Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Майор Иван Конорски: Ще стане ли логистиката ахилесовата пета на батальона?

[post-views]
Майор Иван Конорски:  Ще стане ли логистиката ахилесовата пета на батальона?

Ако не мотивираме младите хора да постъпят при нас, на кого ще предадем професионалния си опит, казва заместник командир по логистиката на 10 механизиран батальон Враца.

Победата в боя, неслучайно се диктува в голяма степен от логистиката на една армия. Класически пример е подходът на генерал Норман Шварцкопф при подготовката на „Пустинна буря“ – за броени дни се произвеждат 500 000 подобрени памучни униформи от 100% памучен поплин, за да се подобри комфорта на американските войници, опериращи в горещи сухи пустинни условия.

Майор Иван Конорски, заместник командир по логистиката във врачанския 10 механизиран батальон изброява минималния набор от професионални качества, необходими в тази професия. Сред тях са способността да поемаш отговорност и да създаваш многослойна организация, способна да реагира на всякакви условия и неочакваности, с които реалността изобилства. Самият той е в армията от 18 години. Избрал е военната професия, защото му осигурява сигурна работа след училището във Велико Търново. „Изборът съм направил още от малък. Дядо ми, баща ми работиха в рудника на нашето село. Нямаше голям избор: или в рудника, или в армията…“

Работата не го притеснява, въпреки че се налага да е 24 часа на разположение. Сред най-важните за батальона са задачите по доставянето на резервни части за машините, осигуряване на горивото, на бойните припаси за подготовката, обличането и стъкмяването на личния състав. Динамиката на променящата се обстановка поставя много предизвикателства, които изискват нестандартни решения. С прехраната проблемите са най-много, заявките се изготвят предварително. На полигона  Сливница се е налагало екстрено да се решават и проблеми с машините – да се докарат части от Враца, защото липсват на място, а са нужни за отстраняване на авария. През 2021 година на батальонното учение всички логистици се връщат до склада във Враца, защото се счупили едновременно 4 вериги. Решенията трябва да се намират бързо, „ако липсват в нашия склад, ги заявяваме към 3-то бригадно командване и частите се доставят на място…“.

Некомплекта в личния състав е ахилесова пета. При механик-водачите положението е най-зле. Липсват им 19 механик-водача от общо 30. При занятие с повече машини, вземат механик-водачи от другия батальон, за да изпълнят задачата. А после става обратното – те им дават от своя батальон, защото проблемът е всеобщ. И нерядко водачите се претоварват.

Трудни моменти през зимата не са имали. В летния сезон е по-тежко, защото машините прегряват и се налагат ремонти на място или в по-тежки случаи се налага да се подмени повредената машина със здрава. Логистичният взвод я ремонтира в гарнизона и тя се връща обратно на полигона.

Попълненията с кадри не са достатъчни. От новопостъпилите има само един млад кадрови войник – шофьор. Вакантните места във взвода са най-много за войници шофьори и въпреки че старите са опитни и натрупали опит, няма на кого да го предадат. „Младите идват, виждат какво е положението и след 1-2 месеца напускат. Не задълбават в професията, търсят по-лек начин да си изкарат парите…“ пояснява майор Конорски. Според него належащо е да им се увеличат възнагражденията, защото не са конкурентоспособни на останалите организации като полиция, охрана на съдебната власт или персонала на затворите. Със социалния пакет нещата стоят по-убедително. През летния сезон има възможност всеки, който има карта за почивка да я използва пълноценно. Отпуски и компенсации също се ползват нормално. Поделението разполага и с ведомствен блок във Враца с 15 апартамента – възможност да се настанят военнослужещи, които не живеят във Враца. Ергени и такива, които са от друго населено място, но към момента практикуват професията си в гарнизона или града. „Предлагаме апартаменти, те дори и сега са свободни, тъй като повечето военнослужещи са местни и живеят в собствени жилища“, обяснява майорът.

В логистиката постъпват млади кадри и там натрупаният опит се предава, но проблемът с механизираните роти си остава. Младите офицери са малко. Няма и желаещи да постъпят в батальона, а и няма стар офицер, който да им предаде своя опит. И когато в началото на службата се сблъскат с трудности, това ги плаши – местят се с надеждата, че на другото място ще е по-леко. А някои после се връщат обратно, разбрали, че и навън не е така лесно, както изглежда отстрани.

Логистиката е особено напрегната в мисиите при отстраняване на последствията от бедствия и аварии. В Берковица за осигуряване на храната за личния състав е сключен договор с голяма търговска верига. Доставките били предимно консерви и суха храна, защото липсвало място и възможност да се приготвя котлова. Първоначалните заявки тръгнали трудно, но след това всичко влязло в ритъм и се доставяло без проблеми.

Поддържат четири формирования за овладяване и преодоляване последствията от бедствия – за действия при наводнения, при тежки зимни условия, при пожари и за обезвреждане на невзривени бойни припаси. С материални средства са осигурени на 100%. Формированието, което работи в Берковица достигна до 100 човека на ден, а общината е доставила допълнително  гумени ботуши, машини и предпазни средства за личния състав. Инженерният полк от Белене им доставил фадроми и багери, с които били разчистени каналите на града. Логистиците трябвало да  дозаредят с гориво машините.

Майор Иван Конорски живее в селото Згориград, недалеч от Враца и понякога в дните на отворени врати води 10-годишния си син Стефан в поделението – качвал го на машините, бил много впечатлен от оръжията – пистолет, автомат. Искал пак да дойде. „Един ден, ако пожелае, може да наследи професията. В поделението имам 4-5 човека от моето село, служат тук, включително и брат ми е войник тук. В момента е даже на южната граница“.

Това също е от отговорните логистични задачи на батальона – имат група в Малко Търново за оказване помощ на МВР по охрана на турската граница. „Аз участвам като координатор, представител на Сухопътните войски – допълва майор Конорски. Обобщавам сведението за групите, които са ми подчинени на границата и го предавам на  оперативния дежурен на Сухопътните войски. Извършваме ремонти на техниката, която участва в охраната, зареждаме я, а също осигуряваме и личния състав. Настаняваме ги в къщи за гости и по хотели. Основно в Малко Търново, но има и по другите градове – в Елхово, в Граматиково, Резово, Средец“. Техниката е руска и засега резервни части за тях има. Осигуряват ги ремонтните бази, които командироват личен състав. Появи ли се дефицит, пътуват до поделението и ги доставят. Случват се моменти машината   2-3 дни не работи, поради липса на части. Но след това се включва във всекидневната динамика. „Засега не ми се е случвало да се изправя пред нерешими задачи… – смее се майорът. – Вече 6 пъти съм бил командирован на границата, затруднения е имало, но винаги сме ги решавали успешно“.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Лъчезар Лозанов

Най-ново

Единична публикация

Избрани