Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Според богомилите водното кръщение не вреди, но духовното спасявa човека

[post-views]
Според богомилите водното кръщение не вреди, но духовното спасявa човека
Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Ива Сапунджиева

22-VachkovaДоц. д-р Веселина Вачкова е преподавател по Средновековна история в Национална художествена академия в София. Тя е автор на исторически книги, сред които  „Сердика е моят Рим“, „Симеон Велики – пътят към короната на Запада“, „Традиции на свещената война в ранна Византия“. Доц. д-р Вачкова гостува в авторската поредица на журналиста от Военния телевизионен канал Ива Сапунджиева – „Знаците“, по повод издаването на последната си книга – „Богомилската алтернатива“. Интервюто хвърля светлина върху богомилската представа за света.

– Доцент Вачкова, какво представлява дуализмът в богомилското учение?

24-presbyter_cosma
Презвитер Козма-''Беседа против богомилите''
–  Според богомилското учение Сатаната създава видимия свят, без най-важния елемент в него – човека. Според тях Сатанаил е първородният син на Бога, а вторият е Иисус Христос. Богомилите възприемат света по един много особен начин. В тяхното учение Сатаната прави външната обвивка на човека, но той не може да му вдъхне живот. Затова моли баща си. Бог не просто вдъхва живот на Адам и Ева, но ги озарява с всички прелести на божественото. От една страна, целият свят е създаден от Сатаната и така се обяснява защо в този свят стават ужасни неща. От друга страна обаче, тяхната проповед акцентира върху това, че човекът няма право да бъде ужасен. Той може да е създаден като материална обвивка от Сатаната, но като дух и същност трябва да бъде божествен. Според богомилите  хората са ангелски същности, заключени в глинения затвор на тялото.

–  Какво е отношението на богомилите към Стария завет?
–  Първоначално богомилите не приемат Стария завет, което не означава, че не го познават перфектно. Това е заветът на бог Яхве Саваот. Това е богът на юдеите, който е бог на войнствата. За богомилите той е зъл и отмъстителен и не може да бъде баща на Иисус и Сатанаил. Това е причината богомилите да отхвърлят голяма част от Стария завет, но те не го отхвърлят изцяло. Съвременници на богомилството, които пишат за него, са византийската принцеса Анна Комнина и противникът на учението Евтимий Зигавин.Те описват как един от най-видните богомилски учители влиза в кладата със 79 псалм от Стария завет.

22-kniga–  Нека поговорим за символите в богомилското учение. Каква е символиката на текста, който срещаме в „Тайната книга на богомилите“, че Иисус Христос влиза през дясното ухо на Богородица и излиза отново през него, без тя да разбира за неговото присъствие? 
– В православната иконография, и то там, където богомилството има много силно влияние, ние ще видим следното: в сцената „Рождество Христово“ има нещо шокиращо. От една страна, имаме Богородица, която седи, и до нея е повит Младенецът. В същото време жените къпят Младенеца. Имаме два Младенеца и наблюдаваме раздвояване на сцената. От една страна, да, ражда се Младенецът, но това, което е Иисус, е пречистеното и именно то ще проповядва. Има раздвояване на сцената. Каква е символиката с ухото? Българинът, и в частност там, където е минала богомилската пропаганда, интерпретира това: влиза през едното ухо Светият Дух и излиза през същото. Ще разберем какво казва богомилската проповед в момента, в който видим иконографията в области, където богомилството е силно, да речем, в цялото Софийско може да го наблюдаваме. Виждаме как Богородица седи в една библиотека и чете. Това е Словото Божие. То влиза през едното й ухо и тя става Христородица. Евтимий Зигавин пише, че всеки богомил трябва да пусне Бога в себе си през едното ухо, за да се превърне в Богородица. Той е много скандализиран, като казва, че всички се наричат богородици. По този начин обяснява защо богомилите не уважават Богородица като Божия майка, всички трябва да станат такива. Влизането през ухото очевидно е чисто метафорично. В Библията е написано:  „Който има ухо, да чуе“. Това е начинът, по който те карат да живееш.

–  Какво представлява духовното кръщение с огън и дух на Христос и как богомилите се отнасят към кръщението на Св. Йоан Кръстител?

22-bogomili
Богомилите са сред най-преследваните еретици през Средновековието
– Огънят, духът, слънцето, кръвта – всичко това има един тип символика. Духът и огънят се изобразяват по един и същи начин. В Библията много ясно е показано какво представлява водното кръщение. Кръщенето на Христос е част от самоунижението на Бога като човек. Както другите се пречистват в река Йордан, така и той отива там. Но защо го прави, след като той няма грях? Това е самоунижението, което ще завърши с отиването на кръста, т.е.  да умре с най-робската смърт. Но в Библия срещаме на много места текста, че Христос кръщава с Дух и Огън. Ако гледаме една от най-ранните иконографии „Евангелие от Рабула“, какво става на Петдесетница – слиза Светият Дух в света. В изображението се вижда как стълбове огън слизат от небето. В идеята на християнството за кръщенето имаме две части: ритуалната, която е древна колкото света – това е обливането, потапянето, къпането, и втората, която представлява тайнството. То е приемането на Светия Дух или така нареченото „духовно кръщение“. Той може да стане християнин само духовно, ако приеме Светия Дух. Между другото в ранната църква няма такова нещо като детско кръщение. Човек трябва сам да потърси Бога, да се подготви, да бъде изпитан, да научи много неща и чак тогава да бъде приет, да бъде кръстен. Богомилите са изпитвали кандидатите. А в акта на самото духовно кръщение са поставяли Новия завет върху главата на човека и всички в общината са го докосвали. За богомилите водното кръщение не вреди, но духовното спасява.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани