Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

F-16 Блок 70 -едно решение за историята

[post-views]
Американски изтребители прехванаха два руски бомбардировача край Аляска

two f-16Депутатите подходиха държавнически – да закупим най-добрия самолет, който можем да си позволим

Разговорът за закупуването  на самолет F-16 Блок 70 приключи, но само в пленарната зала на НС. Точката му беше сложена с гласуването  на депутатите и ратифицирането на предложения от МС пакет от 4 договора, отварящи вратата за модернизацията на българските ВВС, с актуализирането на бюджета и закона за Рамковото споразумение за индустриално сътрудничество. На историята и на времето като справедлив съдник на взетото решение залагаха и подкрепящите, и отхвърлящите предложението на кабинета. А иначе всички бяха “за” да се сложи край на 30-годишното неглижиране на модернизацията и на ВВС, и на Военноморските, и на Сухопътните войски. Но отчитаха, че решението е стратегическо. 
Спорът между представителите на управляващите и на опозицията и в зала, и преди това в Комисията по отбрана беше дали правим най-правилния избор на нов боен самолет и не натоварваме ли извънмерно бюджета с плащането на куп на цялата сума по договора. Надделя мнението, че  инвестирането в сигурност няма алтернатива и че депутатите правят геостратегически избор за развитието на ВВС и на армията ни. Така и минаха изказванията – между геополитическите и чисто техническите аргументи. Но както каза председателят на Комисията Константин Попов, след толкова реална работа на много институции, писането години наред по този проект само на хартия приключи. И разчета на много експерти, подплатен от политическото решение, доведе и до реалното – да се закупи този съвременен самолет с изключителни технологии в него. Защото реалните условия ги имаме, каза Константин Попов – добра икономика, стабилна финансова система, добра външна политика, имаме и парите. И вземаме държавническото решение  – да закупим най-добрия самолет, който можем да си позволим. И предложението на опозицията да се отложи решението със 6 месеца само щеше да върне нещата в началото. 
А както напомни вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов, всяка година, не – всеки месец цените на този пазар се променят. Нагоре… А със сключването на договора за нов боен самолет “сега сме на магистралата” в модернизацията на армията, както се изрази народният представител от Комисията по отбрана Валентин Радев. С него и започва превъоръжаването на Българската армия с натовско въоръжение. Между добрите пожелания и реалните възможности за решения бяха повечето от изказванията на депутатите. Публикуваме две от тях – на хора, свързани професионално с армията, сега от резерва – на генерал Симеон Симеонов и на полковник Владимир Тошев. 

simeonovС новия самолет България генерира сигурност

Симеон Симеонов
Едно от дълги години очаквано събитие се случва с придобиването на нов самолет за военната ни авиация. Сигурността струва пари и ние трябва не само да сме консуматор, но и да генерираме сигурност. С този проект, както и с бъдещите два – за ВМС и за СВ, правим именно това. Категорично съм против това да се противопоставят видовете въоръжени сили. Напротив, проектите трябва да вървят заедно: до края на годината – морския, а да се надяваме веднага след това и този за Сухопътните войски. Далеч съм от мисълта и че Българската армия изведнъж ще стане много по-боеспособна с новите 8 самолета, но все пак ще придобие сериозни бойни способности, ще бъде част от интегрираната система на НАТО. 
Изказват се опасения как ще се опознават F-16, когато започнат да летят. Но ние от 2005 г. започнахме ученията с американските ВВС и със самолети F-15 и F-16. Те са летели в небето на България, водели сме учения, които продължават и сега. Т.е.- имаме си начин, по който да го правим. Изказват се и опасения, че като няма прецизни лазерно управляеми бомби или ракети въздух – повърхност,  няма да има подкрепа на Сухопътните войски. Но до 2023 г., когато пристигат първите нови самолети, имаме 4 години, през които ремонтираните МиГ-ове и СУ-25 ще осигуряват подкрепа на Сухопътни войски. А до идването на новите самолети се надяваме, че ще бъдат сключени договори и за бооекомплектите. А Link 16 е изключително важна система, с която нашите самолети ще са във връзка с летящите на въоръжение самолети в НАТО и най-вече с нашите съседи с F-16. Така  взаимодействието между тях ще е много силно.
В заключение – за сигурността трябва да се дават пари, щом искаме да сме натовска армия и в крак с времето. Ние купуваме сигурност за нашата страна, не хвърляме пари на вятъра. Изостанахме с модернизацията на армията, така че сега трябва да ги отделим. И когато пристигне новия самолет, той трябва да бъде използван максимално – 200 часа на година за всеки самолет. Това означава максимално натоварване, за да имаме боеспособна авиация. Така че, сега да гласуваме актуализацията на бюджета, а за догодина да подкрепим следващия бюджет за отбрана такъв, че да осигури необходимите средства за Министерството на отбраната.

toshevИнвестираме в бъдещето на военната авиация
Владимир Тошев
На практика със закупуването на нов боен самолет извършваме една революция не само за ВВС, не само за Българската армия, но и за България. Реално пренастройваме и пренасочваме нашата държава в посока НАТО и ЕС. Но като всяко революционно нещо срещу него има съпротива, като едното е увеличаването на парите по договора. Ако “разхвърляме” обаче сумата за гаранционното поддържане на тези самолети и цялото оборудване в годините напред, за F-16 средствата ще са около 54,6 млн. долара на година. А само за тази година разходите за поддръжка на МиГ- 29 са $46,9 млн., а за СУ-25 се дават $57,1 млн. Като съм сигурен, че когато се закупува каквато и да е нова техника, а сега купуваме супертехника, парите няма да се увеличават прогресивно, а за двата стари самолета парите за поддръжка естествено ще се увеличават. 
Но най-важното е, че това, което купуваме сега, е бъдеще за военната ни авиация и бъдеще и перспектива за Въоръжените сили. Защото F-16 Блок 70 притежава 70% от хардуера и 95% от софтуера на самолетите F-35. При сравнителни характеристики с други типове самолети по принцип той ги превъзхожда от 1,3 до 1,6 пъти като еднотипен многоцелеви изтребител. И притежава нещо, което засега все още го няма на въоръжение в другите самолети, включително и в американските. Това е радарът, който може да следи до 20 цели едновременно, като може да води почти автоматизирана стрелба едновременно по наземни и по въздушни цели. За първи път има бойна платформа в света, на която се влага бордови компютър, който на практика почти изключва възможностите за каквито и да е грешки по време на нормален полет или на бой. Разполага с прецизна, с може би най-бързата в света GPS система, която осигурява на пилотите абсолютна ориентация в пространството и времето. Има супер нова автоматична система за предупреждение и за защита от сблъсък със земята дори при претоварване на пилота и ако нещо се случи с него. По отношение на боекомплекта, от 1981 г., откогато самолетът е участвал в бойна атака, не се е налагало да използва пълния си боекомплект, а ние вземаме повече от един брой комплект на машина. 
А що се отнася до завишаването на средствата по договора, от момента, когато парламентът разреши на правителството да го сключи на цена до 1,8 млрд. лв. – само оттогава досега за около година цената се е вдигнала със 176 млн. долара. Защото, когато препоръчвахме на кабинета какви действия да предприеме, цената на долара е била 1,6 лв., а сега е 1,75… Алтернативата е да продължим до края на живота им с МиГ-овете, а после да плащаме на някого да ни охранява въздушното пространство…

Най-ново

Единична публикация

Избрани