Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Самолет излита изправен на задните си колела

[post-views]
Самолет излита изправен  на задните си колела

Безпилотният летателен апарат с вертикално излитане и кацане „Стрикс“ е с фиксирано крило и е в състояние да се сгъва така, че да се побере в стандартен 6-метров контейнер. По този начин дронът може лесно да се транспортира с камион от едно място на друго. За дрона „Стрикс“ всички суперлативи са верни, казват конструкторите му. Той е с хибридно задвижване, с фиксирано крило, многодомейнов и многофункционален. Това на практика означава, че изпълнява задачи над сушата и над морето с еднакъв успех и е подходящ за най-различни мисии. Родината му е Австралия.
„Стрикс“ може да извършва наблюдение, разузнаване и рекогносцировка, да лети на мисия като „лоялно крило“ в комбинация с военни хеликоптери и да нанася прецизни удари с ракети „въздух–земя“. Носи няколко вида ракети като AGM-114 „Хелфайър“, „Бримстоун“, 70-мм лазерно управляема ракета APKWS II, ракетите AGM-179 и JAGM-MR. Всички те са в категорията на прецизно управляемите боеприпаси.

Дронът „Стрикс“ е проектиран да носи такива боеприпаси на борда си, с които да е в състояние да унищожава най-различна бронирана бойна техника, включително и основни бойни танкове. В същото време тази безпилотна платформа се разработва така, че да може да нанася прецизни удари с ракетите си на далечни разстояния, като получава информация за разположението на вражеските обекти и използвайки максималния обсег на боеприпасите си.
„Стрикс“ е толкова нов, че компанията производител все още изгражда първия прототип. Оригинален макет и компютърни анимации бяха показани на едно от най-големите авиационни изложения в света, но разходите за разработването му не бяха оповестени. От компанията уточниха единствено, че до края на годината може да се очаква първият полет на „Стрикс“, а до 2026 г. той да придобие пълни оперативни способности.
Когато програмата „Стрикс“ стартира, в нея са заложени седем ключови изисквания към проектантите. Едно от тези основни изисквания е самолетът да може да се прибира в стандартен 6-метров контейнер, за да може лесно да се транспортира с камиони. Крилата му се сгъват за около една минута и след това се избутва на ръка в контейнера. В Австралия сгъваемият дрон ще служи предимно във Военноморските сили. В него са вложени съществуващи и проверени технологии, за да се осигури достъпна и рентабилна способност, която позволява в бъдеще дронът да се конфигурира и да се надгражда съобразно нововъзникващи технологии и заплахи. Целта на конструкторите е била да създадат една евтина безпилотна въздушна платформа, като внедрят в нея способност да нанася удари на големи разстояния. Говори се, че „Стрикс“ е кръстен на някакъв вид бухал. Дължината му е 2,5 м, а размахът на крилата му е 4,4 м. Проектиран е да достига максимално излетно тегло до 985 кг, като ще може да носи до 352 кг полезен товар на разстояние от 500 км. На крилата и на V-образната опашка има по два хибридни витлови двигателя. Предният колесник е по-висок, като дронът е проектиран да излита вертикално, изправен на задните си колела, след което преминава в хоризонтален полет. „Стрикс“ притежава висока степен на автономност. Конструкторите на самолета поясняват, че автономността на един дрон не може да замени човека на бойното поле, но може да го допълни.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани