Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Мегабитката „бонус-малус“ за парите от автозастраховки

[post-views]
Мегабитката „бонус-малус“  за парите от автозастраховки

Димитър ИЛИЕВ

policeБорбата е дали системата ще е в полза на спасените животи на пътя, или ще пълни джобовете на застрахователите

Вече 10 години в страната ни се говори за системата „бонус-малус“ при застраховката „Гражданска отговорност“.  Цяла декада говорилня по темата доведе дотам, че страната ни е сред единствените държави наред с Албания и Беларус, които все още нямат система, която да наказва лошите шофьори и да дава финансово предимство на добросъвестните. Същевременно България е на едно от първите места по брой на жертви в автокатастрофи на 1000 жители в Европа. Ефектът на въвеждането на системата върху намаляването на броя на жертвите на пътя е директен, показват практиките на европейските страни. 
В Англия тя е въведена в далечната 1914 г. Един век по-късно в България експерти, застрахователи и законодатели спорят каква система и в името на какво въвеждаме „бонус-малус“. Досега тя бе отлагана два пъти, а последната надежда е да влезе в сила от януари 2020 г. С трудната задача да въведе консенсусен проект на системата е нагърбена прясно назначената зам.-председателка на Комисията за финансов надзор (КФН) Илияна Христова. Практиката досега обаче показва, че в дъното на системата стои порочната норма нарушенията да следват не недобросъвестния и лош шофьор, а автомобила. За консултант бе наето гръцкото подразделение на международната компания „Ърнст енд Янг“, чийто експерти предложиха
цели 11 варианта на системата „бонус-малус“ 
Макар основната цел е да се въведе по-голяма справедливост при определянето на „Гражданска отговорност“, така че изрядните шофьори да плащат по-малко, а нарушителите – повече, през декември 2018 г. старият състав на КФН избра методика, която следва нарушенията на автомобила. Тя изключи от обхвата си държавните и общинските автомобили и на практика наказва примерните водачи. При това в първата година от действието си тя приравнява хората със „златен талон”, които дълго време не са имали нарушения с джигитите и убийците на пътя, които години наред са нарушавали правилата. В допълнение методиката бе представена ден, след като застрахователните компании заплашиха, че има опасност задължителната застраховка да скочи до 1000 лв. заради разширения брой роднини с право на обезщетения при загинал в катастрофа и на фона на развихрилия се скандал около лобистката поправка за слагане на таван на обезщетенията за близки на пострадали от катастрофи, внесена в парламента от шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова.
Така остана горчивият привкус дали системата се налага, за да преразпределя парите на „лошите“ и „добрите“ шофьори в полза на по-големи постъпления за застрахователите, или целта е да тя да намали нарушенията по пътищата.
Според проекта от 2018 г. беше въведена методика с редица уловки, които вместо бонус може да доведат до санкции за изрядните шофьори. Предвиждаше се клас за поведението на пътя да се присъжда както за собственика на автомобила, така и на самия автомобил. Класът за автомобила щеше да се запазва дори когато той смени собственика си. В резултат, ако шофьор без нарушения купеше кола на старо с рискова категория, застрахователят ще начисли наказателни точки според това в какъв инцидент е била замесена колата и ще определи по-скъпа застраховка. Ако един автомобил има няколко собственици, при определянето на „Гражданска отговорност“ ще се вземат предвид провиненията на собственика с най-рискова категория, което също ще оскъпи застраховката.
Когато изряден шофьор придобие чисто нов автомобил или право на ползване на такъв по лизингов договор, той няма да ползва отсъдената му до момента отстъпка, а ще трябва да плати базовата цена на застраховката, предвижда методиката. 
„Лошотията не само ще се предава, тя ще се пази в бъдещето, но лошотията става и заразна. Ако Гошо е лош водач и прави нарушения с даден автомобил, то и автомобилът става лош, защото с него е направено нарушение. И този вече лош автомобил ще предаде тази лошотия и на следващия собственик. Защото, ако Гошо продаде автомобила, следващият собственик ще продължи да плаща висока „Гражданска отговорност“, защото кара лош автомобил. Т.е. 
автомобилът ще зарази с лошотия
и новия собственик Иван. Нещо повече, лошият автомобил ще зарази и другите добри автомобили на Иван и те ще станат лоши, защото „Гражданска отговорност“ и на другите му автомобили ще стане толкова висока, колкото е на най-лошия от автомобилите“, коментира проекта Владимир Тодоров, шеф на „Асоциацията на застраховани и пострадалите при катастрофи“. Според него системата трябва да се въведе поетапно, защото при липсата на системни връзки и координация между Пътна полиция, Гаранционен фонд, застрахователи, брокери и съдебна система съществува риск от кавалкада от грешки и непълноти, които ще опорочат цялата система.
„Само си представете 1 млн. електронни фиша за превишена скорост на година как ще бъдат обработени, за да станат основа за „бонус-малус“ системата. Затова нека да бързаме бавно. Защото, ако нямаме ефективен начин за контрол на наличието на сключена застраховка „Гражданска отговорност“, няма смисъл въобще да въвеждаме „бонус-малус“. 
Трябва да свържем проверката за наличие на „Гражданска отговорност“ с тол системата, призова Владо Тодоров. Но все пак основната норма трябва да е регистрационният номер да следва ЕГН-то, да следва водача, а не регистрационният номер да следва автомобила, а това може да стане с кардинална промяна, смятат експертите.
Така съвсем логично проектът бе отложен за втори път и не можа да влезе в сила от началото на 2019 г.
Какво предлага сега КФН? Новият проект се вслушва в мненията на специалистите и сега автомобилът категорично няма да наследява греховете на старите собственици.
Греховете на шофьора ще бъдат най-вече отчетени на самия шофьор. Възможно решение е, ако предоставим автомобила на друго лице, извършените нарушения от това друго лице да се пренасят и върху собственика. В полиците „Гражданска отговорност” да бъде записвано кой ще кара колата. При извънредни ситуации, например ако собственикът на колата си счупи крак или се напие, всеки ще може да кара колата му, нищо че предварително не е бил записан в полицата. Но условието е през това време собственикът на колата да се вози в нея. Има и идея да бъдат предвидени случаи, при които някой 
страничен човек кара колата без собственикът да се вози
но все още не е уточнено как да стане това. Ако семейният автомобил се кара от двамата съпрузи, имената им ще трябва да бъдат записани в полицата. А цената на „Гражданска отговорност” ще се определя от провиненията на пътя на съпруга с повече нарушения.
Новото ръководство на Комисията за финансов надзор преработва и скалата, и правилата за застраховката. Предвижда се да бъде по-скъпа за системните нарушители и по-евтина за изрядните шофьори. Поскъпването за „лошите“ шофьори може да скочи до 700 на сто, а намалението за изрядните да е до 30 на сто. Това означава, че при базова цена на застраховката около 300 лв. „Гражданска отговорност“ може да скочи до 2100 лв.
Друга съществена промяна от предишния обсъждан вариант е, че повечето нарушения на пътя няма да водят до завишаване на цената на застраховката. По-скъпа ще бъде полицата за шофьорите, които са причинили катастрофа, ако застраховател е изплатил обезщетение по „Гражданска отговорност”, както и за сериозни нарушения като превишение на скоростта с поне 50 км в час. 
Дали този проект ще доведе до по-малко катастрофи на пътя и до дисциплиниране на водачите, ще стане ясно поне на втората година след въвеждането на новата система, смятат експертите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани