Половината от започналата на 24 септември съвместна българо-американска подготовка „Тракийска есен 2019” бе посветена на усвояването на получената нова парашутно-материална част в 68-а бригада „Специални сили”. След теоретични занятия и всички наземни тренажи и подготовки, курсът, проведен от инструктори от САЩ, завърши със скокове с използването на парашута тип „летящо крило” RA-1. В обучението участваха и получиха сертификат най-добрите 12 инструктори от 68-а бригада, двама от ВМС и един от ВВС. Оттук нататък те ще подготвят парашутисти за масовото внедряване на новата ултрамодерна система. Преди нея, в Специалните сили бе усвоен един от най-съвременните парашути с кръгъл купол американския МС-6.
RA-1 е на световно ниво и е една от най-съвременните парашутни системи тип „летящо крило” за военно използване. Дава възможност за скокове с принудително отваряне на парашута, посредством изтеглящо въже, със стабилизация и на ръчно отваряне, с въоръжение и снаряжение. RA-1 може да е натоварен с въоръжение и снаряжение, подобно на парашут с кръгъл купол. Осигурява изключително прецизно приземяване и много по-голям диапазон от допустим вятър. А това ще повиши много способностите на Специалните сили за изпълнение на задачи, посредством инфилтриране на нашите групи по парашутен способ и то в сложни условия, заяви командирът на 68-а бригада „Специални сили” бригаден генерал Явор Матеев.
Новият парашут е с по-голяма товароносимост от предишните тип „летящо крило”. Така че, RA-1 може да бъде натоварен до 210 кг и вече няма значение колко тежи един парашутист. Скоковете се правят до 9500 метра височина. Различна е и скоростта при падането надолу. Парашутът е направен за няколко начина на отваряния и може да се използва, както от парашутисти на много високо ниво, така и при новообучаващи се, обясниха инструктори от 68-а бригада, които направиха и скокове с кислородни маски.
Важна е и повишената безопасност при RA-1. Материята му е напълно съвременна. По запасния парашут има доста подобрения. Помислено е и при положение, когато скачащият по различни причини – ранен или изгубил съзнание, не е в състояние да отвори парашута. Тогава с помощта на компютър, на предварително зададени височина и скорост, RA-1 се отваря сам и спасява живота на парашутиста.
След курса по усвояването на новата система, около 400 парашутисти отработиха елементи от основните мисии на Силите за специални операции, като бе акцентирано на парашутно-десантната подготовка. Извършени бяха парашутни скокове от различни височини – учебно-тренировъчни, бойни с въоръжение и снаряжение, денем и нощем. Отчетено бе, че летателните програми са изпълняват по-добре от предишните години.
На съвместната подготовка ефективно бе използван капацитетът на американските военно-транспортни самолети С-130 „Херкулес” и на самолет С-27J „Спартан” от българските ВВС. Техните екипажи изпълниха съвместни задачи. Включиха се и хеликоптери от 24-а авиобаза и самолети от 3-а авиационна база.
За първи път „Тракийска есен” се състоя през 2010 г. В нея участваха парашутисти от ВВС, СВ и ВМС, от структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, включително Министерството на отбраната, Щаба на отбраната, НВУ „Васил Левски” и ВА „Георги Ст. Раковски”. Извършваха се между 320 и 350 парашутни скока на ден. Общо участниците, заедно с осигуряващите, бяха над 700 души.
Оттогава, зависимост от сезона, се провеждат „Тракийска пролет”, „Тракийско лято” или „Тракийска есен”, а често тези подготовки са повече от една на година. Днес приключва съвместната българо-американска подготовка „Тракийска есен 2019”.