Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Твърдината Самуил

[post-views]

През тази година на 6 октомври се навършват 1000 години от смъртта на българския цар Самуил. Вече има създаден организационен комитет, който ще осъществи поредица от инициативи, свързани с тази годишнина. Историците очертават образа и мястото на Самуил в родната ни история като държавник, който прави всичко възможно да не се прекъсне нишката на българската държава.
Мисля си, че в общественото, а и защо не в националното ни съзнание образът на Самуил се очертава преди всичко с трагедията, когато вижда ослепените от Василий II свои войници.
Казват, че подобно отношение към военнопленници в световната история едва ли има. Твърдината на Самуил и делото на Самуил едва ли трябва да се измерват единствено с височината на крепостните стени, с дебелината на зидовете или с броя на бойниците. Всеки, който пожелае и намери време може се припомни за този български владетел от края на Първото българско царство.
Византия днес я няма. Останали са само архивни неоспорими документи, които осветляват каква е била историята на българите и българската държава. Колко и какви са все пак знаците на историята за Самуил?

Саркофагът от остров Свети Ахил

Предполагаемите останки на цар Самуил се пазят не у нас, а в нашата южна съседка – Гърция в археологическия музей в Солун.
През 1965 – 1975 г. професор Николаос Муцопулос от Солунския университет извършва археологически разкопки в различни части на Гърция, но един от обектите където работи е о. Св.Ахил в Малкото Преспанско езеро. На този остров има базилика, която професорът изучава и обследва. През 1969 г. той съобщава, че е открил мястото, където е бил погребан цар Самуил.
Саркофагът е изграден от цели мраморни плочи. В засводена гробница е положен мъж, чиито скелет при откриването е ярко пурпурен, дълъг 160 см, на възраст по време на смъртта определена от антрополозите около 70 години. Главата е положена върху възглавница от керемиди, а върху нея вероятно е имало друга от скъп плат.

Каменният саркофаг, където се предполага, че е било положено тялото на Цар Самуил
Каменният саркофаг, където се предполага, че е било положено тялото на Цар Самуил
След поредица от изследвания в авторитетни научни центрове професорът стига до предположението, че намерените останки – скелет и череп са на цар Самуил.
Професорът предоставя на посланика на България в Атина проф. Николай Тодоров гипсови копия на черепа, заедно с три кости за археологическия музей и на СССР – в Армения. Направени са две реконструкции на царя – едната в Руската академия на науките в Института по антропология и етнология, а другата в БАН. И двата образа са експонирани в Националния исторически музей.
При изследването на скелета от гръцките учени е установена накриво зарастнала под ъгъл от 140 градуса фрактура от бойна рана на лявата лакътна кост. Всичко това, заедно с данните за възрастта, ръста, царските одежди на погребания, данните на историческите извори, че българския Цар Самуил е ранен в ръката през 997 г. в битката при Сперхей и без съществени грижи на място се налага да се върне в столицата, безспорно определят, че това е Цар Самуил. Царското погребение потвърждава сведенията на летописите, че след смъртта си на 6 октомври 1014 г. той е бил погребан точно в църквата „Св. Ахил”.
Преди десетина година екип на БНТ засне документален филм „Островът на Самуил”. Според авторите на филма / журналистът Горан Благоев, операторите Емилиян Динов и Данислав Кънчев/ това е първият български телевизионен екип, който попада в това знаково място за българската история.
Кадрите от о-в Свети Ахил в Малкото Преспанско езеро ( днес в Северна Гърция), където е била любимата резиденция на цар Самуил и където той е погребан през 1014 г. В националното честване на годишнината от смъртта на Цар Самуил се предвижда да бъде организирано поклонение на острова в деня на смъртта – 6 октомври.
Един от екипа, заснел документалния филм, е операторът от Военния телевизионен канал Емилиян Динов. „Беше доста напрегнато, когато тръгнахме да снимаме. Все още не бяхме членове на Европейския съюз и малко трудно можеше екип, подобен на нашия да се придвижва свободно на гръцка територия”. Това си спомня Емилиян Динов и допълва, че освен телевизионните снимки той има и доста фотонегативи. Беше ми интересно, казва Емилиян, най-малкото защото това място е свързано с последните дни на Цар Самуил. Саркофагът му бе празен, до него има още няколко, говори се, че това са на негови приближени. В полуразрушената черква на острова има и ниши, където са положени костите на Самуилови войници.

Плочата с кириловите букви

В археологическия музей в София се пази плочата на Самуил. Открива я и организира пренасянето й от с. Герман, Преспанско по време на Първата световна война писателят и етнографът Стефан Л. Костов. За повечето от нас той е известен като литератор и комедиен автор, но не бива да се подценява дейността по издирването на български старини от етнографи към българската войска. Богдан Филов е определен със заповед от 17 септември 1915 г. за археолог при щаба на Първа отделна армия.

Надписът на Самуиловия камък
Надписът на Самуиловия камък
Още през Балканската война от 1912 г. Министерството на просвещението натоварва Богдан Филов да състави научна мисия, която да открива, описва и събира археологически и етнографски старини в Одринско. И през Първата световна война той организира цялата тази дейност – през юли 1916 г. Щабът на Действащата армия натоварва най-изтъкнатите български учени да извършат цялостно проучване на българските земи: географско, физико-географско, геолого-рударско, лингвистично-етнографско и историко-археологическо отношение.
Богдан Филов обикаля с проф. Йордан Иванов Беласица и до с. Ключ откриват голямо средновековно укрепление. Начинът на изграждането на укреплението се среща само в Преспа, столицата на Самуил. Двамата учени пресъздават какво се е случило при с. Ключ и са категорични, че това е крепост, градена по времето на Самуил.
В Българската армия по време на Първата световна война действат двама етнографи – в Първа армия е Стефан Л. Костов, а във Втора – Антон П. Стоилов. Те вече знаят за надписа, станал известен от проучванията на руския учен Успенски, който прави научно съобщение, че през 1898 г. е открил Самуиловия надпис от 933 г. Фьодор Успенски е директор на Руския археологически институт в Константинопол и има възможност да прави изследвания в Македония.
Преди да замине на фронта, Стефан Л. Костов е уредник в Етнографския музей в София. Той вече има опит от Балканската война през януари 1913 г. В архивите се пазят рапортите, не само тези на преките му началници, но и негови, в които се описва дейността му.
В един от рапортите си, от 10 октомври 1916 г. той пише, че по заповед на Началник щаба на 1-ва отделна армия в началото на октомври е заминал за с.Герман – целта е била да прибере от това село известния Самуилов надпис и го пренесе в Стара България. Как и какво прави, но Стефан Костов уговаря местните хора – той изрично подчертава, че селото е типично българско, за да може плочата да бъде извозена с кола до Битоля и оттам за София.
Плочата е правоъгълна — дълга 1.25 м., широка 0.52 м. и дебела 10 см., тежка около 150-200 кг. По средата са издълбани три легла за метални кръстове, последните липсват. Плочата от двата края е отчупена, а надписът е в левия долен ъгъл. Всичко са 11 реда, от които само първите два цели.
Учените уточняват, че Самуиловият надпис е старобългараски епиграфски паметник от 993 г., един от най-старите датирани надписи на кирилица. Върху нея е издълбан по нареждане на цар Самуил в памет на родителите му комит Никола и Рипсимия и брат му – Давид.

Велин Яворски

Най-ново

Единична публикация

Избрани