Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.
Машините вече дават караул

Използването на роботи за водене на бойни действия традиционно беше тема на научната фантастика. То обаче започва да става реалност още от времето на Втората световна война и по-късно през Студената война. Първите стъпки са в областта на обезвреждането на мини, дистанционното управление на танкове и летателни апарати за разузнаване. Постепенно се оформи и убеждението, че в бъдеще войната ще се води главно с автоматизирани оръжейни системи. В момента най-популярната автоматизирана система е безпилотният летателен апарат – дронът. Все повече се разработват и наземни безпилотни апарати за най-различни цели – от разузнаване през пустинята и придружаване на конвои до охрана на военни обекти. С една дума, машините могат вече да дават караул, при това, ако се наложи – и да стрелят с абсолютна точност, защото има и такива, върху които се монтират снайперски пушки.
Роботизираните бойни системи не са съвсем автономни и все пак изискват намесата и контрола на човека. Но те имат огромното предимство, особено когато става дума за роботизирани летателни апарати, че при тях не се налага монтиране на скъпи животоподдържащи системи, освен това могат да правят маневри без ограничения в натоварването  поради отсъствието на човек на борда. Проблем за роботизираните системи все още са нестандартните ситуации, но учените вярват, че с развитието на изкуствения интелект решение ще се намери.

1-1Компанията Drone Shield е световен лидер в областта на електронната война. Базирана е в Сидни – Австралия, Вирджиния – САЩ, и Лондон – Великобритания. Тя предлага широка гама от решения за борба с безпилотни летателни апарати. Има богат опит в отбраната, разузнаването и космоса. Широко известно е, че дроновете вече се използват за извършване на терористични действия и шпионаж от дистанция. Терористите използват безпилотни летателни апарати, тъй като те са лесни за придобиване и експлоатация и осигуряват значителни възможности за пренасяне на товари на далечно разстояние. Специализираните технологии на Drone Shield осигуряват на въоръжените сили стационарни и преносими средства за борба с безпилотните заплахи, както и при охрана на летища, критична инфраструктура, и други важни обекти, които са част от националната сигурност.  
Технологиите на компанията предлагат на военните възможност за откриване и идентифициране на нежелани безпилотни летателни апарати. Осигуряват наблюдение в реално време и незабавна сигнализация. Тези технологии лесно се интегрират в съществуващите отбранителни системи. Осигуряват цялостна защита за действащи военни бази, оръжия, артилерия и личен състав. Съхраняват данни, които могат да се използват в съдебни производства.

Роботите настъпват по въздух, суша и вода.
1-2Преди няколко дни излезе съобщение, че американската армия вече финансира проучвания за автономно презареждане на безпилотни летателни апарати. Финансира се изследователска програма, която да разработи технологии за презареждане на безпилотни апарати от сухопътни превозни средства. 
Лабораторията при Командването за развитие на бойните способности на армията на САЩ (CCDC) в сътрудничество с Университета на Илинойс, Чикаго, ще разработи алгоритми за малки летателни апарати. Това трябва да доведе до създаване на софтуер, който да позволи на тези апарати да се завръщат от мисии, като автономно се презареждат от безпилотни наземни превозни средства.  CCDC е технологичният лидер на американската армия и най-големият разработчик на технологии. В този екип от световна класа работят 13 700 души, като над 10 000 от тях са инженери и учени, водещи експерти в своята област. 
Презареждането на безпилотните апарати от наземни безпилотни превозни средства ще допринесе за разширяване на оперативния обхват на безпилотните въздушни системи и ще помогне при военни мисии. Това ще даде и възможност на безпилотните самолети да определят оптималните маршрути по време на военните мисии за автономно връщане при наземните средства за презареждане. Този процес ще включва презареждане на безпилотните въздушни системи с помощта на бързи безжични технологии за прехвърляне на мощност, докато безпилотните апарати кръжат във въздуха около наземните средства. Технологията няма да изисква човешко участие. При успешното й прилагане ще отпадне необходимостта от пренасяне на хиляди батерии за безпилотните летателни системи, което е голямо предизвикателство за логистиката, и ще подобри бойните способности. 

Наземният безпилотник
333-1_1Водещият европейски производител на UGV (безпилотни наземни превозни средства) Milrem Robotics и разработчик на роботизирани бойни решения представи в Лондон петото поколение безпилотни наземни средства. Новото поколение събира целия опит, придобит от тестове, проведени в САЩ, Европа, Близкия изток и по време на френската операция в Мали. Освен това инженерите в компанията са взели под внимание всичко, което са споделили с тях различните въоръжени сили. 
Тази машина е многофункционално верижно превозно средство, което може да бъде оборудвано с различни оръжейни системи, включително и противотанкови установки, да има комуникация с дронове, да пренася товари и да евакуира хора от бойното поле.  Има автономни функции, включително навигация от точка до точка, откриване и избягване на препятствия.

1-3Шестместният самолет TriFan 600, предложен миналия месец от XTI Aircraft Company, съчетава способността на хеликоптера да излита и каца на всяка равна повърхност с размер на хеликоптерна площадка със скоростта и пробега на частните самолети. Новият му дизайн ще премахне необходимостта от писти и губене на време за пътуване от и до летището. Може да лети и по дестинации, които не се обслужват от авиокомпании. 
Самолетът притежава три усъвършенствани вентилатора, които го издигат вертикално, два високоефективни турбодвигателя и е изработен от леки материали от въглеродни влакна. Средният вентилатор се скрива много елегантно в корпуса. Очаква се TriFan 600 да набира максималната си скорост от 650 км/ч за 90 сек, като същевременно достига максимална височина над 9000 м за около 11 мин. Прогнозната му цена е 10–12 млн. долара. 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани