Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Скандинавски радар от ново поколение

[post-views]
Скандинавски радар  от ново поколение

Датската компания Nordic Radar Solutions (NRS) разработи усъвършенствана радарна система от следващо поколение за военни и граждански цели. На първо място новите радари ще намерят приложение във Военновъздушните сили. Целта е да се постигне бърза радарна оценка на целите за военни операции. Ограничените военни бюджети, нарастващата сложност на средата за сигурност изискват ефективна и бърза оценка на критичните ситуации. Традиционните методи вече не са достатъчни, за да се получи адекватна обратна връзка при оценка на определена ситуация.

Спонсор на новата радарна система ABISS и партньор на „Нордик Радар Солюшънс“ (Скандинавски радарни решения) са Датските въоръжени сили. Целта на сътрудничеството е да се създаде нова радарна система за полигона на Кралските датски Военновъздушни сили в Югозападна Дания. Чрез системата  ABISS трябва да се пести време и да се намалят разходите по време на тестването на различни видове въоръжение на полигона, както и за обучение на персонала при усвояване на нови видове боеприпаси, за намаляване на тяхното количество и съответно на разходите. Новият радар има способността „да вижда“ точно в целта, да преценява точността, скоростта и ъгъла на поражението и да предоставя качествена обратна връзка, при което не се изисква достъп до интернет. Системата работи в реално време, през деня и нощта, и при всякакви метеорологични условия. Всички данни се отчитат автоматично, обработват се статистически и се предоставят на пилота в самолета или оператора на земята. Системата изработва сама окончателния доклад за дебрифинга на пилота, след като кацне на земята. Характеристиките на системата са такива, че тя може да наблюдава, от една страна, обширна целева област, а от друга – да отчита с абсолютна точност поражението на бомбите и ракетите, дори ако пропуснат целта със значително отклонение. Цялата система е събрана в един контейнер, много лесно и бързо се развръща  и настройва на полигона, затова и не се изисква допълнително оборудване. Радарът е абсолютна иновация, базира се на съвсем нови решения. Това е така, защото един от основателите и главен изпълнителен директор на „Нордик Радар Солюшънс“ Пер Шмок – бивш пилот на изтребител Ф-16 на датските ВВС и впоследствие летец изпитател, започва да мечтае за радарна система, която да дава точна и по-бърза обратна връзка по време на различни тестове и тренировки, спестявайки време и пари. Двамата с неговия партньор и експерт по радарни технологии – норвежецът д-р Торстен Елмкяер, решават да създадат една съвсем нова технология, защото това, което им предлага пазарът, не ги задоволява. Новата система трябва да работи в три сектора и да предоставя бързо подробни висококачествени данни.

Както стана дума по-горе, на първо място това са потребностите на Военновъздушните сили при тестове на въоръжение и обучение. Следващият сектор с критически проблеми са летищата и безпрецедентното нарастване на въздушния трафик. За пет години в някои региони въздушният трафик е нараснал два пъти. И със сигурност тази тенденция ще продължи. Отломките по пистите за рулиране и кацане, птиците и дроновете във въздушното пространство стават все по-голяма заплаха за сигурността на полетите и здравето и живота на пътниците. Особено уязвими за случайни въздействия са огромните пътнически лайнери при излитане, при това с пълни резервоари.

Днес всички летища разчитат на патрули, които извършват проверки, но понякога влошената видимост или чисто човешки грешки могат да доведат до непредвидими последици. Затова NRS разработват радарна система с висока прецизност за избягване на поражения от отломки, птици или безпилотни летателни апарати. Третият важен сектор, който се ползва от радарните системи на NRS, е секторът на вятърната енергия – вятърните паркове. Огромните вятърни турбини убиват птици и прилепи, както и застрашават живота на всичко, което е близо до тях. По тази причина, когато се строят вятърни паркове, трябва да се правят проучвания за евентуалното им въздействие върху живота на птиците. В този сектор NRS работи съвместно със своите партньори от Университета Чалмърс (Швеция), GEOsat (Германия), DHI (Дания) и Circle Consult (Дания). Целта е разработване на мултисензорна система за автоматично откриване на птици и разпознаване на видовете на територията на вятърните паркове. Всичко това е с цел защита на птиците и същевременно запазване на търговския потенциал на вятърните генератори.

Антидронова система проследява по 100 цели

Компанията „ЕЛТА Северна Америка“ създаде нова лазерна система за откриване и унищожаване на малки дронове с минимални или никакви щети. Системата тежи 230 кг и има мощност близо 600 W.  Новата C-sUAS е мобилна и е оборудвана с усъвършенствана технология за откриване и проследяване на малки дронове.

ELTA North America’s OTM v4 for U.S. Department of Defense

Системата е разработена по заявка на Министерството на отбраната и на Министерството на вътрешната сигурност на САЩ. Тя е предназначена и за отразяване на терористични атаки с дронове. Супертехнологична е и може да открива, идентифицира и проследява по 100 цели едновременно в радиус от 360 градуса. Монтира се върху леки бронирани машини и работи по време на движение.

Дирижабъл за космически операции

По заявка на Военновъздушните сили на САЩ компанията  „Скайборн Технолоджи“ разработи нов високотехнологичен безпилотен дирижабъл, който в бъдеще ще се използва и за космически операции. Дирижабълът DATT 600 е предназначен да лети на височина между 4500 и 6000 м първоначално, но впоследствие неговите възможности трябва да достигнат до покоряване на височини до 30 000 м и достигане до близкия космос. С него най-вероятно ще могат да пътуват и космически туристи.

Дирижабълът има дължина 75 м, цилиндрична форма и нови аеродинамични качества за изпълнение на далечни полети. Задвижва се от пет електродвигателя. Ще се използва за контрол, разузнаване и наблюдение, както и ще може да изстрелва дронове от борда си. Очаква се първата доставка на дирижабъла да е през 2023 г.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани