Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Войната по пътищата се решава в съда

[post-views]
Войната по пътищата  се решава в съда

Пак се прочухме! България е на първо място в ЕС по брой на жертви на пътни произшествия. От началото на годината загиналите по магистрали, шосета и улици вече надхвърлят 180. Отново гоним „рекордите” от началото на 90-те години, когато към декември бройката на убитите се закръгляше към 1000. А пострадалите, ранените и осакатените надхвърляха 10 000. Само за година – 11 000 българи извън житейския ритъм. 1000 от тях – безвъзвратно.

Оттогава, вече четвърт век, все водим битка с пътните бандити, хулигани, джигити, убийци. И тя все още не завършва с „победа на здравите сили”. Сигурно е прав премиерът Борисов, като казва, че преодоляването на демографската криза ще стане и с озаптяването на кръвопролитията по пътищата. Не стига че се раждат по-малко деца, че млади хора емигрират, ами и сами се избиваме заради алкохол, наркотици, високи скорости.
Много пъти се вземаха драстични мерки, завишаваха се глобите, но войната по пътищата продължава. Сега се правят нови законови промени, които да отстранят дребни наглед несъвършенства в нормативните документи, които обаче правят в много случаи 
санкциите безсилни в съда
Едно от тях е записаното разпореждане, че кръвна проба на заловен с алкохол водач се взема само от лекар. Както казва и премиерът, едва ли на някого от нас, когато отидем на изследвания в поликлиниката, кръвта ни се взема от лекар, а не от лаборант или сестра. Оказва се, че в много от случаите на пияни шофьори наказателната санкция пада в съда именно защото той не бил „боцнат” от доктор.             
На съгласувателен етап с министерствата на правосъдието и на здравеопазването е наредбата, която касае вземането, транспортирането и изследването на проби за установяване на наличието на алкохол и наркотични вещества в кръвта на водачите. Това информира главният секретар на МВР главен комисар Младен Маринов по повод на предприетите действия по поставените на заседание в Министерския съвет краткосрочни и дългосрочни задачи за противодействие на пътния травматизъм. Наредбата е много важна като елемент от тази дейност, надявам се, че с влизането й в сила 
14-KATAJIQредът ще бъде достатъчно надежден
за да не може актовете при обжалване да отпадат, допълни главен комисар Маринов. Той  отново припомни, че сред основните причини за пътнотранспортни произшествия е именно шофирането в нетрезво състояние или под въздействието на наркотици.
Стремежът ни е с мерките на организационно и контролно ниво, което е основното задължение на органите на МВР, и с новите изцяло оборудвани автомобили, които бяха предоставени на служителите от Пътна полиция, да постигнем добър ефект по отношение на дисциплината на пътя, коментира главният секретар на МВР. Има достатъчно оборудвани автомобили, които дават възможност за бързо 
прилагане на закона на място
Вече са доставени и техническите средства, с които ще се извършват пробите за установяване на употреба на алкохол и наркотици. 
Вече са засилени полицейското присъствие, целият ресурс на Пътна полиция и част от този на Охранителна полиция, който има правомощия да работи по ЗДП, ще бъде на улицата, и контролът ще бъде 100-процентов, заяви главният секретар на МВР. 
Това е другата основна мярка, която се предвижда и която от време оно си остава най-важната, стига да се прилага наистина пълноценно. Оказва се, че сега на пътя действат 
три служби от три министерства
Катаджиите са от МВР, а ДАИ и Пътната агенция – от транспортното и регионалните министерства. И никоя от тези структури не може сама да извърши пълна проверка, особено на товарни автомобили. Перспективата е КАТ да поемат изцяло контрола на пътя във всичките му измерения – от правоспособността на водача и винетката до техническата изправност на автомобила и спазване на правилата за превоз на хора и пътници.
Според вижданията за „окончателна победа” се предвижда и повишаване на заплащането на пътните полицаи. Това, без да бъде казано официално, явно е за да престанат те да бъдат изкушавани да задават сакралния въпрос „И ся кво праим?” Само не е ясно каква заплата би трябвало да се начисли на катаджия, за да стане той недостъпен за корупционно мислене. 

14- AUDIДамоклев меч

Чувството за дисциплина и уважение към законите чрез тяхното спазване се изгражда както чрез убеждение, което да се превърне в съзнателно гражданско поведине, така и чрез законовата принуда, която създава не само наказателен ефект, но и респектираща превенция, които трябва да висят като дамоклев меч над главата на всеки седнал зад волана, за да не си позволява волности, които да стават елемент от черните хроники.
Проблемът у нас е, че все още и докога ли наказателните санкции са живи на хартия и почти нереални като действителност. Вече стана въпрос за кръвните проби. Масовото „опрощаване” на шофьорски провинения чрез тяхното падане в съда създава усещането за безнаказаност. Другият проблем е със събираемостта на глобите. С всяка поредна законова кампания за „война срещу войната по пътищата” финансовите санкции стават все по-големи. И стоят с години някъде из агенцията по приходите, където са прехвърлени, след като е изтекъл срокът за плащане в КАТ. Процедурата е дълга, минават години и доста често накрая глобите „падат” поради давностни срокове. Станалата вече популярна дерегистрация на автомобила би могла да обхване и тези, които не плащат глобите си. Тук обаче ще изскочи проблемът, че собственик на колата бил един, пък нарушението извършил друг и поради това не можеш да лишиш „правилния” собственик от частната му собственост. Друг е въпросът дали той не попада в графата „съучастник”, предоставяйки автомобила си на нарушител?
Премиерът апелира за премахване на пътния знак, обозначаващ контрола с радари и камери, защото там всички намалявали и после пак нарушавали. Трябвало да карат нормално навсякъде. Така е. Но когато това не се случва, остава старата изпитана практика – живият респектиращ контрол, наречен добрия стар катаджия. На когото дано повишат заплатата така, че стоппалката в ръката му да не бъде „хранилка”, както е популярно позната и сред шофьорите, и сред полицаите, а наистина дамоклев меч за пътните бандити. Организацията на неговата превантивна работа пък зависи от началниците му. За да не се получават никога вече такива трагедии като миналогодишната в тунела „Витиня” на магистрала „Хемус”. Има ограничителни знаци пред входовете на тунела. Но нямаше пътни полицаи, които само с вида си да „повеляват” спазването им. Както и сега почти няма. Няма и на изходите, където да ловят излитащите от „тръбите” с по-висока от разрешената скорост. Наистина не може „на всеки километър” – катаджия. Но възловите и рисковите места се знаят. Нека са поне там. Законовият дамоклев меч на държавата.   

Най-ново

Единична публикация

Избрани