Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

300 безмерци като 300 спартанци

[post-views]
300 безмерци като 300 спартанци

Авиобазата край Ямбол посрещна 70-годишнината обновена, с модернизирани самолети и с визия за бъдещето

Цели 12 години между 2008 и 2020 г. безмерци показват чудеса от храброст, за да запазят ресурса и годността за полети на машините Су-25. През 2008 г. базата е на рубикона си – да загине в боя на съкращенията с изтеклия ресурс на бойните си машини или да възкръсне от пепелта. Военното формирование е спасено със „саможертвата” на единствения си командир с генералски лампази – бригаден генерал Васил Димитров. Той сдава командването на базата, а резултатът е спасението й, разказва безмерската легенда. Тогава тръгва и друга легенда – за 300-те безмерци, които са като 300-те спартанци на Термопилите срещу превъзхождащата ги армия на Ксеркс I. Предадени от свои, те продължават да се бият до последен дъх. И безмерци продължават да се бият – цели 12 години те успяват да удължават ресурса на машините Су-25 с подробни технически прегледи на планера и двигателите по методика, разработена от инженерно-техническата служба на ВВС. Устремът да оцелеят е толкова голям, че поетът пише за тях – „Базата, която отказва да умре”.

300 безмерци като 300 спартанци
300 безмерци като 300 спартанци

Макар и на по 30 години, към 2018 г. безмерските машини Су-25 са сравнително малко използвани – средногодишно бойните самолети са летели между 25 и 35 ч, а спарките (учебно-бойните) – между 43 и 52 ч. Самолетите са без корозии и пукнатини по корпуса, установяват експертите. Затова през 2018 г. е подписан договор за модернизацията, който започва през 2020 г. и завършва през февруари 2021 г., когато е върната последната от общо 8 модернизирани машини. Гаранцията на новите машини е 300 ч, или 24 месеца, като дотогава в Безмер продължават да стоят белоруските техници. След модернизацията се разчита самолетите да летят по 80 ч на година, като за това са осигурени и резервни части и консумативи. Очаква се машините да се използват поне до 2028 г., като средногодишният нальот на авиобазата да бъде 700–800 ч. Всеки от самолетите получава междуремонтен ресурс от 800 ч, 110 кацания и 8 години срок на експлоатация.

Това обаче може да стане само с наличен състав от пилоти и инженерно-технически кадри, които в момента липсват. Затова едно от предстоящите събития в базата през декември е издигането на статута на военното формирование от авиобаза за предно разполагане в авиобаза, което ще даде възможност за ново щатно разписание.

През 2021 г. петима млади летци се приучиха на самолета Су-25. Старши лейтенант Георги Енев, който летя в учебно-бойния самолет с номер 002 в деня на 70-годишния юбилей заедно с майор Радостин Люцканчев, направи първия си самостоятелен полет на 5 август, а в рамките на следващите 20 дни първи полети направиха и Владимир Икономов, Добри Тенев, Ивелин Ванчев и Николай Георгиев. Догодина още 5 летци, които в момента събират летателни часове на L-39 в Долна Митрополия, ще се качат в кабината на модернизираните „сушки”.

Предимствата на модернизацията са огромни, споделя майор Радостин Люцканчев. На първо място заради новата навигационна среда може да се лети по маршрут в лошо време и без наземни ориентири. Тя позволява да се намерят целите на земята и да се построи маньовърът за атака. Системата автоматично пресмята отдалечението от целта. Макар и без автопилот, с помощта на системата при режим за кацане и повторен заход системата може да те изведе там, където си задал параметрите – например 20 км и 2000 м височина.

Но промените в новия Су-25 са най-забележими при бойното използване. Вече има нов режим за бойно използване, който позволява да се пускат бомби извън обхвата на фронтовите средства за противовъздушна отбрана. Може да се изпълнява навигационно бомбопускане от 5000 м или в хоризонтален полет без наклон или в завой от 15,30 или 45 градуса, като точността е същата като визуалното прицелване.

Авиобаза Безмер е готова за новите предизвикателства. Летището вече разполага с нова модерна инфраструктура. Нова писта с дължина 3000 м и ширина 60 м с изцяло ново светотехническо оборудване, две обръщала от по 150 м за тежкотранспортни самолети. Има две местостоянки за средни и тежки военнотранспортни самолети с обща площ от 133 150 кв. м, които се свързват с пистата с нови пътеки за рулиране. Изграден е и карготерминал за самолети с работещи двигатели или дискретни товари.

300 безмерци като 300 спартанци

Всичко това дава възможност летището да се използва за кацане и приютяване на всички видове самолети от НАТО, както и на новите Ф-16. Но идеята е тук да бъде и домът на новите безпилотни летателни апарати на българската авиация, с което ще се даде нов технологичен тласък за развитието на авиобазата и прилежащата инфраструктура. Защото безмерци трудно си дават ината и са готови на всичко, за да вървят напред и нагоре.

Най-ново

Единична публикация

Избрани