товари и десант. 

Около 13.30 часа от запад се зададе огромният силует на „Еърбъс“ А380. Точно в 13.34 часа той се приземи на летище София. Като гледах как огромният въздушен лайнер „виси“ над летището и се приземява неусетно, сякаш дете го държи в ръка и го плъзга по пода на детската стая, си помислих, че такова 

брилянтно приземяване 

може да извърши само български пилот. Както и да ви звучи това. И пилотът наистина беше българинът Марио Бакалов, който след като завършва училище в Германия, отива във военновъздушното училище на „Луфтханза“ и става пилот на най-големите самолети. Е, не изведнъж. Той самият казва, че е трябвало да извърви нелек път, свързан с много учение и обучение и упоритост, разбира се. Марио е млад човек, около 35-годишен, но е много мотивиран като летец и е голям патриот. В чест на това, че приземи най-големия пътнически самолет в света на летище  „София“, когато тръгна да рулира със самолета към терминала, Марио развя от политската кабина българския трибагреник. Кацането на „Еърбъс А 380 на летище „София“ съвпадна с 16 октомври – празника на бойната авиация и на българските ВВС.

Днешната 16-т а транспортна авиационна група (ТРАГ) води началото си от 1948 г., когато е създадена първата самостоятелна транспортна авиационна част в българските ВВС. Тя е наследник на 14-и преносен авиационен полк и на 16-и транспортен авиационен полк. През август тази година 16-а ТРАГ отбеляза 68-та си годишнина. 

Много често на самолетите и екипажите от военнотранспортната авиация се налага да летят във „враждебна“ среда 

в най-горещите точки на света 

aviacia-vrajdebna-2като Ирак, Афганистан, Судан, Либия. Самолетите от авиобазата са кацали на летища по цяла Европа, Близкия изток, Средна Азия, Арабския полуостров, Северна и Централна Африка и Северна Америка.  Основните им задачи са свързани с повишаване на мобилността на въоръжените сили чрез превоз на войски, бойна техника и товари, десантиране с парашутисти и товари, въздушно фотографиране, транспортиране и осигуряване на българските военни контингенти зад граница, осъществяване на въздушен транспорт за нуждите на други ведомства и организации. По изпълнение на третата мисия военнотранспортната авиация извършва транспортиране на болни и ранени за нуждите на Министерството на здравеопазването, осигурява въздушен транспорт на органи за трансплантация, оказва помощ на населението при бедствия, аварии и катастрофи, и авиомедицинска евакуация.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани