Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Франция придобива нови патрулни кораби с дигитални технологии

[post-views]
Франция придобива нови патрулни кораби с дигитални технологии

Плавателните съдове ще оперират предимно в зоната на континенталния шелф и континенталния склон.

На 17 ноември 2023 г. френската агенция за обществени поръчки в областта на отбраната (DGA) поръча 7 нови офшорни патрулни кораба (OPV) като част от програмата Patrouilleurs Hauturiers за френските ВМС (Marine Nationale). Тази поръчка е предмет на 3 договора на обща стойност 900 млн. евро. Производството бе възложен на група от компании, съставена от CMN, Piriou и Socarenam. Договорът за управление на проекта и доставка на системата за бойно управление бе подписан с Naval Group, а този за оборудване на новите патрулни кораба с последно поколение системи за морско наблюдение – на Thales.

Френският закон за военно планиране за периода 2024-2030 г. изисква 10 офшорни патрулни кораби от ново поколение да бъдат в експлоатация до 2035 г., като е планирано първият от тях да бъде доставен през 2026 г. Три нови офшорни патрулни кораба може да бъдат добавени към вече поръчаните седем след 2030 г. Новите OPV ще заменят морално и физически остарелите патрулни кораби тип D’Estienne d’Orves (A69 Aviso), базирани по 3 в Брест и Тулон, както и 3 патрулни кораби от тип Flamant (OPV54), базирани в Шербур.

Нови способности

В контекст, белязан от нарастването на морския трафик и увеличаване на заплахите на море, патрулните кораби изпълняват много широк спектър от мисии – подкрепа за възпиране; присъствие в зони на суверенитет и национален интерес; евакуация; защита; ескорт и намеса и осъществяване на държавни действия на море.

Новите патрулни съдове ще оперират във френските териториални води и прилежащата зона, предимно в зоната на континенталния шелф (т.е. – до дълбочини от 200 м) и в зоната на континенталния склон (до дълбочини от 1000 м). Проектирани за голяма издръжливост, новите многоцелеви OPV ще изпълняват и ескортни роли за бойните кораби първи ранг. По-специално, те ще бъдат използвани като лидерни, когато френските подводниците с ядрени балистични ракети (SSBN) напускат базовото си пристанище, за да осигурят разузнаване и възпиране и да действат като разузнавателни единици. Те също могат да бъдат разположени за контрол на морските зони над и под повърхността и за защита на териториалното море, както и да участват в мисии за търсене, спасяване и евакуиране на граждани.

Първият етап от програмата за офшорно патрулиране, базиран на придобиването на 7 кораба, ще запълни дефицита в сегмента на корабите от втори ранг, като се вземе предвид извеждането от експлоатация на сегашните типове патрулни кораби и ще се даде началото на нарастване на способностите на този тип кораби във всяка от трите френски континентални военноморски бази – атлантическите Брест и Шербур и средиземноморската Тулон.

Адаптирани към новата среда на сигурност, офшорните патрулни кораби ще се отличават със силна дигитана свързаност и дигитални системи със солиден капацитет за обработка на информация за ефективно морско присъствие и намеса. На тях ще може да се базират дългосрочно хеликоптер или дрон.

Naval Group, като индустриален архитект на проекта, отговаря за дефинирането на архитектурата на въоръжения кораб и проектните проучвания. Те започнаха през октомври 2020 г., а подробните проектни проучвания бяха завършени през октомври 2023 г.

Новите OPV ще бъдат стъпка напред в способностите на френския флот в сравнение с корабите в експлоатация, които стават изключително стари – Aviso от тип D’Estienne d’Orves са в експлоатация от 80-те години на ХХ век, което означава, че шестте кораба от типа имат вече 40+ години експлоатационен живот.

Основни тактико-технически характеристики

OPV Patrouilleurs Hauturiers ще имат водоизместимост от около 2400 тона. Корабите осигуряват настаняване на 84 души персонал (екипаж плюс специални части) и имат далечина на плаване от 6000 морски мили. Те ще осигуряват базирането на следващото поколение RHIB (надуваме лодки с твърдо дъно) на френския флот (EDO 4G и ETRACO NG) и на вертолет Airbus Guépard Marine (H160M). Панорамният мостик предлага 360° поглед към морското пространство около кораба.

Thales ще достави на новите OPV сензорен пакет, включващ подкилните сонари Bluewatcher, многофункционален радар NS50 за въздушно и надводно наблюдение и системата за идентификация IFF (Identification Friend or Foe) TSA 3522. Те ще позволят на офшорните патрулни кораби да изпълняват своите оперативни мисии чрез осигуряване на активно и пасивно наблюдение срещу подводни заплахи, наблюдение на въздушната и надводната обстановка, управление на огъня и идентификация на морския трафик.

Сонарът Bluewatcher е доказана система, предлагаща висока производителност при откриване на обекти под вода. Със своя дизайн с ниско газене, той е особено подходящ за малки плавателни съдове, работещи в плитки води.

NS50 е първият компактен 4D многофункционален радар AESA (активна електронно сканирана решетка) за плавателни съдове с малък/среден тонаж. Той осигурява възможности за наблюдение на въздуха и повърхността, както и изпълнява функции за управление на огъня за морски оръдия и ракети. NS50 предоставя изключително прецизните данни, необходими за бързо засичане на целта, за управление на ракети „земя-въздух“ с малък обсег тип „стреляй и забрави“ и функции за управление на огъня за противодействие на надводни заплахи с морски оръдия.

Усъвършенстваната система Thales TSA 3522 IFF (Identification Friend or Foe) е сертифицирана за работа в Режим 5 от Програмния офис AIMS на Департамента на отбраната на САЩ за съюзнически операции със силите на НАТО. Системата е с висока надеждност и предоставя цялостно криптографско решение, което идентифицира обекти, открити от радара при пълна сигурност, а също така идентифицира граждански самолети.

Новите OPV кораби ще бъдат оборудвани с новата военноморска оръдейна система Rapidfire Naval, разработена и произвеждана съвместно от Nexter и Thales. Naval Group ще достави системата за бойно управление SETIS-C и автоматизираната операционна система за надводни кораби Shipmaster.

По информация на navalgroup.com, thales.com, navalnews.com

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Димитър Ставрев

Най-ново

Единична публикация

Избрани