Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Аквапланинг погуби 17 на завой убиец край Своге

[post-views]
Аквапланинг погуби 17 на завой убиец край Своге

Димитър ИЛИЕВ
42-ма души, предимно пенсионери от софийското с. Световрачене, напук на лошото време са в приповдигнато настроение в следобеда на 25 август. Час по-рано са спечелили 3-то място на фолклорния фестивал катастрофа своге„Белокаменица“ в свогенското с. Царевец. Жените от самодейната група „Иглика“ изпели три песни, журито им присъдило трето място. Връчването на наградите трябвало да е в 18 ч, но хората решили да не чакат церемонията. Потеглили по-рано към Световрачене заради надвисналите черни облаци с надеждата да се приберат по светло вкъщи. Дъждът ги ударил точно когато минавали през Своге. Два километра по-надолу по дефилето водата се леела като из ведро. Автобусът карал бавно, но изведнъж поднесъл, чули се спирачки, ударил странично 4 коли и се понесъл към дерето. Обърнал се веднъж през тавана – и се стоварил върху циментова площадка. От 42-мата пътници на място загинали 14. След това от ранените в линейките умират още двама, по-късно още един – вече в болницата. Възрастните хора и шофьорът им Григор Григоров едва ли са имали време да осъзнаят какво се случва.
Катастрофата край Своге вероятно щеше да стане една от поредицата кървави инциденти, които почти винаги се случват през лятото. Става ясно, че шофьорът е изключително опитен, карал е с около 45 км/ч при ограничение от 40 км. Самият Григоров, който оцелява в катастрофата, признава по време на първия разпит, че за момент е отклонил вниманието си,  а след това е било прекалено късно – автобусът станал неуправляем, понесъл се към насрещното платно и там започнали последователните удари с автомобили. Автобусът се ударил в бетонната стена и тръгнал наобратно – надясно към пропастта. Там 
мантинелата вече била потрошена от друга катастрофа преди месец и на практика тя просто стояла подпряна на пътя.
От фактологията става ясно, че не шофьорът е в основата на катастрофата, а вероятно причините са много по-сериозни. Става дума за компрометирана асфалтова настилка, в която вероятно са използвани неразрешени чакълести фракции, както и за неправилно построен път с обратен наклон. Това създава предпоставки при силен дъжд в лявата лента да се образува воден филм, който води до аквапланинг и неуправляемост на превозното средство.
Затова разследващи и жандармерия изземват цялата документация по строителството на пътя от двата офиса на фирмата „Мегаинвест холд“ в Дупница. „Мегаинвест холд“ е част от консорциума с „Трейс Своге“, които са изградили участъка София–Своге–Мездра. Преди това разследващи и прокурори 
изземват и документи 
от централата на „Трейс груп холд“ в София. В официална позиция от „Трейс груп холд“ сочат, че не носят вина за инцидента, тъй като асфалтовата настилка е положена през 2014 г., а пътят е пуснат в експлоатация същата година, но приет през 2016 г. Но пък шефът на „Мегаинвест холдинг“ Цветан Цветанов казва пред сайта dir.bg, че фирмата му е отговорна само за участъка край Елисейна, а дъщерната компания „Трейс груп холд“ – „Трейс–Своге“ е отговорна за участъка, където се разиграва трагедията с автобуса.
В същото време прокуратурата обвини официално шофьора на автобуса Григор Григоров, че „по непредпазливост е причинил телесна повреда на повече от едно лице и смъртта на повече от едно лице – 16 лица, като случаят е особено тежък“. Обвинението е задължително заради текста в Закона по пътищата, че шофьорът трябва да съобрази скоростта и начина на управление на превозното средство с пътните и метеорологичните условия.
свогеСпоред вътрешния министър Валентин Радев Григоров има 7 фиша, но те не са за груби нарушения на правилника за движение по пътищата – шофиране без колан, превишена скорост и др., но не и за алкохол.
Една от легендите на разследването на пътно-транспортни произшествия ексследователят Георги Илиев възмутено коментира, „че многократно държавните органи са били сигнализирани за лошото състояние на пътя, но държавата не била в състояние да застави фирмата изпълнител да си отстрани недостатъците по този строеж. 
Не е ясно кой и как е подписал акт 16 
за пътя – дали това са служители на АПИ, или някой друг. Но този, който е дал сертификат и е пуснал пътя за движение, нека той си носи отговорността, при положение че пътят е неизправен“.
В същото време от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) твърдят, че проблемните участъци по пътищата в страната, на които е възможно да се получи аквапланинг, са 48. Аквапланингът се случва, когато върху пътната настилка има воден слой, който създава т.нар. „хидродинамичен клин”, заради който гумата на превозното средство временно губи сцепление с пътя, а това води до загуба на контрол от страна на шофьора. 
В тези 48 отсечки служители на АПИ работят приоритетно. Към момента е отстранен най-големият участък, предразположен към такива инциденти, на АМ „Тракия”. Той се намира в посока София, между Ихтиман и Пазарджик, като рисковата отсечка е на 67-ия километър. Проектира се отстраняването на още два опасни участъка на АМ „Тракия” в района на Ихтиман. Предстои работа и по още 13 отсечки с подобен риск, но на АМ „Хемус”. 
Но областният управител на София Илиян Тодоров обвинява точно АПИ за катастрофата. „През 2017 г.  изпратих писмо до Министерски съвет, до председателя на АПИ и до директора на Областно пътно управление, в което давам пълен списък с пътищата, които са в критично състояние и които могат да предизвикат катастрофи. Вече 10 месеца нямам отговор”, поясни той. Според него от 2011 г. всички структури в областите са длъжни да дават тримесечни отчети за извършената дейност. Областно пътно управление до този ден е трябвало да ми предостави четири отчета за извършената от тях работа. Получил съм само един”, каза още Илиан Тодоров.
„Седем месеца се молих на АПИ да сложат табели откъде започва и докъде свършва Софийска област. За съжаление в България в топлите си кресла стоят едни самозабравили се хора, 
анонимни чиновници експерти по „нищоправене”, които си позволяват да нарушават заповедите на министър-председателя”, заяви областният управител на Софийска област.
Най-големият проблем обаче е корупцията, която в този случай убива. Затова пред следователите стои най-важният въпрос – да се направят експертизи с какви материали е построен пътят,  монтирани ли са правилно мантинелите и защо своевременно този път не е бил поддържан.

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани